خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاپ، سند «همبستگی در جهان پساکرونا» را در آسیزی امضاء کرد

پاپ فرانسیس، در محراب مقبره سنت فرانسیس، آیین عشای ربانی را به جا آورد و سند جدید پاپی درباره برادری و همبستگی در جهان پساکرونا، در آسیزی را امضاء کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از واتیکان نیوز پاپ فرانسیس، اولین سفر خود به خارج از رم را از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا، با سفر به آسیزی برای امضای سند جدید پاپی (بخشنامه) انجام داد که انتظار می­رود نقشه راهی برای غلبه بر اختلافات مذهبی و سیاسی ارائه دهد.

سفر پاپ ۸۳ ساله رومی به شهر اومبریا، محل تولد سنت فرانسیس در آسیزی، خیلی نمادین بود.

فرانسیس، سند جدید پاپی (بخشنامه) خود را در محراب مقبره سنت فرانسیس، راهب صومعه قرن سیزدهم که زندگی خود را وقف فقر، صلح و مراقبت از آفرینش کرد و پاپ آمریکای لاتین را به عنوان هم نام خود برگزید، امضاء کرد. جرج برگوگلیو اولین پاپ در تاریخ کلیسا است که خودش را به نام مقدس از آسیزی فراخواند.

امضای این بخشنامه، با عنوان Fratelli Tutti، پس از آن که پاپ در یک کلیسای کوچک، آیین کوتاه عشای ربانی را با حدود ۲۰ نفر از جمله پدر مایکل پری، به عنوان رهبر پیشنهادی راهبان، صد و بیستمین جانشین سنت فرانسیس، برگزار شد.

امضای بخشنامه در آسیزی برای نخستین بار

این اولین باری است که یک پاپ، بخشنامه ای را در آسیزی امضاء می کند و اولین بار است که سندی در خارج از رم طی ۲۰۶ سال گذشته امضا می شود.

پیش بینی می شود این سند که به موضوعات برادری و مراوده اجتماعی متمرکز است، سطح گسترده ای، شامل جنگ، جهانی سازی، پوپولیسم و اقتصاد را پوشش دهد. در زمان افزایش چند قطبی در سیاست، این سند می تواند تجزیه کشورها و اختلافات را نیز بررسی کند. انتظار می رود که روابط نزدیک تر بین ادیان نیز مورد تاکید قرار گیرد.

در پایان مراسم مذهبی امروز، پاپ از مقامات واتیکان که درگیر ترجمه بخشنامه سومین دوره پاپی بودند که فردا ساعت ۱۲:۱۵ به وقت رم، روز ضیافت سنت فرانسیس منتشر می شود، تشکر کرد.

پاپ از ابتدای برگزیده شدن (رسالت) خود سعی کرده است روحیه مشابه راهب آسیزی داشته باشد که زندگی در رفاه و ثروت را رد می کرد و مانند فقرا زندگی می کرد و پیام او از مرزهای مذهبی و فرهنگی عبور می کرد و مقدس بود. او ندای خداوند را شنید که گفت: برو و کلیسای من را بازسازی کن.

پاپ فرانسیس در حال سخنرانی در مراسم عشای ربانی و امضای سند برادری و همبستگی در جهان پساکرونا
پاپ فرانسیس در حال سخنرانی در مراسم <a data ail=62893 target= self href=httpsadyannewscoms=عشای+ربانی >عشای ربانی<a> و امضای سند برادری و همبستگی در جهان پسا<a data ail=62893 target= blank href=httpsadyannewscoms=DAA9D8B1D988D986D8A7 title=کرونا>کرونا<a>

پس از گذشت هشتصد سال، اسقف رم به نام فرانسیس، اشکبار و با موهای خاکستری در ۳ اکتبر وارد آسیزی شد و در آنجا تعداد اندکی از زائران ماسک پوش که در نزدیکی کلیسای شهر باسیلیکا تجمع کرده بودند، از او استقبال کردند. پاپ با صدای آرام اجازه ورود خواست و با یک فولکس واگن آبی رنگ قبل از این که وارد باسیلیکا شود از بین جمعیت عبور کرد. این چهارمین سفر فرانسیس به عنوان پاپ به آسیزی بود که اولین بار در ۴ اکتبر ۲۰۱۳، بلافاصله پس از انتخاب او و سفری که پیام روشنی را برای برگزیده شدن او به مقام پاپی می فرستاد، انجام شد.

