خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماخونیک؛ روستایی که سیگار کشیدن را «گناه» می‌دانند!

یکی از جاذبه‌های ایران که شهرت جهانی نیز دارد «ماخونیک» است: روستای «لی‌لی‌پوت ایران» با مردمی که قد آنها از یک و نیم متر تجاوز نمی‌کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مردم ماخونیک که تا ۵۰ سال پیش، چای نمی‌نوشیدند، شکار نمی‌کردند و اصلا گوشت هم نمی‌خوردند و هنوز سیگار نمی‌کشند؛ روستای ماخونیک این قبیل کارها را گناه می‌دانستند. ورود تلویزیون به این روستا به معنای ورود شیطان بود و اهالی تا چند سال پیش به تلویزیون می‌گفتند «شیطان».

«ماخونیک» در منطقه دورافتاده‌ای از جنوب استان خراسان، در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد و محل زندگی کوتوله‌هاست. برخی از کارشناسان دلیل کوتاه قد بودن مردم این منطقه را ازدواج فامیلی، تغذیه ناسالم و نوشیدن آب حاوی جیوه اعلام کرده‌اند .

شاید جالب باشد بدانید که قوت غالب اهالی لی‌لی‌پوت ایران تا چند سال پیش شلغم و چغندر بوده که در اطراف روستا کاشت می‌شده.

لی‌لی‎پوت ایران به عنوان یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان بشمار می‌رود.

از مزایای این سبک از معماری، یعنی سقف کوتاه و درهای کوچک این است که گرما یا سرما در هوای داخلی خانه تاثیر چندانی ندارد. گرم و سرد کردن فضای داخلی این ساختمان‌ها بسیار آسان است.

«ماخونیک» در منطقه دورافتاده‌ای از جنوب استان خراسان، در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد و محل زندگی کوتوله‌هاست.

در این روستا حدود ۲۰۰ خانه سنگی و خشتی وجود دارد که سقف و حتی در ورودی آنها ارتفاع بسیار کوتاهی دارند و برای ورود باید حتما خم شوید تا از قاب در عبور کنید.

عجیب‌تر اینکه حتی درون خانه هم نمی‌توان صاف ایستاد زیرا ارتفاع سقف از ۱۴۰ سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند.

برخی از کارشناسان دلیل کوتاه قد بودن مردم این منطقه را ازدواج فامیلی، تغذیه ناسالم و نوشیدن آب حاوی جیوه اعلام کرده‌اند که سبب شده مردم این منطقه قدشان حدود نیم متر کمتر از مردم عادی باشد.

ماخونیک

از آثار تاریخی این منطقه می‌توان به سنگ نگاره ماخونیک، بنای برخ و قلعه، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده اشاره کرد.

وجود سنگ نگاره‌ها در نزدیکی قنات ماخونیک که نقش‌های چوپانی و بسیار قدیمی روی آن نقش بسته است، گواهی بر قدمت این روستای تاریخی شگفت‌انگیز در خراسان جنوبی است.

شغل اصلی مردم روستا دامداری است و در کنار آن به کشاورزی نیز مشغول هستند.

از تهران تا روستای «ماخونیک»، یکهزار و ۲۶۱ کیلومتر فاصله است.

منبع: مهاجران ایرانی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.