خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سکوهای انتشار در خدمت جریان تحریف ؛ مشکل اساسی جامعه

کارشناس مسائل رسانه گفت: امروز جریان تحریف قصد دارد کشور را در حصر رسانه ای قرار دهد، بنابراین رسانه های ما باید هوشمندانه عمل کرده و محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، هادی البرزی، کارشناس مسائل رسانه در ویژه برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» با اشاره به راه های مقابله با خط تبلیغی دشمن علیه عزاداری ماه محرم گفت: رسانه های بیگانه همواره درباره موضوعات مختلف به دوگانه سازی می پردازند.

وی با بیان اینکه دشمن همه تلاش خود را بر آن گذاشته است تا مراسم های عزاداری محرم برگزار نشود، ادامه داد: رسانه های خارجی امسال رویکرد جدیدی در ارتباط با دوگانه سازی داشتند؛ یعنی امسال با وام گیری از کرونا مسأله تقابل علم و دین، تقابل اقتصاد و سلامت و تقابل عزاداری و سلامت را مطرح کردند.

ایجاد دوگانگی از سوی رسانه های خارجی

البرزی با اشاره به اینکه رسانه های خارجی با تبلیغات خود مسأله برپایی مجالس عزاداری را زیر سؤال می برند، عنوان کرد: امروز دشمن بر مسأله دوگانه سازی سرمایه گذاری کرده و هر عملی انجام دهیم، متناسب با آن به دوگانه سازی می پردازند.

کارشناس مسائل رسانه مسأله جنگ روایت ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه امروز دشمن در موضوعات مختلف به روایت سازی می پردازد، گفت: کسی در این جنگ برنده است که روایت خود را زودتر از دیگران بیان کند؛ امروز تشویش اذهان عمومی، اختشاش در ذهن مخاطب و سلب اعتماد مخاطبان نسبت به نهادهای مسؤول در کشور در دستور کار دشمن قرار گرفته است.

شکستن حصر رسانه ای دشمن؛ وظیفه تک تک کاربران فضای مجازی

وی همچنین آمار کاذبی که رسانه های خارجی درباره تلفات کرونا در ایران در آستانه فرارسیدن ماه محرم را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: امروز جریان تحریف قصد دارد کشور را در حصر رسانه ای قرار دهد، بنابراین رسانه های ما باید هوشمندانه عمل کرده و محاصره تبلیغاتی دشمن را بشکنند؛ امروز هر شهروندی که گوشی هوشمند دارد می تواند یک رسانه باشد، به بیان دیگر شکستن محاصره رسانه ای دشمن وظیفه تک تک کاربران فضای مجازی است.

البرزی با بیان اینکه پرداختن به موضوع کمک های مؤمنانه، نذر فرهنگی، نذر اقلام بهداشتی و مواسات وظیفه رسانه های داخلی در ایام محرم است، خاطرنشان کرد: رسانه های خارجی با حاشیه پردازی، ذهن مردم را از اصل موضوعات منحرف می کنند و زیبایی های محرم را مورد بایکوت قرار می دهند، بنابراین پرداختن به زیبایی های محرم نقشه های رسانه های معاند را خنثی می سازد.

کارشناس مسائل رسانه با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح سواد رسانه ای مردم، نسبت به افزایش سطح سواد رسانه ای مردم ابراز خرسندی کرد و افزود: بعد از کرونا و نشر اکاذیب و سیاهنمایی هایی که رسانه های بیگانه داشتند، مردم به این نتیجه رسیدند که اخبار را باید از سوی رسانه های معتبر و شناسنامه دار دریافت کنند.

وی به مسأله صدور مبانی و گفتمان عاشورا به منطقه اشاره و تأکید کرد: امروز منطقه غرب آسیا از آن جهت که جوان ترین منطقه دنیا بوده و بیشترین مصرف رسانه های اجتماعی را دارد، مورد توجه رسانه های بیگانه قرار گرفته است؛ آنها برای رسیدن به اهداف خود بر شبکه های اجتماعی و ویروسی شدن محتوای فضای مجازی سرمایه گذاری کرده اند؛ از این رو ما باید محتواهایی تولید کنیم که جذاب باشد و قابلیت دست به دست شدن از سوی کاربزان را داشته باشد؛ پتانسیل موجود در گفتمان عاشورا به ما کمک می کند محتوای جذابی که شور و شعور حسینی را نشان دهند و قابلیت جذب مخاطب داشته باشد را تولید کنیم.

باید فضای مجازی را به حسینیه تبدیل کنیم

البرزی با بیان اینکه ایام محرم فرصتی برای فتح فضای مجازی است، یادآور شد: امروز هر گروه یا کانال در فضای مجازی می تواند حسینیه اباعبدالله(ع) باشد و ما باید مجالس عزاداری را در فضای مجازی پررنگ سازیم؛ به عبارت دیگر باید فضای مجازی را به حسینیه تبدیل کنیم.

ذکی زاده مطرح کرد؛ سکوهای انتشار در خدمت جریان تحریف ؛ مشکل اساسی جامعه

به حاشیه کشاندن گفتمان انقلاب

مقداد ذکی زاده کارشناس مسائل رسانه نیز از دیگر کارشناسان برنامه از سکوت تا بایکوت بود که تکنیک های رسانه های خارجی در زمینه به حاشیه راندن گفتمان عاشورا را مورد توجه قرار داد و گفت: دشمن به خوبی می داند انقلاب اسلامی برگرفته از مکتب عاشورا است و از این طریق سعی می کنند با زیر سؤال بردن این مکتب، گفتمان انقلاب را به حاشیه براند.

