خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امت مسلمان به بلای بزرگی گرفتار شده که امتحانی سرنوشت ساز است

شیخ عیسی قاسم:

رهبر شیعیان بحرین گفت: «امت اسلامی به سه بلای بزرگ گرفتار شده که امتحانی سرنوشت ساز است. این سه امتحان یکی مسئله فلسطین است و دیگری رنج عادی سازی با دشمن ملت و دیگری مشکل کرونا است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در سخنانی در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس وحدت با بیان اینکه همه سنن تکوینی و تشریعی تنها از علم و حکمت و عدل خداوند نشأت می‌گیرد و رحمت او پیدا و پنهان و لطف او دیدنی و نادیدنی است، گفت: «این علم کلی در مورد حکمت خداوند متعال که همه افعال و اعمال او هستند، باعث تسلیم و رضا به تقدیر و قضای الهی می‌شود. فهم این حکمت‌ها از عقل و بیان دین از منبع کتاب و سنت می آید».

وی با بیان اینکه انسان که همه واقعیت و ظاهرش برای خداوند آشکار است چیزهای زیادی دارد که از مردم بپوشاند و آنان جز ظاهر او را نمی‌بینند و به همین دلیل می‌تواند اعتماد آنان را بر خلاف حال واقعی خود کسب کند، افزود: «این اعتماد مردم ممکن باعث کشتار شود چون در جای نادرست قرار گرفته است. چه بسا که نفس بر انسان غلبه کند و گمان خیر بر نفس می‌برد در حالی که اهل آن نیست و در آن زکاتی می بیند که در آن نیست و این باعث می‌شود به اصلاح و تصحیح و تهذیب آن اهتمام نورزد که دچار فساد بسیاری خواهد شد و همه امورش از کنترل خارج می‌گردد. این دو امر منشأ بلا هستند که واقعیت نفس را برای صاحبش و دیگران از طریق موقعیت‌های عملی در سختی امتحان نمایان می‌کنند و حقیقت را نشان می دهند».

به گفته وی، ابتلاء، جامعه را از افتادن در مهلکه‌ها و سپردن مسئولیت‌های بزرگ و اختیار امانت‌های بزرگ به افراد نا اهلی که بدیشان را پنهان می‌کنند و منافقانی که بر مردمان نیرنگ می‌زنند، مصون می‌دارد. زیرا مصائب و سختی‌های بزرگ مجالی برای پنهان شدن این افراد و فریب و نیرنگ و نفاقشان باقی نمی‌گذارد. ابتلاء توانایی‌های عالی را جدا می‌کند تا جامعه به سرعت بداند چه کسانی باید مسئولیت‌های سنگین را به دست گیرند که جز اخلاص و وفا چیزی از آن‌ها دیده نمی‌شود. ابتلاء نفس را بر صاحبش می‌نمایاند و او را برای نجات و اصلاح خود و جبران مافات یاری می‌کند.

شیخ عیسی قاسم در ادامه با اشاره به اینکه انسان دارای استعدادها و قابلیت‌هایی است که در چالش‌ها نمایان می‌شوند، افزود: «انسان با قابلیت‌ها و استعدادهای روحی و فکری و نفسی و بدنی به دنیا می‌آید و فعال کردن این قابلیت‌ها از طریق اهمال و جمود نیست و نمی‌توان امید داشت خود به خود فعال شوند بلکه فعال سازی اش از طریق تجربه‌های مداومی است که انسان در ابعاد شخصیتش با آن‌ها روبرو می‌شود تا خود را پس از تجارب و مجاهدت‌ها و تحمل سختی‌ها و چالش‌ها متوالی دارای قدرت و علم و بصیرت و تجربه می‌یابد. امتحان سختی‌ها و وارد کردن انسان در فضایی است که او را به مقاومت وادار می‌کند و عملی که قابلیت‌های او را برای پاسخ دادن به چالش‌ها بر می‌انگیزد و این چیزی است که او را به فعالیت و حرکت پیشرفت در مسیر کمال وا می دارد».

رهبر شیعیان بحرین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هر گاه انسان‌ها در هر زمانی خدا را فراموش کردند خود را نیز فراموش کردند و در معصیت وارد شدند و سعادت دنیا و آخرت خود را از دست دادند، اظهار کرد: «بر اساس حکمت الهی هر سال یک یا دو بار امتحان الهی به سراغشان می‌آید تا آن‌ها را به سختی بلرزاند تا به یاد بیاورند و از مسیر آتش و هلاک به مسیر نجات و پیروزی بیایند. خداوند هر کسی را که بخواهد به عذاب کوچک یعنی عذاب دنیوی مبتلا می‌کند تا با نجات از آن آنان را از عذاب‌های نسبتاً بزرگ‌تر که اگر در راه سرکشی در دنیا گام برداشتند نصیبشان می‌شد و عذاب‌های بسیار بزرگ‌تر در آخرت نجات دهد».

