خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جامعه سیک فراتر از امور خیرخواهانه به مشارکت مدنی معتقد است

مشارکت مدنی سیک ­ها در آمریکا در حال افزایش است؛ جامعه سیک فراتر از کارهای خیرخواهانه به تعامل مدنی معتقد است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان ‌نیوز)، به نقل از دین نیوز، مشارکت مدنی در آیین سیکیسم سابقه طولانی دارد. بنیانگذاران این مذهب، ۱۰ سیک گورو، رهبرانی بودند که از راه­ های مختلف، از تشکیل اجتماعات و تاسیس شهرها تا ملاقات با امپراطورها و مخالفت با استبداد، به فعالیت سیاسی پرداختند.

اساس مشارکت سیاسی­ سیکیسم نمی ­تواند روشن­ تر باشد. تعالیم گوروها از تمامی سیک ها می ­خواهد که در تمامی اموری که در راستای عدالت هستند، فعال باشند. «همه ما به عنوان سربازان مقدس فراخوانده می­ شویم. ضمن اینکه به تمامی اطرافیان خود نیز خدمت می ­کنیم، از نظر معنوی خود را پرورش می ­دهیم.» سوا (خدمات ایثارگرانه به زبان پنجابی) نتیجه عشق است؛ افرادی که از نظر معنوی با هم پیوند خورده­ اند، احساس می ­کنند که برای کاهش درد و جستجوی عدالت باید کاری انجام دهند.

این تعادل درونی و بیرونی توسط مفهوم سیک و روش «میری پیری» به دست می ­آید، که ما باید هر کدام عشق را به فراتر از خود گسترش داده و به پرورش درونی خود بپردازیم. این چشم اندازی اساسی است که بنیادی برای مشارکت سیک ­ها در جوامع خود ایجاد می ­کند.

به صورت محلی شروع می ­شود. آشفتگی سال ۲۰۲۰ فرصت ­های زیادی را برای سنگات­ های سیک فراهم کرده است. در سراسر کشور از طریق گوردوارا (خانه­ های عبادت)  به صورت جداگانه یا در گروه­های کوچک، به تهیه مواد غذایی، وعده‌­های غذایی گرم و لوازم بهداشتی برای طیف گسترده ­ای از مردم از جمله کارکنان مراقبت ­های بهداشتی در خط مقدم، بانک ­های غذایی منطقه، دانشجویان بین المللی، جمعیت بی خانمان یا هرکس دیگری که به کمک بیشتری نیاز دارد، می­ پردازند.

اما جامعه سیک فراتر از کارهای خیرخواهانه به تعامل مدنی معتقد است. جوامع سیک از کنتیکت تا کالیفرنیا در بسیاری از تظاهرات مربوط به مسئله زندگی سیاه ­پوستان که پس از کشته شدن جورج فلوید شکل گرفت، حضور داشتند و مواد غذایی، آب و تجهیزات پزشکی را در میان معترضین توزیع می­ کردند.

در این ماه، سازمان ­های سیک سخت تلاش کرده اند از ثبت نام آمریکایی ­های سیک برای رای گیری اطمینان حاصل کنند. ائتلاف سیک، که به عنوان یک عضو ارشد در آن خدمت می ­کنم، سوادارها (داوطلبین) را از جامعه برای کمک به اعضای سنگات خود برای بررسی ثبت نام رای دهندگان به کار گرفته است و از طریق بستر تبلیغاتی، ابزاری رایگان برای این کار فراهم کرده است.

این گروه به تازگی یک ابتکار عمل تلفنی را در سطح بی سابقه ­ای برای جامعه آغاز کرده است و تلاش می­ کند تا سوادارها را با هزاران خانوار سیک در ایالات کلیدی مرتبط سازد تا به سوالاتی در خصوص انتخابات و مهلت تعیین شده پاسخ دهند.

سیک ها فقط به دلیل اهمیت دادن به حقوق شهروندی و آزادی مذهبی و مسائل مهاجرتی رای نمی­ دهند، بلکه به دلیل اهمیت به موضوعاتی مانند نرخ مالیات، مراقبت­ های بهداشتی و سیاست خارجی و حداقل دستمزد رای می­‌دهند.

براساس آنچه که در انجمن ­های سراسر کشور می ­بینم، احساس می کنم که مشارکت مدنی سیک ­ها در آمریکا در حال افزایش است. ما فقط می­ توانیم امیدوار باشیم که ارزش ­های آن ها به پیشبرد کشورمان در مسیر درست کمک کند.

مترجم: حامد حبیب‌زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.