خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ضرورت رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق از نظر مردم کشورهای مختلف جهان

رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق چگونه رابطه ای است؟ خدا و دعا تا چه اندازه در زندگی مردم مهم هستند؟ مرکز تحقیقات پیو (Pew) این سؤالات را برای ۳۸۴۲۶ نفر در ۳۴ کشور دنیا در سال ۲۰۱۹ مطرح کرده است. در ۳۴ کشور که شش قاره را شامل می شوند، به طور میانگین ۴۵ درصد گفته اند که وجود رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق قطعی است و برای تمییز ارزش های خوب از بد بایستی اعتقاد به خدا داشت، هر چند که در پاسخ به این سوال تغییرات منطقه ای زیادی وجود دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ افکار مردم در مورد رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق با توجه به وضعیت اقتصادی، تحصیلات و سن آنها متفاوت است.

رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق چگونه رابطه ای است؟ خدا و دعا تا چه اندازه در زندگی مردم مهم هستند؟ مرکز تحقیقات پیو (Pew) این سؤالات را برای ۳۸۴۲۶ نفر در ۳۴ کشور دنیا در سال ۲۰۱۹ مطرح کرده است.

در ۳۴ کشور که شش قاره را شامل می شوند، به طور میانگین ۴۵ درصد گفته اند که وجود رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق قطعی است و برای تمییز ارزش های خوب از بد بایستی اعتقاد به خدا داشت، هر چند که در پاسخ به این سوال تغییرات منطقه ای زیادی وجود دارد.

به طور کلی در بیشتر کشورها، افرادی که نسبتاً غیرمذهبی هستند، نسبت به افراد بسیار متدین در همان کشورها تمایل بیشتری دارند تا بگویند لازم نیست که به خدا ایمان داشته باشیم تا یک فرد مقبول از نظر اخلاقی باشیم.

علیرغم تغییر و تحولات مذهبی، ۶۲٪ از افراد در کل کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته اند می گویند که دین نقش مهمی در زندگی آنها دارد، ۶۱٪ از آنها موافق هستندکه خدا نقش مهمی در زندگی آنها دارد و ۵۳٪ نیز در موردنماز همین اعتقاد را دارند. از سال ۱۹۹۱، سهم افرادی که معتقدند خدا برای آنها مهم است در روسیه و اوکراین افزایش یافته است، در حالی که برعکس این قضیه در همین مدت زمان در اروپای غربی رخ داده است.

در هشت جامعه اروپایی غربی مورد بررسی، ۲۲٪ معتقدند وجود رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق ضروری است، اگرچه تفاوت های قابل توجهی بین کشورهای شرقی و غربی در نگرش به دین و اقلیت های مذهبی وجود دارد.

وجود یا عدم وجود رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق نظرات در مورد اینکه آیاوجود رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق ضروری است، در مناطق مختلف متفاوت است

از هر ۱۳ کشور بررسی شده در اتحادیه اروپا، یونان بیشترین سهم از افرادی را دارد که اعتقاد به خدا را به اخلاق گره می زنند (۵۳٪) و پس از آن بلغارستان (۵۰٪) و اسلواکی (۴۵٪). هنوز هم در بسیاری از کشورهای قاره اروپا، افراد نسبتاً کمی می گویند که وجود رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق لازم است؛ از جمله فقط ۹٪ درسوئد، ۱۴٪ درجمهوری چک و ۱۵٪ در فرانسه. در کانادا و آمریکا کمتر از نیمی از مردم به رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق اذعان دارند (به ترتیب ۲۶٪ و ۴۴٪).

در مقابل، تقریباً هر کسی که در اندونزی و فیلیپین مورد بررسی قرار گرفته است (هر کدام ۹۶٪) به رابطه بین اعتقاد به خدا و داشتن ارزش های خوب معتقد بوده اند و تقریباً هشتاد درصد (۷۹٪) مردم در هند همین حرف را زنده اند. اما در آسیای شرقی کره جنوبی ها تا حدودی درباره پاسخ این سوال اختلاف دارند (۵۳٪ می گویند رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق ضروری است، ۴۶٪ می گویند این طور نیست)، در حالی که درصد کمتری از مردم در ژاپن (۳۹٪) و استرالیا (۱۹٪) این نظر را ضروری می دانند.

رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق

دیدگاه های متفاوت افراد مناطق مختلف جهان در مورد رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق

در میان کشورهایی که در خاورمیانه و آفریقای شمالی مورد بررسی قرار گرفته اند، حداقل هفتاد درصد در لبنان (۷۲٪)، ترکیه (۷۵٪) و تونس (۸۴٪) فکر می کنند اعتقاد به خدا برای داشتن ارزش های خوب ضروری است.

علاوه بر این، اکثریت قاطع در هر یک از کشورهای جنوب صحرای آفریقا که مورد بررسی قرار گرفته اند می گویند رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق ضروری است. بیش از نود درصد در کنیا و نیجریه (به ترتیب ۹۵٪و ۹۳٪) اعتقاد به خدا را با اخلاق پیوند می دهند، در حالی که ۸۴٪ آفریقای جنوبی به همین عقیده هستند.

اکثریت مردم در هر سه کشور آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گرفته و می گویند که رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق امری ضروری است و در میان آنها بیشترین موافقان در برزیل (۸۴٪) وجود داشته است. کاتولیک بزرگترین دین در آمریکای لاتین است و اکثریت کاتولیک ها در هر سه کشور مورد بررسی، فکر می کنند لازم است که به خدا ایمان داشته باشیم تا یک فرد مقبول از نظر اخلاقی باشیم.

تفاوت دیدگاه ها در مورد رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق بر تولید ناخالص داخلی سرانه

به طور کلی، پاسخ دهندگان در کشورهایی با تولید ناخالص داخلی پایین تر احتمالاً می گویند که اعتقاد به خدا برای اخلاقی بودن و داشتن ارزش های خوب ضروری است. به عبارت دیگر، رابطه معکوسی بین تولید ناخالص داخلی سرانه و درصد مردمی وجود دارد که رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق را یک امر ضروری می دانند. تجزیه و تحلیل آماری در این مورد، همبستگی معکوس با ضریب ۰.۸۶- را نشان می دهد.

رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق
تجزیه و تحلیل آماری در مورد ضرورت رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق ۲۰۱۹ همبستگی معکوس با ضریب ۰۸۶

به عنوان مثال، در کنیا، که کمترین سرانه تولید ناخالص داخلی از تمام ۳۴ کشور موجود در این تجزیه و تحلیل را دارد (۴،۵۰۹ دلار در سال ۲۰۱۹) ۹۵٪ از پاسخ دهندگان این نظر را دارند که اعتقاد به خدا برای اخلاقی بودن ضروری است.

در مقابل، تنها ۹٪ از پاسخ دهندگان در سوئد – که دارای بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای مورد بررسی (۵۵۸۱۵ دلار در سال ۲۰۱۹) است – می گویند وجود رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق قطعی است. این الگو مطابق با تحقیقات قبلی است که نشان می دهد اروپایی ها نسبت به مردم بسیاری از مناطق دیگر جهان تمایل کمتری به مذهب دارند.

از نظر فردی، در میان افرادی که درآمد متوسط ​​یا بالاتری نسبت به سایرین دارند، تعداد به طور قابل توجهی کمتری می گویند که اعتقاد به خدا برای پایبندی به اخلاق لازم است.

رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق
شکاف های نسلی در مورد وجود یا عدم وجود ضرورت رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق

اکثر کشورها در مورد این سوال که آیا ایمان به خدا برای اخلاقی بودن و داشتن ارزش های خوب در زندگی ضروری است، شکاف های نسلی را نشان داده اند. مطابق با تحلیل های گذشته در این مورد، افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله کمترین اعتقاد رابه دیدگاه مطرح شده در این بحث، رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق، دارند.

در بیشترین تعداد از ۳۴ کشور مورد بررسی، افراد سنین ۵۰ سال و بالاتر به طور قابل توجهی بیشتر از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله فکر می کنند که اعتقاد به خدا برای پایبندی به اخلاق لازم است. این امر به ویژه در کره جنوبی صادق است، جایی که ۶۴٪ از افراد بیشتر از ۵۰ سال سن این عقیده را دارند که رابطه اعتقاد به خدا و اخلاق ضروری است، در حالی که فقط یک پنجم جوان های کره جنوبی همین حرف را می زنند.

ترجمه: ادیان نیوز (ردنا)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.