خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

۳۹ کشور، سیاست های چین در سین کیانگ را محکوم کردند

آلمان که در بیانیه ای خواستار رسیدگی فوری به سین کیانگ شده است، ده ها کشور دیگر از جمله ایالات متحده، انگلستان و ژاپن را نیز ترغیب کرده تا چین را ملزم به رعایت حقوق مسلمانان اویغور سازند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از الجزایر، آلمان در بیانیه ای شدیدا ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی فوری به سین کیانگ است. آلمان ده ها کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان و ژاپن را هم ترغیب کرده تا چین را ملزم به رعایت حقوق مسلمانان اویغور سازند.

کریستوف هوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل متحد، که رهبری جلسه روز سه شنبه حقوق بشر در سازمان ملل را بر عهده داشت، گفت: ما به شدت نگران وضعیت حقوق بشر در سین کیانگ و اتفاقات اخیر هنگ کنگ هستیم.

هوسگن از چین خواست این امکان را برای ناظران حقوق بشر فراهم کند که دسترسی فوری و بدون محدودیت به سین کیانگ جایی که دست کم یک میلیون اویغور در مراکز آموزشی مهارت های حرفه ای نگهداری می شوند، داشته باشند. مراکز آموزشی که منتقدان از آن به عنوان اردوگاه های بازداشت یاد می کنند.

در این بیانیه علاوه بر آن، به اقدامات نقض کننده حقوق بشر در سین کیانگ از جمله محدودیت های شدید مذهبی، کار اجباری و عقیم سازی اجباری اشاره شد. اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا، هائیتی، هندوراس، استرالیا و نیوزلند ۳۹ کشور امضا کننده ی این بیانیه هستند.

در این بیانیه همچنین از پکن خواسته شد که در پی سرکوب های شدید سیاسی که پس از وضع قانون جنجالی ماه جولای اتفاق افتاد، از حقوق و آزادی ساکنان هنگ کنگ حمایت کند علاوه بر این ها به نقض حقوق بشر در تبت هم اشاره شد.

چین متهم به نقض حقوق بشر

دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: برخلاف تهدیدهای چین و ترساندن کسانی که این سخنان را بیان می کنند، کشورهای بیشتری بیانیه امسال را امضا کرده اند؛ در سال ۲۰۱۹ متن مشابه که توسط انگلستان تهیه شده بود، توسط ۲۹ کشور امضا شده بود.

پاسخ خشمناک

ژانگ جون، نماینده دائمی چین در سازمان ملل با بی اساس خواندن این ادعاها، آن ها را رد کرد و گفت: هدف این بیانیه ایجاد دشمنی در میان کشورهای عضو سازمان ملل است.

ژانگ افزود: آن ها اطلاعات نادرست و بی اساس و ویروس سیاسی را منتشر و آبروی چین را لکه دار کردند و چین قاطعانه این ادعا را از سوی کسانی که در امور داخلی چین دخالت می کنند، رد می کند.

کوبا بیانیه دیگری در مخالفت با این بیانیه و در حمایت از چین منتشر کرد که توسط ۴۵ کشور امضا شد و توسط آن دخالت در امور داخلی جین را محکوم کرد.

روز دوشنبه چین در بیانیه ای گروهی ۲۶ نفره را رهبری کرد و خواستار پایان دادن به تحریم های ایالات متحده شد که به گفته آن ها در این شرایط کرونایی نقض حقوق بشر محسوب می شود.

ماه گذشته مجمع سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI) اعلام کرد که بیش از ۳۸۰ مظنون به بازداشت در منطقه ی سین کیانگرا شناسایی کرده است. این در حالی است که تصور می شد بیش از یک میلیون اویغور در آن منطقه نگه داشته شده باشند.

چین علاوه بر حفظ کمپ‌های بازآموزی برای اویغورها به عدم تحمل مذهبی نسبت به گروه قومی مسلمان در ژین ژیانگ نیز متهم شده‌است

 

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.