خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حج مجازی برای اولین بار در تاریخ

برای نخستین بار، زیارت سالانه حج بر روی مسلمانان خارج از عربستان بسته شده، این موضوع که ناشی از گسترش بحران کرونا در جهان می باشد، مسئله حج مجازی را برای اولین بار در تاریخ مطرح کرده است. یک شرکت آلمانی برای باز کردن این تجربه بر روی مسلمانان در سراسر جهان که قادر به حضور در مراسم حج امسال نیستند، یک تجربه تعامل دیجیتال ایجاد کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ یک شرکت آلمانی برای باز کردن این تجربه بر روی مسلمانان در سراسر جهان که قادر به حضور در مراسم حج امسال نیستند، یک تجربه تعامل دیجیتال ایجاد کرده است. این اپلیکیشن که به نام  “Muslim 3D” نامگذاری شده، ممکن است مانند یک بازی ویدئویی به نظر برسد، اما در واقع یک تور مجازی مطابق با سبک زندگی اسلامی، تاریخ و آداب و رسوم دین اسلام است.

هر ساله میلیون ها نفر به مدت پنج روز عبادت به مکه، مقدس ترین شهر برای مسلمانان سفر می کنند. حج یکی از اصول اساسی در دین اسلام است و برای همه مسلمانان شرکت در آن حداقل یک بار در طول زندگی واجب می باشد، مگر اینکه از نظر جانی یا مالی قادر به سفر به این مکان مقدس نباشند.

اما امسال، به سبب بحران کرونا ویروس به جای ۲.۵ میلیون زائر سال گذشته، وزارت حج عربستان سعودی تعداد این افراد را بین ۱۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ نفر محدود کرده است.

اپلیکیشن حج مجازی چگونه کار می کند؟

حج مجازی، برای اولین بار در تاریخ

سازنده نرم افزار حج مجازی یک شرکت به نام Bigitec، در شهر بن (Bonn) آلمان است. مدیر عامل این شرکت، Bilal Chbib می گوید: ایده حج مجازی بیش از یک دهه پیش به عنوان راهی برای آمیختن عشق او به بازی های ویدئویی با تربیت دینی و فرهنگی به وجود آمده است.

تهیه اپلیکیشن حج مجازی یک پروسه دقیق برای Chbib بود، زیرا او و همکارانش با دقت از عکس ها و لباس های زائران حج برای تکرار دقیق روند در انیمیشن زیارت استفاده کردند.

این امر به تیم اجازه می دهد تا یک نسخه واقعی از مکان مقدس کعبه، مرکز مقدس ترین مسجد، مسجد الحرام، در مکه مکرمه ایجاد کنند.

Chbib می گوید: با استفاده از اپلیکیشن حج مجازی شما می توانید واقعه حج را به طور اساسی درک کنید، این چیزی است که نمی توانید از طریق خواندن یک کتاب در این باره دریابید. با استفاده از بازی ویدئویی، شبیه سازی واقعه حج به صورت کاملا خاص اتفاق می افتد و شما می توانید با مراجعه به مکان های زیارتی که در حج واقعی مورد توجه قرار می گیرند، احساس کنید که در آنجا هستید و واقعاً این تجربه همه جانبه را ایجاد نمایید.

حج مجازی، برای اولین بار در تاریخ
نرم افزار حج مجازی Muslim 3D

Chbib احساس نمی کند که پیشنهاد اپلیکیشن حج مجازی وی جایگزینی برای زیارت کامل است، اما راهی را برای افراد فراهم می کند که این آیین را از راه دور تجربه کنند.

وی می گوید: من فکر نمی کنم که این اپلیکیشن، جایگزینی برای رفتن به زیارت خانه کعبه باشد، زیرا اپلیکیشن Muslim 3D بخشی از مراسم است که در آنجا از نظر جسمی حضور داشته باشید، لباس بپوشید، به مکان هایی بروید که دارای اهمیت مذهبی برای ما هستند. اما قطعاً تنها ابزاری برای داشتن گزینه های بازدید از این مکان است.

ترجمه: ادیان نیوز (ردنا)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.