خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مراسم سال نوی یهودی در اصفهان/ شرایط زندگی یهودیان ایران بهتر از ۵۰ سال پیش شده است

مراسم آغاز سال نو یهودیان با رعایت پروتکل های بهداشتی در کنیسه کتر داوود، کنیسه مرکزی یهودیان اصفهان برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در حاشیه مراسم آغاز سال نو یهودیان در کنیسه کتر داوود اصفهان، یکی از هموطنان پیرو دین یهود با اشاره به عید روش هشانا و شروع سال جدید عبری گفت: یهودیان ایران امسال مراسم‌های این عید را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کنیساها برگزار کردند.

ایگال ساسون درباره فلسفه عید روش هشانا در دین یهود اظهار کرد: از آنجایی که زبان عبری و عربی  ریشه مشترک در زبان آرامی دارند روش هشانا به معنای رأس السنه یا آغاز سال است.

وی افزود: مبنای این عید بر اساس آفرینش حضرت آدم و روایت تاریخی است که در تورات آمده. در این روایات فرایند آفرینش جهان، آفرینش حضرت آدم و دیگر انسان‌ها شرح داده شده و یهودیان در طول سال بر اساس تاریخ‌هایی که در تورات ذکر شده ابتدای سال عبری را روش هشانا در نظر می‌گیرند که مصادف با آفرینش حضرت آدم است.

این ایرانی پیرو دین یهود گفت: یهودیان ایران هر سال طی دو شب اول این عید مراسمی با جمعیت زیاد و به صورت نمازهای جماعت در کنیساها برگزار می کردند. همچنین سفره ای شامل سمبل‌های مختلف همچون سیب،عسل، تره، کدو، لوبیا، چغندر، خرما و انار برای پیشواز سال جدید بر پا می‌شد که برای هر کدام از این ها برکتی گفته می شود.

وی افزود: خانواده‌های یهودی برای برپایی سفره عید روش هشانا در کنار هم جمع شده و این مراسم را برگزار می‌کردند. اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این مراسم در کنیساها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و صندلی هایی که با فاصله چیده شده است وجمعیت بسیار اندک برگزار شد و افراد نیز برخلاف سال‌های گذشته مکلف به شرکت حضوری در این مراسم نبودند. به علاوه امسال مراسم سفره برگزار نشد و هر خانواده این مراسم را جداگانه برگزارکرد.

ساسون اضافه کرد: نحوه اجرای این مراسم و متن‌ها و دعاهایی که خوانده می‌شود در ایران و خارج از ایران یکسان است.

این هموطن کلیمی گفت: جدا از مذهبی که پیرو آن هستیم، ایرانی بودن بسیار برای ما حائز اهمیت است. قدمت زندگی یهودیان ایران به دو هزار سال پیش برمی گردد بنابراین ما خودمان را ایرانی می دانیم، ایران وطن ماست و برای زندگی در آن مشکلی نداریم. در سال‌های اخیر زندگی ما به گونه ای شده است که آنقدر که با برادران مسلمانمان رابطه اجتماعی و رفت و آمد داریم با هم کیشان خودمان نداریم.

ساسون افزود: ما تفاوتی قائل نیستیم که جدایی ایجاد کنیم و خودمان را به عنوان اقلیت بدانیم. اکنون در مقایسه با خاطراتی که پدر بزرگ‌های ما از زندگی در ۵۰ سال پیش ایران تعریف می‌کنند و آزار و اذیت‌هایی که می شدند، هیچ کدام از این مسائل اکنون وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همان دیدی که ما داریم و خودمان را از جامعه مسلمانان جدا نمی دانیم آنها نیز برای ما احترام قائل هستند و این ارتباط دو طرفه است. درست است که کسانی که در خارج از ایران زندگی می کنند تصور می‌کنند زندگی ما در ایران مشکل است اما ما نیز همچون سایر شهروندان ایرانی در ایران زندگی می‌کنیم.

این ایرانی پیرو دین یهود تاکید کرد: مراسم‌های مذهبی یهودیان ایران بدون هیچ گونه مشکلی برگزار می‌شود. در مجلس شورای اسلامی نماینده داریم. برای برگزاری مراسم‌های عروسی، ختنه سوران و سایر مراسم‌هایمان سالن مخصوص داریم و آزادی‌های خودمان را داریم. وضعیت کنونی با چند سال پیش قابل مقایسه نیست و شرایط زندگی اکنون بهتر از ۵۰ سال پیش شده است.

منبع: شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.