خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مفتی مصر: تبدیل کلیسای ایاصوفیه به مسجد شرعاً جایز نیست

رسول اکرم(ص) در همه جنگ‌ها، مسلمانان را به دوری از تخریب معابد یا کشتار راهبان سفارش می‌کرد. شوقی علام، مفتی مصر، تأکید کرد: تبدیل کلیسای ایاصوفیه به مسجد در ترکیه شرعاً جایز نیست.

به گزارش ردنا (ادیان ‌نیوز)؛ «شوقی علام»، مفتی مصر، روز گذشته، ۲۷ تیرماه، در گفت‌و‌گوی تلویزیونی با بیان اینکه اسلام ما را به حفظ دیگر ادیان امر کرده‌ است، تصریح کرد: تبدیل کلیسای ایاصوفیه به مسجد در ترکیه شرعاً جایز نیست.

وی با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) در همه جنگ‌ها، مسلمانان را به دوری از تخریب معابد یا کشتار راهبان سفارش می‌کرد، گفت: فتاوای متعددی در این باره داریم و در کتاب «حفاظت از مکان‌های عبادی در اسلام»، که با همکاری وزیر اوقاف آن را نگاشته‌ام، به این موضوع اشاره کرده‌ام.

شوقی علام با اشاره به حضور مسیحیان نجران نزد رسول خدا(ص) در مسجد و اقامه نماز در آنجا گفت: در طول تاریخ مصر تاکنون هیچ کلیسایی به مسجد و هیچ مسجدی به کلیسا تبدیل نشده است.

مفتی مصر با بیان اینکه ثابت نشده است که رسول خدا(ص) به تخریب بت‌هایی که پرستیده نمی‌شدند و به ویژه پرستشگاه‌ها امر کرده باشد، تأکید کرد: پرستشگاه‌ها نماد اعتقاد انسان هستند که باید به آنها احترام گذاشت.

یادآور می‌شود، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه، دستور تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد را صادر و اعلام کرد: نخستین نماز جمعه ۳ مردادماه در آنجا اقامه می‌شود.

این تصمیم اردوغان مخالفت بسیاری از کشورها و نهادها از جمله سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، که موزه ایاصوفیه را در لیست میراث جهانی قرار داده است، به دنبال داشت.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.