خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نخستین دینی که در جهان به وجود آمد

نخستین دین بر اساس آنچه در قرآن، تورات و انجیل آمده، یکتاپرستی بوده‌ است اما برخی مورخان فتیشیسم یا روح پرستی را نخستین دین می دانند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با نگاهی به تاریخ به راحتی می‌توانیم این مسئله را درک کنیم که جنگ‌های بسیار زیادی در راستای دین، دینداری و… صورت گرفته که تمامی آنها نه‌تنها آثار بسیار مخربی را به همراه داشته بلکه نفرت‌هایی را در میان عموم جامعه به وجود آورده است. مسئله اینجاست مهم نیست چه دینی را می‌پرستید و کدام دین بر دیگری ارجحیت دارد، هر دینی برای پیروانش ارزشمند، مهم و گرامی است. مهم اینجاست که همگی خدایی واحد، یکتا، بخشنده و مهربان را بپرستیم. خدایی که در تمامی ادیان یکی است و باید سپاسگزار، بنده و عبادت کننده او باشیم.

بر اساس تاریخ، جنگ‌های انجام ‌شده، دلایل مختلفی داشته‌اند، امابرخی از آنها به دلیل اولین بودن، خود را برتر می‌پنداشتند و به قتل‌عام پیروان سایر ادیان می‌پرداختند. اما تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید؛ نخستین دینی که در جهان به وجود آمد کدام است؟

اگر بخواهیم به سراغ قرآن یعنی معجزه محمد رسول‌الله(ص)، تورات و انجیل برویم، مطمئناً چیزی جز یکتاپرستی نصیبمان نخواهد شد. اما همواره اسرار و ناگفته‌های بسیار زیادی وجود دارد که مورخان را سردرگم کرده و شک و شبهه‌هایی را از خود باقی می‌گذارد. اینجاست که کمی حس کنجکاوی برانگیخته می‌شود تا بتواند نسبت به این موضوع اطلاعاتی را به دست آورد.

در این محتوا در نظر داریم توضیحاتی در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم و با هم به سراغ شناخت نخستین دین معرفی شده در جهان برویم. با ما همراه باشید.

دین را بشناسیم

قبل از اینکه به سراغ نخستین دینی که در جهان به وجود آمد برویم، بیایید کمی دین را بشناسیم. اصلاً دین چیست؟

به طور کلی دین از واژه‌ای عربی آمده که در لغت آن را به اطلاعات، جزا و… معنی می‌کنند. اما در اصطلاح به معنی اعتقاد به آفریننده‌ای برای جهان و انسان است که دستوراتی عملی و متناسب با عقاید آن را اعلام می‌دارد.پس اگر جزء افرادی به شمار می‌آییدمطلقاً بر این عقیده است که هیچ آفریننده‌ای وجود ندارد و پیدایش تمامی جهان از روی تصادف بوده و صرفاً فاعل و مفعول و فعل و انفعالاتی طبیعی رخ داده تا جهان را به وجود آورد، باید بگوییم که شما قطعاً بی‌دین هستید.

این مسئله اما در رابطه با افرادی که به آفریننده جهان اعتقاد دارند کمی متفاوت است. هر چند شاید آنها عقاید و مراسمات متفاوتی را در دین خود اعمال نمایند و حتی از انحرافات و خرافاتی برخوردار باشند اما ایمان داشتن به آفریننده یعنی اینکه «دین » را می‌پذیرند.

به همین دلیل است که ادیان مختلف انسان‌ها را به حق و باطل تقسیم‌بندی می‌کنند. دین حق چیست؟

دینی که آیین و اعتقادات آن کاملاً درست و مطابق با واقعیت است. همچنین به تأکید و توصیه رفتارهایی می‌پردازد که از صحبت و اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد. شاید نخستین دینی که در جهان به وجود آمد یکتاپرستی باشد اما در طول تاریخ انواع بت‌پرستی‌های مصنوعی و طبیعی به عنوان نماینده‌ای از خدا به وجود آمده که گمراهی را عاید مردمان کرده است. از جمله آنان می‌توان به بوداگرایی، هندوگرایی و… اشاره کرد.

اما در این میان دین اسلام، مسیحیت و یهودیت است که توانسته با گفته‌های برحق خود به جایگاه مناسب دست پیدا کند و پیروان بسیاری را جذب نماید.

این مسئله را هیچ‌گاه فراموش نکنید که پیوند میان دین و انسان، یک پیوند بسیار دیرینه و کاملاً پایدار است که شاید دستخوش تغییرات شده باشد و ملت‌ها و مذاهب را تغییر داده باشد اما هویت آن به هیچ عنوان تغییر نکرده است.

