خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری آیین آتش بام در روستای شریف آباد یزد

آیین آتش افروزی سپیده دم سال نو باستانی بر اساس سالنمای خورشیدی بدون کبیسه همانند سالیان گذشته با همت زرتشتیان در بامداد ۲۷ تیرماه در شریف آباد اردکان یزد برگزار گردید.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بر اساس سالنمای باستانی بدون کبیسه ۲۷ تیرماه برابر با اورمزد و فروردین ماه از گاهشماری بدون کبیسه می باشد و بنابراین علاوه بر سالنمای دقیق با کبیسه، سالنمای بدون کبیسه نیز به وجود آمد.

امروزه زرتشتیان شریف آباد نیز همانند همکیشان در مزرعه کلانتر و حسن آباد میبد و سایر محله های زرتشتی نشین در جهت احترام به سنت پاک و دیرینه نیاکان از جان گذشته خود، درودفرستادن و گرامیداشت فروهر پاک همه درگذشتگان و همچنین برای همازوری هرچه بیشتر این مراسم را گرامی داشته و به جای می آورند.

و اما نحوه اجرای مراسم: روز پیش از آیین آتش افروزی، کدبانوی خانه مجددا و برای چندمین بار همه جای خانه را آب و جارو کرده و گچ سفید را به شگون آمدن سال نو باستانی به دیوار درب ورودی خانه و آویشن را به پای ستون در خانه می ریزد و سبزه مهیا شده را در بالای سردر ورودی خانه قرار می دهد.

پس از پایان پذیرفتن گاهان پنجه آخر سال (چهره همس پت میدیم گاه) در پسین روز وهیشتوایش کدبانوی خانه با استفاده از مخلوط خاک رس و آب، چیزی را که به شکل نیمکره بوده و کپی ( Kopi ) نامیده می شود ساخته و چند شاخه تازه ریحان را در وسط  مخروط گلی ساخته شده قرار داده و به همراه یک ظرف بزرگ فلزی که محتوای آب و آویشن می باشد ، را در لبه دیوار پسکم ( peskam ) در بالای پشت بام قرار می دهد. کدبانوی خانه همچنین چندین ساعت پیش از برآمدن آفتاب سفره سال نو را مهیا می کند که شامل نان، کماج ( کماچک ، Kmaachok )، انواع میوه فصل، سیروگ و تخم مرغ، آب، شیر، چای، سبزه سال نو، سیر و سداب، حلوای آرد، حلوای خرما و کنجد، لرک، آب و تخم شربتی، برنج پخته شده، کلیه ( Kalieh ) بامیه و مجمر آتش و بوی خوش است.

و بدین ترتیب ساعتی پیش از برآمدن آفتاب، آتش افروزی بر روی بام انجام می شود. در هنگام آتش افروزی، اعضای خانواده به اوستاخوانی و راز و نیاز با خداوند یکتا می پردازند و به فروهر پاک درگذشتگان درود می فرستند.

به دنبال آتش افروزی و پس از برآمدن آفتاب، ظرف بزرگ پر از آب و آویشن در همه جای پشت بام پخش شده و در ادامه بخشی از آتش درون مجمر بزرگ آتش به مجمر کوچکتری انقال یافته و پس از ریختن بوی خوش برروی آتش، کدبانو یا مردخانه مجمر آتش را در همه جای خانه گردانده و سپس راهی آتشکده شاه ورهرام ایزد شریف آباد می شود.

منبع برساد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.