خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا باید «اصول روابط خانوادگی» را خواند؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یکی از جدی‌ترین خطرها برای هر یک از ما این است که گمان کنیم مثلاً همان مراجعه اولیه به مشاور در آستانه ازدواج یا مطالعه کتابی که در ابتدای زندگی خوانده‌ایم، برای اداره موفق یک زندگی خانوادگی در طول ده‌ها سال کافی است.

بی‌تردید اساس سعادت محیط اجتماعی در سلامت و قوام بنیان خانواده است و هر چه روابط خانوادگی سالم‌تر و درست‌تر و از آسیب‌ها و آفات دورتر باشد، جامعه سالم‌تر خواهد بود.

به دلایل گوناگون و قابل‌فهم، هر چه می‌گذرد عواملی که روابط خانوادگی را تهدید می‌کنند پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند و همه ما نیاز داریم تا به شکل مستمر و دائمی مراقب سلامت روابط خانوادگی خود باشیم.

یکی از جدی‌ترین خطرها برای هر یک از ما این است که گمان کنیم مثلاً همان مراجعه اولیه به مشاور در آستانه ازدواج یا مطالعه کتابی که در ابتدای زندگی خوانده‌ایم، برای اداره موفق یک زندگی خانوادگی در طول ده‌ها سال کافی است.

هر یک از ما در مرحله شکل‌گیری خانواده و ازدواج به افزایش دانش و آگاهی نیازمندیم و سپس در مراحل دیگر از بارداری و زایمان و بچه‌داری تا بالیدن فرزندان و دوره نوجوانی و سپس ازدواجشان محتاج راهنمایی و اصلاح رفتار خود هستیم. حتى روزی که به میان‌سالی و پیری برسیم باز هم لازم است که از راهنمایی کارشناسان و متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی برای تعامل با مسائل متفاوت آن دوران استفاده کنیم.

دوستی دارم که پزشک است و بسیار شخصیت ستودنی و ارزشمندی دارد، او مدتی پیش از من پرسید:آیا کتابی سراغ داری که برای پدرشوهرها نوشته شده باشد و شیوه تعامل با عروس را آموزش دهد؟ بعد به من که با تعجب از سؤالش به او خیره شده بودم نگاه کرد و ادامه داد؛ پسرم دارد داماد می‌شود و احساس می‌کنم دانش و آگاهی لازم برای ارتباط با همسرش را ندارم و دنبال کتابی می‌گردم که در این زمینه به من کمک کند!

همه ما نه‌تنها برای استفاده صحیح از یک خودرو، بلکه حتى برای بهره بردن درست از یک دستگاه کولر یا بخاری نیز باید به شکل منظم و مستمر از رسیدگی یک سرویس‌کار استفاده کنیم، اما عجیب است که برای روابط خود در زندگی خانوادگی نیاز به یک بازنگری احساس نمی‌کنیم و باور نداریم که باید به بررسی و بازخوانی وضعیت روابط خانوادگی خود بپردازیم.

اصول روابط خانوادگی

کتاب «اصول روابط خانوادگی» یکی از آثاری است که به دلیل همین نیاز باید خواند و از آن بهره برد، چرا که از سویی کتابی جامع و فراگیر است و محورهای متنوعی از موضوعات مربوط به روابط خانوادگی را پوشش می‌دهد و از سوی دیگر برآمده از اشراف و احاطه علمی صاحب آن آیت‌الله دکتر علیرضا اعرافی به معارف دینی است. آیت‌الله اعرافی از سویی تحصیلات دانشگاهی و تخصص در حوزه مطالعات تربیتی دارد و سال‌ها ریاست دانشگاه بین‌المللی «المصطفى» را بر عهده داشته و از سوی دیگر فقیه و مجتهدی برجسته است.

اصغر صفرزاده مجموعه خطبه‌های تربیتی ایشان در نماز جمعه را گردآورده و با نظارت ایشان ترتیب و سامان بخشیده و در دو بخش و بیست و پنج فصل به‌صورت کتابی خواندنی عرضه کرده است. یکی از مهم‌ترین نکات کتاب که نقطه عطف آن به شمار می‌آید، تمرکز بر قاعده طلایی در روابط خانوادگی با تکیه بر قرآن کریم و روایات است که به‌خوبی نقش انصاف را در حل مشکلات و چالش‌های خانواده نشان می‌دهد. بخش پایانی کتاب نیز با پیوست‌هایی از کتابنامه و نمایه‌ها برای استفاده کامل‌تر و دقیق‌تر محققان و پژوهشگران بهره افزون‌تری برای خوانندگان جدی‌تر فراهم می‌سازد.

اگر کسی بخواهد نگاهی روزآمد و کاربردی به معارف دینی در حوزه روابط خانوادگی داشته باشد، می‌توان این کتاب را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها معرفی کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.