خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای سرخ آباد

کلیسای سرخ آباد؛ کوچک ترین کلیسای جهان را بشناسید

ردنا (ادیان نیوز) – شاید باور این مسئله کمی برای شما سخت باشد که کوچک ترین کلیسای جهان به نام کلیسای سرخ آباد در ایران واقع شده است.

این کلیسا توسط برترین مهندسان ایتالیایی در دوره پهلوی در روستای سوادکوه بنا شده است. اگر بخواهیم به دلایل ساخت این کلیسا اشاره کنیم باید به دوران رضا شاه برگردیم؛ جایی که با دستور وی، ساخت راه‌آهن بزرگ ایران آغاز شد و مهندسان زیادی از کشورهای مختلف از جمله ایتالیا برای محقق ساختن این رویا پای به کشورمان گذاشتند.

در برهه‌ای از زمان این مهندسان در استان مازندران و شهر سوادکوه مشغول به فعالیت بودند و هیچ جایگاهی برای انجام عبادات مذهبی خود نداشتند. از همین‌رو کلیسایی کوچک در این روستا به دستور رضا شاه بنا شد تا نیاز اولیه این مهندسان برای راز و نیاز با خداوند بزرگ تامین شود.

برای صحه این گفته نیز میتوانید به سر در این کلیسا توجه کنید جایی که نوشته‌هایی به زبان ایتالیایی بر روی آن انجام شده است اگر به آثار ملی ایران توجه کنید مطمئنا نام کلیسای سرخ آباد را خواهید دید.

کلیسای سرخ آباد را بیشتر بشناسید

کلیسایی پلان مستطیل شکل در قسمت شرقی جاده سوادکوه که تنها ۹۰ کیلومتر با جنوب قائم شهر فاصله دارد و در روستایی به نام سرخ آباد واقع شده است. درواقع اگر به ایستگاه راه آهن روستای سرخ آباد بروید تنها در فاصله دو کیلومتر از کنار جاده اصلی از ورسک بر روی تونل راه‌آهن میتوانید کلیسای سرخ آباد را ببینید.

کلیسایی که در دوران پهلوی به دستور رضاشاه برای انجام مراسمات مذهبی مهندسان مسیحی ایتالیایی که بر روی ساخت راه‌آهن مشغول به کار بودند احداث شده است.

از آن جهت از این کلیسا به عنوان کوچک ترین کلیسای جهان یاد می شود که طول و عرض آن سه در سه و در قسمت ورودی تنها آن یک پنجره در قسمت شرق و یک پنجره در قسمت شمال واقع شده است.

متخصصان نیز برای ساخت این بنا نیز از آجر و گچ استفاده کرده‌اند. اگر کمی به این بنای قدیمی توجه کنید حتما در قسمت زیرین آن کاهگل را مشاهده خواهید کرد که با سیمان پوشش داده شده و برای تهیه سقف آن نیز از حلب گالوانیزه بهره گرفته‌اند. دیوارهایش نیز از سیمان سفید است.

امروزه اگر بخواهید به دیدن این کلیسای دوست داشتنی و کوچک بروید با چیزی جز آوارهای ویران شده روبرو نخواهید شد. هر چند که اهالی این روستا تلاش‌های گسترده‌ای را در راستای جلوگیری از نابودی آن صورت داده‌اند اما عدم پیگیری مسئولان منجر شد تا نتیجه‌ای حاصل نشود.

حتی در برهه‌ای از زمان کلیسای سرخ آباد به عنوان آخور حیوانات مورد استفاده قرار می‌گرفت اما پس از ثبت آن در آثار ملی و حمایت میراث فرهنگی، مرمت‌هایی بر روی آن صورت گرفت. در عوض تابلوی راهنمای کلیسا از بین رفت و کلید ورودی آن نیز در دسترس نیست.

منبع: ردنا (ادیان نیوز)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.