خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آثار تاریخی شهر آنی ؛ قربانی دستان خرابکار بازدیدکنندگان

رسانه‌های ترکیه هشدار می‌دهند که آثار باستانی شهر آنی (۱) که در سال ۲۰۱۶ در لیست میراث فرهنگ جهانی یونسکو به ثبت رسیده، اخیراً مورد هجوم وحشیانه بازدیدکنندگان قرار گرفته که به طرز بی‌رحمانه‌ای بر آنها نقاشی و حکاکی می‌کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، برخی از به اصطلاح گردشگران که پایشان به این شهر تاریخی آنی می‌رسد به چیزی غیر از «گذاشتن یادگاری» بر ستون‌ها و دیوارهای پابرجای کلیساها، دیرها، قلعه‌ها و حتی آرامگاه‌های تاریخی ارمنیان به فکرشان نمی‌رسد.

آنها با گچ، قلم، رنگ و گاهاً وسایل نوک تیز به نقاشی و حکاکی بر روی این آثار شهر آنی دست زده نام خود، همسر و یا معشوقشان و نیز تاریخ روز را با افتخار بر آنها نقش می‌کنند.

از سویی این رفتارهای غیر متمدنانه عصبانیت تعدادی از بازدیدکنندگان دلسوز را برانگیخته است؛ ایشان خواهان پاکسازی این نوشته‌ها و نقاشی‌ها از روی ابنیه تاریخی و همچنین حفاظت مسئولانه از آثار تاریخی شده‌‌اند.

(۱) شهر آنی واقع در شرق ترکیه کنونی در مجاورت مرز ارمنستان از پایتخت‌های تاریخی ارمنستان بوده که به «شهر هزار و یک کلیسا» شهرت داشته است.

این شهر پس از نسل کشی ارمنیان در سال ۱۹۱۵ توسط دولت ترکیه به متروکه تبدیل شد و سال‌ها کسی حق ورود به آن را نداشت و آثار تاریخی فراوان آن توسط نیروهای مسلح این کشور به عنوان سیبل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در دهه‌های اخیر فشارهای بین‌المللی و درآمدزایی فراوان، دولت ترکیه را مجبور ساخت دست از تخریب آن بردارد، اما هنوز هم فکر پاکسازی رد پای ارامنه در محدوده ترکیه امروزی همچنان پان‌ترکیست‌ها را راحت نمی‌گذارد.

منبع: آراکس نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.