به گفته وی ممکن است بنده مؤمن گناهی انجام دهد که به موجب آن باید در آخرت عذاب شود و توبه نمی‌کند و آن عذاب در موردش ثبت می‌شود. اما خداوند عزوجل او را به یکی از بلایای دنیوی گرفتار می‌کند تا به جای عذاب آخرت آن را تحمل کند و در روز شادی بزرگ شاد باشد چون خداوند از عذابی که با عذاب دنیا قابل قیاس نیست او را نجات داد و این از باب رحمت و من خداوند به او بوده است.

شیخ عیسی قاسم ادامه داد: «امت اسلامی امروز به سه بلای بزرگ گرفتار است که امتحانی سرنوشت ساز است. این سه امتحان یکی مسئله فلسطین است که رنج امت است و دیگری رنج عادی سازی با دشمن ملت و دیگری مشکل کرونا است. این مشکلات بزرگ و سخت هستند. همه امت مسئول گذراندن امتحان این سه بلا هستند. همه امت در معرض این امتحان برای سنجش صبر و مقاومت و شجاعت و هشیاری و حفظ وحدت و جدیت رسالت و احساس عزت و کرامت واقعی هستند که با این بلایا در حال و آینده و در دین و دنیای خود مورد تهدید قرار گرفته اند».

به گفته شیخ عیسی قاسم ملت راهی جز مقاومت و ایستادگی و بالا کشیدن خود برای مقابله با چالش‌ها و پیروزی در امتحان ندارد و اگر نرمی و جهالت پیشه کند و به ندای مقاومت از سوی دینش و مؤمنان گوش فرا ندهد سقوط سختی خواهد کرد.

شهریاری در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی

شهریاری: وحدت امت اسلامی یک راهبرد است نه تاکتیک

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه تمایل مجمع تقریب به برگزاری حضوری کنفرانس وحدت بوده است ابراز امیدواری کرد، مباحث کنفرانس برای آزادی خواهان جهان مثمر ثمر و پر هیز از جنگ و منازعه و مشاجره و در نهایت صلح و سلام باشد.

وی تصریح کرد: اینک جهان اسلام با تحولات سریع و پیچیده روبرو شده و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت است؛ وحدت امت اسلامی از نظر ما نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد است که قرآن کریم آن را به عنوان شاخصی برای ما تعیین کرده است.

وی ادامه داد: معتقدیم ظرفیت‌های جهان اسلام ما را به این مهم رسانیده است و باید تلاش کنیم آن را حفظ کنیم و تأکید اصلی ما بر روی این امت واحده باشد، در عین حال باید توجه کنیم که دشمنان جهان اسلام و سرویسهای اطلاعاتی همکارشان و به خصوص استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا با ایجاد نزاع، جنگ، ترور و تکفیر موجب تفرقه و گسست در جهان اسلام شوند و در آخرین حرکت شوم خود به تلاش برای عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم اشغالگر صهیونیستی اقدام کردند.

وی خاطر نشان کرد: هفته وحدت که به ابتکار نظام جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول مقارن با ولادت مبارک حضرت رسول اکرم (ص) طراحی گردیده و با تأکید بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (قدس سره) بر وحدت اسلامی و با ابتکار آیت الله خامنه ای تداوم یافته، فرصتی است تا مسلمانان بار دیگر بر صلح و دوستی، اخوت و برادری، همدلی و همدردی، احترام و محبت به یکدیگر، رواداری اجتهاد مختلف در مذاهب و تأکید بر گفتگوی عالمانه و عقلانی تأکید کنند.

دکتر شهریاری اظهار داشت: فرهیختگان گرامی ما به عنوان مجمع که وظیفه اصلی خود را با ترویج اصول و ارزشهای اسلامی گره زده ایم در صدد هستیم گفتمان جدیدی را شکل دهیم و با کمک علما و نخبگان و فرهیختگان جهان از جنگ، تنازع، تعصبات کور، افراطی گری و توهین به مقدسات پیشگیری کنیم و توطئه شوم دشمنان را در این موارد آشکار کنیم.