وی با اشاره به مسأله دین زدایی در رسانه های خارجی، ادامه داد: امروز رسانه های خارجی مسأله کرونا را مستمسک قرار داده و سعی می کنند از این طریق به دین زدایی پرداخته و پشتوانه گفتمانی انقلاب اسلامی را از بین ببرند.

ذکی زاده با بیان اینکه رسانه های خارجی با راه اندازی هشتگ «کرونا و محرم» برای رسیدن به اهداف خود ادبیات سازی می کنند، به دوگانگی بی بی سی جهانی با بی بی سی فارسی در انعکاس اجتماع ها در دوران کرونا اشاره و بیان کرد: در دورانی که بی بی سی فارسی سعی داشت اجتماع های حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی را زیر سؤال ببرد، بی بی سی جهانی اجتماع مردم در سواحل را با رعایت پروتکل های بهداشتی تبلیغ می کرد؛ رسانه های خارجی با ایجاد دو قطبی عقل و دین، علم و دین و سلامتی و عزاداری مناسبات دینی را زیر سؤال برده و اهداف خود را پیش می برند.

رسانه های بیگانه به دنبال تصاحب افکار عمومی

وی با اشاره به اینکه امروز در جنگ روایت ها قرار داریم و رسانه های بیگانه با روایت های مختلف به دنبال تصاحب افکار عمومی هستند، خاطرنشان کرد: رسانه های ضد انقلاب با شبهه پراکنی به ایجاد دو قطبی در موضوعات مختلف می پردازند و عده ای به صورت عمدی در زمین دشمن بازی کرده و بلندگوی معاندان در کشور می شوند.

وی با تأکید بر اینکه امروز برخی نهادهای کشور که از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند به بلندگوی دشمن تبدیل می شوند، مطرح کرد: متأسفانه امروز هیأت نظارت بر مطبوعات با برخی تخلفات از سوی رسانه ها برخورد ندارد؛ اگر محرم امسال اتفاقی در رسانه های داخلی بیفتد که منجر به تشویش اذهان عمومی شود، قوه قضاییه باید ورود داشته باشد، زیرا این مباحث به اعتقادات مردم ضربه می زند.

سکوهای انتشار در خدمت جریان تحریف

ذکی زاده با بیان اینکه مشکل اساسی جامعه سکوهای انتشاری است که در خدمت جریان تحریف قرار گرفته و در بستر شبکه های اجتماعی اهداف دشمن را در جامعه پیش می برند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب چند سال است که مسأله شبکه ملی اطلاعات را مطرح کرده اند، اما از سوی دولت ها پیگیری نشده است؛ تا زمانی که این موضوع حل نشود در ادوار مختلف با شبهه پراکنی های دشمن در زمینه های مختلف مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه تحرکات جریان تشیع انگلیسی در زمینه سطحی نگری بر موضوع محرم را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه این جریان ذهن مخاطب را از اصل موضوع منحرف کرده و به سوی حواشی سوق می دهد، بیان کرد: امروز ماهیت این جریان برای مردم روشن شده و مردم نوع گفتمانشان را نمی پذیرند؛ ادبیات و گفتمان عاشورا یک گفتمان ریشه دار بوده و مردم در کنار شور حسینی، شعور حسینی را نیز دنبال می کنند و به این جریان افراطی توجهی ندارند.

مراجعه رسانه های رسمی و شناسنامه دار

ذکی زاده با اشاره به اینکه مردم باید به رسانه های رسمی و شناسنامه دار مراجعه داشته باشند، بیان کرد: همانطور که مردم در بستر فضای سایبری مراقب هستند هنگام مراجعه به درگاه های پرداخت غیرمعتبر اطلاعات مالیشان سرقت نشود، باید مراقب باشند که اگر در زمینه دریافت اخبار از درگاه های مختلف توجهی نداشته باشند، ضررهایی به مراتب بزرگ تر از ضررهای مالی خواهند دید؛ مخاطبان باید از مراجعه به رسانه های بی هویت به شدت بر حذر باشند.

کارشناس مسائل رسانه با تأکید بر ضرورت ترویج منبرهای مجازی و هیأت های آنلاین در بستر فضای مجازی عنوان کرد: امروز حکومت باید بسترها و تهیلاتی در اختیار مردم قرار دهد که بتوانند به آسانی در راستای ترویج معارف مکتب عاشورا فعالیت داشته باشند.

سیاست گذاران رسانه ای از طریق هشتگ ها ادبیات سازی کنند

ذکی زاده با بیان اینکه سیاست گذاران رسانه ای کشور باید از طریق هشتگ ها به ادبیات سازی بپردازند، ابراز کرد: امروز رسانه های داخلی باید به موضوعاتی همچون روضه های خانگی، نذر فرهنگی، کمک مؤمنانه، حسرت های مردم نسبت به زیارت درعاشورا و اربعین، ترویج زندگی عاشورایی، همبستگی اجتماعی و شور حسینی در قالب های مختلف بپردازند و به سوی گفتمان سازی و الگوسازی برای سراسر جهان حرکت کنند.

وی یادآور شد: امروز مجموعه های حاکمیتی و دولتی باید توجه بیشتری به رسانه های نامناسب و تشویش‌گر داشته، آنها را مورد برخورد قرار داده و اجازه ندهند شیطنتی از سوی رسانه هایی که در چارچوب جمهوری اسلامی فعالیت دارند، اتفاق بیفتد.

منبع: رسا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.