خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

میراث سلحشور به ابراهیم رسید/ تجربه متفاوت حاتمی‌کیا با ساخت سریال حضرت موسی (ع)

با تغییر کارگردان سریال حضرت موسی (ع) و نام بردن از ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون سرنوشت این سریال را در فضای رسانه بیشتر کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خبرهای غیررسمی از واگذاری کارگردانی سریال حضرت موسی (ع) به ابراهیم حاتمی‌کیا حکایت داشت. اتفاقی که بعد از بیماری جمال شورجه وعدم توانایی این کارگردان برای حضور در این پروژه عظیم تاریخی یک امر محتمل اما معرفی جانشین آن یک اتفاق غافلگیرکننده بود.

از چند روز گذشته و به دنبال اظهار نظر سیداحمد میرعلایی تهیه‌کننده سریال مبنی بر اینکه یکی از کارگردان‌های حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس مشغول خواندن و بازنویسی فیلمنامه سریال حضرت موسی (ع) است گمانه‌زنی‌ها برای معرفی کارگردان جدید این پروژه آغاز شد.

سریال حضرت موسی (ع) در حالی هنوز به مرحله تصویربرداری نرسیده است که فیلمنامه آن میان سه کارگردان دست به دست شد. مرحوم فرج‌الله سلحشور نخستین کارگردانی بود که قصد داشت پس از پروژه یوسف پیامبر به سراغ ساخت سریالی از زندگی حضرت موسی (ع) برود. اما در میانه تحقیق و نگارش سریال و در پی یک دوره بیماری سخت درگذشت و رویای ساخت این پروژه نیمه تمام باقی ماند. جمال شورجه دوست قدیمی سلحشور گزینه بعدی ساخت این سریال بود که مراحل نگارش و تحقیق و پیش تولید سریال را ادامه داد.

سریال موسی (ع) که در ابتدا با عزم جدی کارگردان این اثر در حال پیشرفت بود، به یکباره با بیماری شورجه مواجه شد، جمال شورجه کارگردان این مجموعه تاریخی مذهبی دچار سکته مغزی شد و سبب شد تا روند تولید این مجموعه تلویزیونی به تاخیر بیفتد اما چندی نگذشت که احمد میرعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون با از سر گرفتن کارهای پیش تولید این مجموعه عظیم خبر از پیگیری‌های جدید برای ادامه مراحل پیش از پیش تولید این سریال داد.

میرعلایی همچنین از ساخت دکورها و انتخاب لوکیشن سریال گفت و از پیشرفت کار در این پروژه سخن می‌گفت: در حال حاضر تیم تولید در میان چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون در حال بررسی بهترین گزینه برای ایفای نقش حضرت موسی (ع) است، حتی تیم تولید به انتخاب بازیگران خارجی در پروژه نیز فکر کرده و همچنان رصد بازیگران داخلی و خارجی برای حضور در این اثر ادامه دارد. مطمئن باشید در پروژه تلویزیونی حضرت موسی (ع) هنرمندان نامی کشور در کنار هنرمندان شهرستانی و حتی افرادی که شاید سابقه بازیگری هم نداشته، اما علاقه‌مند به بازیگری هستند، به ایفای نقش می‌پردازند.

به دنبال شدت یافتن بیماری جمال شورجه وعدم امکان کارگردانی این اثر صحبت‌ها با ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت این سریال تاریخی صورت گرفت. کارگردان مطرح سینمای دفاع مقدس نخستین تجربه ساخت سریال تاریخی را در حالی پذیرفت که تا پیش از این دو بار برای تلویزیون سریال ساخت. سریال‌های «خاک سرخ» و «حلقه سبز» از جمله آثار حاتمی‌کیا است که اولی در حال و هوای فتح خرمشهر است و دومی در فضایی ماورایی ساخته شده است.

نسخه اولیه فیلمنامه سریال حضرت موسی (ع) توسط فرج‌الله سلحشور نگاشته شد و حاتمی‌کیا این روزها مشغول بازنویسی فیلمنامه است. این سریال هم همچون سریال حضرت یوسف بر اساس منابع قرآنی نگاشته شده و قصص قرآنی در پیشبرد فیلمنامه نقش مهمی داشته است.

آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی فیلم «خروج» فروردین امسال از طریق سامانه‌های VOD اکران آنلاین شد. پروژه ۵۰ قسمتی حضرت موسی (ع) یک اتفاق متفاوت در کارنامه کاری حاتمی‌کیا است که به نظر می‌رسد او را در مسیر متفاوتی از فیلمسازی قرار می‌دهد.

منبع: ایلنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.