نخستین دینی که در جهان به وجود آمد کدام است؟

پس از آشنایی با دین حال شاید بهترین زمان باشد که به بررسی و توضیح کاملی در رابطه با نخستین دینی که در جهان به وجود آمد بپردازیم.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته و با استناد به گفته‌های مورخان و فعالان و کارشناسان این حوزه، همچنان بر همه کس پوشیده است که اولین دین کدام است؛ زیرا وضعیت اولین دین معرفی شده به جهان چندان معلوم نیست. در عین حال برخی از مورخان اظهار داشته‌اند که برخی از ادیان را به عنوان نخستین دینی که در جهان به وجود آمد به دنیا معرفی نمایند. در این راستا می‌توانید فتیشیسم یا همان روح پرستی را نخستین دین موجود در جهان بدانید.

البته برخی از جامعه شناسان دین «اسپنسر» را نخستین دین جهان می‌دانند و می‌گویند ادیان دیگر از آن سرچشمه گرفته‌اند.

اگر بخواهیم به کتاب‌ها و کتاب‌های دینی ادیان کنونی مراجعه کنیم به این مسئله خواهیم رسید؛ حضرت آدم (ع) به دین توحیدی اعتقاد داشت و در تلاش بود تا تمامی پیامبران الهی و انسان‌ها به همین دین روی آورند. ادیان الهی، حضرت آدم ( ع ) را اولین پیامبر زمین می‌دانند. نخستین شخصی که به زمین آمد و نخستین دین را با خود به همراه آورد.

با این حال برخی از مورخان همچنان روح پرستی را نخستین دینی که در جهان به وجود آمد می‌دانند. پس بیایید در رابطه با آن بیشتر بدانیم.

فتیشیسم چیست؟

اگر بخواهیم به سخنان جامعه‌شناسانی همچون اسپنسر بسنده کنیم باید بگوییم که فتیشیسم عمومی‌ترین و ابتدایی‌ترین دین بشر بوده است. آن‌ها بر این عقیده‌اند که دیگر ادیان از فتیشیسم سرچشمه گرفته‌اند. دین فتیشیسم یا همان روح پرستی در ابتدا به عنوان دو دین مجزا شناخته می‌شدند اما امروزه صاحب‌نظران آنها را یکی می‌دانند. فتیش اصولاً یکی اسم بدوی است.

مورخان و جامعه شناسان، طی مطالعاتی که بر روی مذاهب قبائل، اسامی خاص همان مذاهب و جامعه آنها صورت داده‌اند، اظهار دارند که فتیش؛ شئ یا اشیایی بوده که مورد پرستش قرار می‌گرفته است. حال این اشیا می‌توانست یک مهره، سنگ‌ریزه و هر چیزی که فکرش را می‌کنید باشد. در زندگی انسان‌های اولیه، اولین عبادتگاه‌هاو معابد در شکاف کوه‌ها به وجود آمد. همین شکاف‌هاانسان‌ها را بامهره‌هایی آشنا کرد که با دقت خاصی سوراخ و تراشیده شده بودند و بهرشته‌های مخصوصی نخ شده و در اشکال مختلف در آنجا نگهداری می‌شدند. انسان‌هانیز پس از دست زدن و مس کشیدن و حتی بوسیدن به نوعی آنها را عبادت می‌کردند.

از همین رو می‌توان گفت که فتیش یعنی اعتقاد و تقدیس دانستن برخی از اشیای طبیعی موجود در جهان.

از طرفی فتیش را می‌توانید نوعی اعتقاد به نیروی مرموز در وجود برخی اجسام یا حیوانات نیز بدانید. این واژه پرتغالی بوده و از سحر و جادو می‌آید.

دو جنبه دارد؛ طلسمی و تعویذی

طلسم به چیزهایی گفته می‌شود که از ارزش فعال و مؤثری برخوردارند و تعویذها دارای ارزش تدافعی،به‌ویژه در چشم‌زخم و امثال آن دارند، مانند خرمهره و شاخ حیوانات و… که برای جلوگیری از آفات بکار می‌رود.

اولین بار اصطلاح فتیشیسم توسط بروس در راستای معرفی عقاید؛ اعمال، مراسمات و عباداتی نخستین دینی که در جهان به وجود آمد به کار گرفته شد. آگوست کنتنیز هم این تعبیر را نسبت به ابتدایی‌ترین دین موجود در جهان پذیرفت.