محمد گورمز رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه در کنفرانس وحدت اسلامی

کرونا فرصت طلایی مسلمانان برای همگرایی است

محمد گورمز، رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه و رئیس مؤسسه اندیشه اسلام گفت: «بدون شک ما در شرایط سختی به سر می بریم و این شرایط سخت، شامل حال تمام نقاط جهان و ملت‌های آن شده است؛ لذا ناگزیر شاهد تغییراتی اساسی در ساختار جوامع انسانی خواهیم بود. انسان تاکنون این شرایط را تجربه نکرده بود و اکنون وقت آن رسیده که از حوادث پیشی بگیریم و خود را برای مقابله با آن مجهز گردانیم؛ نه اینکه منتظر عکس العمل در مقابل آن بمانیم».

گورمز با اشاره به اینکه باید در ابتدا سنت‌های الهی در جهان هستی را درک کنیم و از آن برای فهم گذشته و حال و آینده بهره بجوییم، گفت: «وقتی به تاریخ بیماری‌های فراگیر می‌نگریم می‌بینیم که این بیماری‌های واگیردار وقوع سلسه اتفاقاتی را تسریع بخشیده و سوالات زیادی را در زمینه‌های مختلف فکری و فرهنگی ایجاد کرده‌اند. حتی گاهی به برخی افکار قدیمی پایان داده و مولد افکار و فرهنگ‌های جدید بوده اند».

وی ادامه داد: «۳۰ سال پیش از تولد پیامبر اکرم(ص) طاعون فراگیر شد. یعنی در سال ۵۴۰ میلادی، این طاعون تمام دنیا را فراگرفت و باعث شد دو امپراطوری بزرگ آن زمان یعنی روم و ساسانی به زوال گراییده و دلیل مهمی برای فراهم شدن مقدمات آغاز فتوحات اسلامی شکل بگیرد. در قرن ۱۴ بین سال‌های ۱۳۴۷ و ۱۳۵۲ میلادی، طاعونی که بعدها مرگ سیاه نام گرفت اروپا را فرا گرفت و در اثر آن چهل درصد از مردم اروپا جان باختند و در نهایت، سال‌های تاریک قرون وسطی به پایان رسید. مدت کوتاهی بعد واکسن کشف شد و به خرافات کلیسا در خصوص طاعون پایان داد».

وی در ادامه به زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و آموزشی بحران جاری برای جوامع اشاره کرد و گفت: «ممکن است مسائل اجتماعی بروز پیدا کرده و بر دین و تدین تأثیر بگذارد. از منظر سیاسی هم در حال حاضر کشورها به سمت نظام‌های جامع‌تر و دیکتاتوری می‌روند تا به ادعای خودشان از جوامع حفاظت کنند. در زمینه اقتصادی هم برخی گزارشات حاکی از آن است که اقتصاد جهانی کوچک‌تر شده و در سال‌های آینده به ۷۰ درصد حجم کنونی خواهد رسید. و این یکی از اثرات مستقیم بحران کنونی است. لذا انتظار می‌رود که اقتصاد جهانی به دنبال راه حل های جدیدی باشد که برخی از آن بر طبقات ضعیف، فقیر و متوسط تأثیر منفی بگذارد. با این اوصاف ما به عنوان دانشمند و عالم به این متغیرات چه واکنشی نشان خواهیم داد. چگونه در فقه اقتصاد اثر بگذاریم تا محیطی برای حفظ سرمایه و حق فقیر و تلاش جهادگر فراهم شود بدون اینکه نگاهی افراطی به پیشرفت یک کشور در جهان داشته باشیم».

به گفته وی در زمینه آموزشی هم آمدن ویروس کرونا باعث شد که شرایط منفی حاصل از آن به طور کلی بر نظام آموزشی، معلم و متعلم مسلط شود.

گورمز ادامه داد: «ویروس کرونا تبعات منفی محیطی زیستی هم دارد و مانع از انجام وظایف انسانی برای محافظت از محیط زیست می‌شود. از سوی دیگر شیوع این ویروس باعث شده تا برخی جنگی را میان علم و دین به پا کنند این در حالی است که این مساله ناشی از فهم غلط از دین و درک نادرست از علم است. دین هرگز برای مداوای ویروس‌ها یا انجام عمل جراحی نیامده است و علم نیز هرگز برای علاج دردهای روحی انسان اختراع نشده است».

وی در نهایت تصریح کرد که این بحران، فرصتی طلایی برای مسلمانان است تا بار دیگر ماهیت روابط علوم دینی با علوم طبیعی را تشریح کنند.

منبع: مهر

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.