سفر اخیر او به اومبریا در دوره پر تنش­تری برای دوره پاپی فرانسیس صورت می گیرد چرا که او در جدال برای بازسازی کلیسا با سنت گرایانی که به شدت با دیدگاه او مخالفت می کنند و تعداد بیشتری از کاتولیک های اصلاح طلب که از سرعت کُند تغییرات ناامید شده اند، روبرو می شود. در همین حال، تلاش های او برای اعتباربخشی به مدیریت واتیکان در مورد پول کلیسا، باعث شد، او یکی از کاردینال­های قدرتمند رم را به خاطر رسوایی­های مالی، در هفته گذشته اخراج کند.

سفر به آسیزی؛ آغازی برای تغییر چشم انداز پاپ

این سفر یک روزه به عنوان شروع تغییر چشم انداز برای پاپ فرانسیس خواهد بود که بیشتر سال را به دلیل محدودیت کرونا، نتوانسته است شهر واتیکان را ترک کند.

پاپ، قبل از سفر به حرم سنت فرانسیس، ناهارش را با جامعه خواهران راهبه تیمارگر در روستای اسپلو در ۱۵ دقیقه رانندگی مانده به شهر آسیزی، صرف کرد. جامعه خواهران راهبه تیمارگر بخشی از شعبه زنان فرانسیسکان است که توسط سنت کلار آسیزی، که از اولین پیروان سنت فرانسیس بود، تاسیس شد، و هنگامی که پاپ به آسیزی رسید، در باسیلیکای سنت کلار، در آسیزی که بقایای سنت کلار را در آن نگهداری می کنند، توقف کرد. تصمیم پاپ برای دیدار از جامعه خواهران و باسیلیکا قبل از آمدن به مقبره سنت فرانسیس و پس از انتقاد به عنوان بخشنامه – که معنایش «برادری، همه» – به دلیل زبان انحصاری جنسیتی، اتفاق می افتد.

عبارت “tutti، Fratelli” ازنوشته­ هایسنت فرانسیس است. این در حالی است که واتیکان تاکید کرد که این عنوان شامل خواهران هم می­شود و پاپ قصد نداشت کلمات اصلی مقدس را تغییر بدهد. آخرین بخشنامه او، Laudato si نیز عبارتی را از سنت فرانسیس، {Praise be to you}به این معنا که «سپاسگزارم» را عنوان کرده بود که در آهنگ مقدس ایتالیایی {the Canticle of the Sun}یافت می شود. در حالی که Laudato si  در بهبود روابط بشریت با دنیای طبیعی متمرکز بود، به نظر می رسد سند جدید پاپی (بخشنامه)، راه هایی را برای چگونگی برقراری روابط انسان ها با یکدیگر ارائه می کند.

یکی از این موارد بین مسیحیان و مسلمانان است. سنت فرانسیس با وجود شدت فقیر، فرشته آشتی بود که در سال ۱۲۱۴ در جریان جنگهای صلیبی با سلطان مصر، مالک الکامل دیدار کرد و پاپ سعی می­کند با ایجاد ارتباط با جهان اسلام، راه او را دنبال کند.

محمد محمود عبدالسلام، مشاور سابق امام اعظم الازهر، در یک کنفرانس مطبوعاتی واتیکان برای انتشار این مقاله در ۴ اکتبر سخنرانی خواهد کرد. وی دبیرکل کمیته عالی برادری (اخوت) بشری است؛ نهادی که بین ادیانی است و برای اجرای سند برجسته بین الادیانی توسط پاپ فرانسیس و امام اعظم الازهر در ابوظبی در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد.

سخنرانان دیگر، شامل؛ کاردینال پیترو پارولین، وزیر امور خارجه سریر مقدس و دکتر آنا رولندز، استاد اندیشه و عملکرد اجتماعی کاتولیک در دانشگاه دورهام هستند.

پس از مراسم عشای ربانی و امضاء سند جدید پاپی (بخشنامه)، پاپ به طور مختصر با برخی از فرانسیسکان ها دیدار کرد و چای سنتی آمریکای جنوبی و نوشیدنی مورد علاقه خود را با یک آرژانتینی تبار و هموطن نوشید. وی سپس با اتومبیل خود حرکت کرد تا به رم برگردد.

از سال ۱۲۲۸، نوزده پاپ با رکورد بیشترین تعداد سفرهایی که سنت جان پل دوم، شش بار انجام داده است، از آسیزی دیدن کرده اند.

مترجم: علی محمد ابوالحسنی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.