به عقیده کارشناسان، بت‌پرستی از فتیشیسم سرچشمه می‌گیرد و در جوامع و اقوام غیرمتمدن ظاهر شده است. آن‌ها به حلول موجود مادی اعتقاد داشتند. حتی دریانوردان پرتغالی طی سفرهای اکتشافی خود توانستند با بومی‌های جزایر آفریقایی آشنا شده و همانند آنان به پرستش و ستایش اشیا، گیاهان و حتی حیوانات روی آورند.

اما روح پرستی تحت عنوان دیگری شناخته شد. اصطلاح آنی میسم واژه‌ای بود که بروس بر روی ارواح پرستان گذاشت.

روح پرستی چگونه بود و از کجا به وجود آمد؟

گفته شد که انیمیسم، اصطلاحی بود که بروس بر روی ارواح پرستان نام نهاد. اما به این دو واژه فکر کرده‌اید؟ کلمه انیم و انیمه از تحریک کردن و به هیجان درآوردن می‌آید و به معنی همان کلمه روح می‌باشد. روح یا روح پرستی جزئی از نخستین دینی که در جهان به وجود آمد به حساب می‌آید و به عنوان ابتدایی‌ترین مذاهب عالم شناخته می‌شود.

روح پرستی به این معنی است: قبائل در ابتدا به ارواحی خاص معتقد بودند. اما این ارواح چگونه شناخته می‌شدند و چه خصوصیاتی داشتند؟

از بارزترین خصوصیات آن‌هامی‌توان به شخصیت انسانی‌شان اشاره کرد. آن‌ها دارای آگاهی، ارائه، کینه ، نفرت و حتی عشق و محبت بودند. به راحتی می‌توانستند خدمت یا خیانت کنند. می‌توانستند در راستای تقدیس شمردن چیزی برخیزند و یا اینکه شر به پا کنند.

از دومین خصوصیات می‌توان به ماندگاری آن اشاره کرد. پیروان این مذهب بر این عقیده بودند؛ زمانی که انسان می‌میرد روح او همچنان پابرجاست. روح هیچ‌گاه از بین نمی‌رود، یا در کنار ما می‌ماند یا به آسمان باز می‌گردد. حتی می‌تواند در تاریکی به زندگی خود ادامه دهد. یا اینکه در جنگل در پنهانی‌ترین قسمت شهر زندگی و حتی در کنار جنازه خود باقی عمر را سپری نماید و به نوعی به حفاظت از جنازه بپردازد.

درواقع آنها معتقد بودن چون روح به حفاظت از جنازه خویش می‌پردازد و همواره به سرنوشت تن خود وابسته است، باید مورد احترام قرار گیرد. کسی که به جنازه‌ایبی‌احترامی کند و یا حرمتش را بشکند مطمئناً از روح آن جنازه، لطمه می‌خورد و صدماتی به وی وارد می‌شود.

اصلی‌ترین اساس مذهب روح پرستی یا همان انیمیسم را، اصالت روح تشکیل می‌دهد. در اینجا هدف از روح، همان نیروی مرموزی است که در یک انسان یا انسان‌های دیگر و یا در یک اشیا وجود دارد. انیمیست ها بر این عقیده‌اند: روح یعنی قوه مرموزی که در تمامی اشیا و افراد قابل مشاهده است. در صورتی که در دنیای امروز و ادیان الهی، ما بر این عقیده‌ایم که اشیا از روح برخوردار نیست و روح تنها عاملی است که ما را به حرکت در می‌آورد و گرما و حیات را به جانمان می‌بخشد.

انیمیست ها به جزء سومی اعتقاد دارند و آن را روح می‌نامند. آن‌هامی‌گویند که انسان از روح، جسم و اسم تشکیل شده است پس روح نمی‌تواند جان باشد. روح پرستی نیز به عنوان ابتدایی‌ترین مذهب موجود در جهان سال‌ها در میان مردم وجود داشته است.

کلام آخر

در این محتوا به طور کامل در رابطه با نخستین دینی که در جهان به وجود آمد توضیحاتی خدمت شما ارائه دادیم. حال میدانید که انسان‌ها در ابتدا هر چیز موجود در جهان را روح می‌دانستند و بر این عقیده بودند که روح، جان نمی‌بخشد. اما همان‌طور که در ابتدا گفته شد همچنان بر همگان پوشیده است که نخستین دین موجود در جهان کدام است. از همین رو اگر سؤالی ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه می‌کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید تا کارشناسان ما اطلاعات کاملی در این حوزه در اختیار شما قرار دهند.

فرآوری: ردنا (ادیان نیوز)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

1 نظر
  1. Mohad می گوید

    درود بر شما ممنونم بابت مطلب زیباتون
    خانم بیشتر بدونم منظورتون از اینکه نیروی مرموزی داخل همه چیز هست همون انرژیه؟