خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سند ۲۰۳۰ در لایه‌های پنهان خود تفکر سکولاری را نهادینه می‌کند

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: امثال اسناد ۲۰۳۰ در لایه‌های پنهان خود سلطه فکری، تفکر سکولاری، غیرالهی و بر خلاف فطرت بشر را در جهان توسعه داده و نهادینه می‌کند که شاید از دید عموم مردم پنهان باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزآیت‌الله علیرضا اعرافی، در همایش «چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار شد، گفت: اسنادی همچون ۲۰۳۰ باید در دانشگاه و حوزه علمیه بررسی شود.

وی افزود:‌ درعصر رنسانس کشورهای متجاوزگری همچون آمریکا برای سلطه بر دنیا از ابزار جنگ استفاده کردند، امروز هم در جنگ نرم با تدوین و اجرای برخی اسناد همچون سند ۲۰۳۰ روح و تفکر یک ملت را می‌ربایند که فرهنگ و تمدن آن کشور را به تاراج ببرند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه ما به طور کلی همه اسناد بین‌المللی را رد نمی‌کنیم، عنوان کرد: امثال اسناد ۲۰۳۰ در لایه‌های پنهان خود سلطه فکری، تفکر سکولاری، غیرالهی و بر خلاف فطرت بشر را در جهان توسعه داده و نهادینه می‌کند که شاید از دید عموم مردم پنهان باشد بر همین اساس باید دانشمندان حوزه‌های علوم‌انسانی این مسائل را برای مردم جامعه تبین کنند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: بیشتر این اسناد بر اساس نگرش و رویکرد فلسفی است که باید اندیشمندان آن را برای عموم مردم شفاف‌سازی کنند که مردم درباره ابزار نرم و پنهان دشمن برای نابودی فرهنگ و تمدن آنها آگاهی به دست آورند.

وی با بیان اینکه مبنای بسیاری از اسناد تعریف شده توسط کشورهای غربی بر اساس تفکر غیرالهی، مادی، سکولاری، لیبرالی، سلطه‌جو و انحصارطلبی است، ابراز کرد: امروز مجامع بین‌المللی به علت تخلفات فراوان و انفعال در مقابل کشورهای همچون آمریکا که اموال و فرهنگ دیگر کشورها را به غارت می‌برند؛ قابل اعتماد نیستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: ما باید اسناد قانونی در کشور خودمان را که بر اساس تفکر انقلابی و فرهنگی تهیه و تنظیم شده را بازخوانی کرده و آنها را تکمیل کنیم، در تنظیم اسناد باید به بازسازی، عمق‌بخشی و عرضه‌ آن به جهانیان توجه شود که در این میان نهادهایی همچون حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، دستگاه‌های تقنینی، اجرایی و قضائی و به ویژه دستگاه های فرهنگی نقش برجسته دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: این سند دارای پیشینه بسیار قوی با تفکر جامع است که باید هر چه سریع‌تر بررسی و اجرایی شود.

وی افزود: «رویکرد تمدنی اسلامی»، «رویکرد عمیق اسلامی و وحیانی»، «رویکرد اجتهادی پایدار، اصیل، فعال و پویا»، «رویکرد نوین انقلابی و خلاقانه»، «رویکرد بوم ایرانی»، «رویکرد جامع و نظام مند به تربیت»، «رویکرد بین‌المللی اسلامی»، «رویکرد مشارکت و انسجام داخلی»، «رویکرد هم‌افزایی و همکاری بیرونی» و «رویکرد سبک زندگی اسلامی» از جمله رویکردهای مهم سند تحول آموزش و پرورش است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در سند تحول بنیادین به مضامینی همچون استقلال، آزادی، عدالت، قسط، پیشرفت، معنویت و اخلاق، خانواده محوری و افزایش مهارت‌های نسل جدید توجه خاص شده است، برای پیشرفت و اجرای این سند باید از نظر علمی پشتیبانی صورت شود.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: تربیت و بکارگیری نیروی انسانی سالم، برنامه‌ درسی مدون، متون جامع،‌ هنر و فرهنگ از دیگر عوامل پیشبرد سند تحول است.

منبع: شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.