خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هنریک مجنونیان؛ استاد ارمنی دانشگاه تهران درگذشت

هنریک مجنونیان، استاد دانشگاه تهران درگذشت؛ او یکی از مشاهیر ارمنی ایران بود

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، هنریک مجنونیان، از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، نویسنده، مترجم و از بنیانگذاران سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز گذشته ۱۴ مرداد ماه، در سن ۶۹ سالگی در تهران درگذشت.

هنریک مجنونیان در سال ۱۳۳۰ در شهرستان ارومیه به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۲ از دانشکده منابع طبیعی کرج فارغ التحصیل شده و در سال ۱۳۵۶ موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس خود از همین دانشگاه شد.
وی به عنوان عضو هیئت علمی و استاد یار از سال ۱۳۵۴ در آموزشکده محیط زیست مشغول به کار بوده‌ و در کنار تدریس، به عنوان کارشناس، در سازمان حفاظت محیط زیست به فعالیت اجرائی پرداخته و در انتخاب و توسعه شبکه مناطق حفاظت شده کشور نقش مؤثری داشته‌است. بسیاری از راهبردها و ابتکارات حفاظت و مدیریت مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی کشور در سه دهه گذشته به وسیلهٔ ایشان ترویج پیدا کرده‌اند.

تاکنون نزدیک به ۵۷ کتاب در سطوح مختلف تخصصی–ترویجی به صورت تألیف یا ترجمه از وی چاپ و منتشر شده‌است، نشر این حجم اطلاعات نه تنها در تاریخ سازمان‌های اجرائی بلکه در سطح مراکز آموزش عالی نیز کم سابقه است. کتاب‌های وی در زمینه انتخاب، حفاظت و مدیریت پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش سالیان درازی است که به صورت کتب درسی و کمک درسی در دانشگاه‌های کشور مورد تدریس و استفاده قرار می‌گیرد.

تهیه راهبرد حفاظت از تنوع زیستی، نخستین گزارش ملی ایران به کنفرانس ریو و تهیه و تدوین دستورالعمل‌های لازم‌الاجرای طرح‌ریزی اکوسیستم‌های خشکی ساحلی و دریایی از دیگر کارهای شناخته شده وی می‌باشد. هنریک مجنونیان جدا از اهل قلم بودن و تدریس در کمیته‌های مختلف تخصصی محیط زیست نیز فعال بوده‌است.

وی به صورت رسمی فعالیت خود را به عنوان محقق و مشاور در کمیته‌های فنی و علمی نظیر کمیته فنی سازمان محیط زیست در طرح‌های بهره‌برداری پایدار، کمیته توسعه شبکه مناطق حفاظت شده، کمیته تعیین ده درصد حفظ جنگل‌ها، کمیته تخصصی بهسازی پارک ملی گلستان تدوین سیاست‌های گردشگری کمیته صیانت از جنگل‌های شمال کشور، کمیته بررسی طرح‌های مدیریت مناطق تحت حفاظت، برنامه انسان و زیست‌کره تا سال ۱۳۸۵ ادامه داد و پس از ۳۳ سال فعالیت رسمی به عنوان استادیار، کارشناس و مشاور ارشد در سال ۱۳۸۶ بازنشسته شده است.

منبع: آراکس نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.