خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اختلاف دولت افغانستان و طالبان بر سر مذهب رسمی کشور

هیات‌ دولت افغانستان و گروه طالبان پس از ۹ روز مذاکرات بین‌الافغانی هنوز بر سر دستورالعمل مذاکرات رسمی صلح توافق نکرده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دولت افغانستان و طالبان پس از ۹ روز مذاکرات بین‌الافغانی هنوز بر سر دستورالعمل مذاکرات رسمی صلح توافق نکرده‌اند؛ محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، در بخشی از سخنانش دربارۀ نظام آینده افغانستان گفته است که طالبان خواستار استقرار یک نظامی اسلامی هستند.

در مذاکرات دوحه، طالبان اصرار دارد که جنگ این گروه در افغانستان باید «جهاد» نام‌گذاری شود، فقه حنفی بنیاد مذهبی اصلی تصمیم‌گیری‌ها در مذاکرات صلح باشد و از مذاهب دیگر نامی برده نشود. این در حالی است که قانون اساسی کنونی افغانستان، در مادۀ ۱۳۱، مذهب جعفری را به‌رسمیت شناخته ‌است.

به گزارش دویچه وله برخی از اعضای هیئت‌های مذاکره کننده گفتند که خواست دیگر طالبان این بوده است که توافقنامه این گروه با آمریکا باید توافق‌نامه «مادر» تلقی شود و مذاکرات میان‌افغانان بخش جدایی‌ناپذیرآن باشد و هرگاه توافقنامه صلح طالبان و آمریکا نقض شود، طالبان به ادامۀ مذاکرات میان افغانان پایبند نماند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت صلح افغانستان نیز در مورد مذاکرات صلح قطر گفته است که گفتگوها میان دو طرف جریان دارد و تلاش می‌شود که اختلاف دیدگاه‌ها حل و فصل شود تا طرفین به یک دیدگاه واحد دست پیدا کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.