خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تنش لفظی اردوغان و مکرون بر سر مسائل اخیر در فرانسه

رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه چهارم آبان‌ماه بار دیگر خواستار «معاینه روانی» امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌اش شد و گفت رئیس‌جمهوری فرانسه «شب و روز در حال جدال با اردوغان» است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، آنها ممکن است متحدان ناتو باشند، اما هیچ علاقه ای میان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دیده نمی شود. در طول سال گذشته، آنها به وضوح به مخالفت با یکدیگر پرداخته اند؛ جنگ داخلی لیبی، درگیری ارمنستان و آذربایجان و اختلافات دریایی در شرق مدیترانه نمونه هایی از تقابل اردوغان با مکرون بوده است.

آخر هفته، اظهار نظرهای مکرون در مورد اسلام باعث رنجش و نگرانی اردوغان شد. رئیس جمهور فرانسه اخیرا خبر از یک کمپین جنجالی برای تغییر نتایج اقدامات مذهبی در فرانسه خبر داده و در این باره هشدار داده است که برخی از مسلمانان در این کشور عقایدی را تبلیغ می کنند که از ارزش های حکومت دور بوده و منجر به ایجاد یک جریان ضد جامعه می شود. این اقدامات به دنبال سر بریدن بی رحمانه ی یک معلم مدرسه که کاریکاتور حضرت محمد (ص) را به دانش آموزانش نشان داده بود، فوریت بیشتری پیدا کردند. در حالی که مردم در سوگ معلم کشته شده بودند، این تصاویر در ساختمان های دولتی و در برخی از شهرهای فرانسه به نمایش درآمد.

اردوغان که غالبا با سخنانش از تزویر و ریاکاری غربی انتقاد کرده و از حقوق مسلمانانی که خارج از ترکیه زندگی می کنند دفاع می کند، عدم پذیرش آزادی مذهبی توسط مکرون را مورد انتقاد قرار داد.

اردوغان روز شنبه طی یک سخنرانی گفت: مشکل این شخص، مکرون، با مسلمانان و اسلام چیست؟ مکرون نیاز به درمان روحی و روانی دارد. یک سال پیش، پس از عدم تایید حمله نظامی آنکارا به شرق روسیه توسط مکرون، اردوغان مستقیما درک ذهنی رهبر فرانسه را مورد حمله قرار داده بود. این بار این توهین با واکنش فرانسه روبرو شد و پاریس روز یکشنبه سفیر خود را از ترکیه فراخواند.

امانوئل مکرون. ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰:
«ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. با روحیه ی صلح طلبی به همه تفاوت ها احترام می گذاریم. ما سخنان توهین آمیز را نمی پذیریم و از بحث منطقی دفاع می کنیم. همیشه در کنار کرامت انسانی و ارزش های جهانی خواهیم بود.»

اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی وی از مسلمانان خواست تا کالاهای فرانسوی را به دلیل همبستگی با برادرانشان در فرانسه تحریم کنند؛ مانند کمپین لینچ که پیش از جنگ جهانی دوم در اروپا بر علیه یهودیان راه اندازی شده بود.

درخواست اردوغان در سایر نقاط جهان عرب هم تاثیراتی در بر داشت. جناح های مختلف در لبنان، که مکرون اصلاحات سیاسی آن ها را با اشتیاق دنبال می کند، با صدور بیانیه هایی خواستار احترام بیشتر به حساسیت های مذهبی شدند. مقامات اردن، پاکستان، مصر و ایران موضع فرانسه و دفاع مکرون از کاریکاتورهای توهین آمیز را محکوم کردند.

هشتگ هایی با عنوان تحریم و اعتراض بر علیه فرانسه در شبکه های اجتماعی ایجاد شده اند ولی توجه زیادی را به خود جلب نکرده اند. اما هنوز هم عکس هایی برای تحریم شرکت های فرانسوی مانند تفال، دیور و کارفور منتشر می شود.

اردوغان در روزی خواستار تحریم شد که لیر، واحد پول ترکیه به کمترین میزان خود رسیده بود. طبق برآورد گلدمن ساکس، مقامات ترکیه طی ۱۸ ماه گذشته، حدود ۱۳۴ میلیارد دلار برای حمایت از ارز ترکیه هزینه کرده اند. این اقدامات خسارت سنگینی به ذخایر ارزی این کشور وارد کرده است. آژانس «مودی» ماه گذشته هشدار داد که آنکارا تقریبا تمام سپرهایی را که امکان مقابله با بحران تعادل هزینه را می دهد استفاده کرده است.

درگیری های خارجی اخیر ترکیه (از جمله حمایت از آذربایجان در نبرد با ارمنستان و درگیری شدید با دولت های یونان و قبرس در مورد حق اکتشاف منابع و حفاری در مناطقی از شرق مدیترانه) عاملی برای صرف منابع ملی برای عوامل خارجی توسط اردوغان بود است. این در حالی است که در داخل کشور مشکلات زیادی وجود دارد. تقابل اردوغان با مکرون اولین باری محسوب می شود که اردوغان با یک رهبر اروپای غربی درگیر شده است و احساسات حامیان خود را جریحه دار کرده است.

در جریان تقابل اردوغان با مکرون هر دو از سیاست های خود دفاع می کنند و اعلام کرده اند که در حمایت از مردم خود کوتاه نمی آیند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، با انتشار توئیتی آقای مکرون را به «حمله به اسلام و تحریک عامدانه مسلمانان» متهم کرد و گفت رهبر فرانسه می‌توانست به‌جای دوقطبی‌ کردن جامعه و حاشیه‌سازی، که خود منجر به افراط گرایی می‌شود، فضا را از تندروها بگیرد.(جزئیات بیشتر)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.