خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تبدیل ایاصوفیه به مسجد نسل کشی فرهنگی است

بنیاد انستیتو و موزه نسل‌کشی ارمنیان؛

«بنیاد انستیتو و موزه نسل‌کشی ارمنیان» تبدیل کلیسای جامع ایاصوفیه به مسجد را محکوم کرد و این اقدام ترکیه را نسل‌کشی فرهنگی نامیده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «بنیاد انستیتو و موزه نسل‌کشی ارمنیان» در ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای تغییر کاربری کلیسای جامع ایاصوفیه و تبدیل آن به مسجد را محکوم و این اقدام ترکیه را نسل‌کشی فرهنگی نامیده است. در این بیانیه آمده است:

«یکی از مؤلفه‌های نسل‌کشی ارمنیان، نسل‌کشی فرهنگی است. این نسل‌کشی در ۱۹۱۵ آغاز و تا به امروز ادامه دارد. نسل‌کشی فرهنگی ارمنیان بیش از صد سال پیش نه‌تنها در ارمنستان غربی بلکه در تمامی مناطق ترکیه که ارمنیان در آن ساکن بودند به اجرا درآمده است».

در این بیانیه خاطر نشان می‌شود که نه تنها آثار تاریخی ارمنیان در ارمنستان غربی و دیگر نواحی ترکیه مورد تهاجم و نابودی قرار گرفته‌اند بلکه آثار تاریخی ملل مسیحی دیگر نیز که در امپراطوری عثمانی زندگی می‌کردند، قربانی این نسل کشی شده‌اند.

در این بیانیه «بنیاد انستیتو و موزه نسل کشی ارمنیان» با تأکید بر این که نابودی آثار تاریخی ارمنیان و دیگر مسیحیان در ارمنستان غربی و سرتاسر ترکیه زاییده یک سیاست حکومتی است، آمده است: 

«از آشکار ترین نمونه های نسل کشی فرهنگی، تبدیل کلیسای هزار ساله شهر قارص و یا ده ها کلیسای متعلق به ارمنیان و دیگر مسیحیان ترکیه به مسجد است».

در ادامه این بیانیه با اشاره به واقعیت تلخ نابودی آثار تاریخی ارمنیان توسط کاوش گران گنج که ده ها سال و با بی توجهی و حتی با رضایت مقامات ترکیه در حال اجرا شدن است، تأکید می کند که:

«آنان با تهاجم به این آثار تاریخی خسارت جبران ناپذیری به آن ها وارد کرده و نسل کشی فرهنگی را ادامه می دهند».

« بنیاد انستیتو و موزه نسل کشی ارمنیان» ارمنستان با اشاره به این که کلیسای جامع ایاصوفیه، یکی از بزرگترین کلیساهای مسیحی ارتودکس در جهان می باشد می افزاید:«نه تنها نابودی آثار تاریخی ارمنیان در ارمنستان غربی در شرق ترکیه هدف و جزو سیاست مقامات ترکیه بوده و می باشد، بلکه اثر تاریخی مسیحی درقلب ترکیه، در استانبول، شهری که چهار راه اروپا و آسیا است، در شهری که در آن ترکیه ادعا به متمدن بودن کرده وخود را متعهد به حفظ میراث فرهنگی جهانی می نامد،در امان نبوده و قربانی نسل کشی فرهنگی می شود».

«بنیاد انستیتو و موزه نسل کشی ارمنیان» ارمنستان این اقدام ترکیه را محکوم و خاطر نشان می کند که هرگونه نسل کشی جنایتی بر علیه بشریت بوده ، محکومیت آن شامل مرور زمان نمی شود و عاملین آن باید مجازات شوند.

منبع موسسه هور
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.