خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ضرورت حمایت‌ از ناشران و کتاب‌های اقلیت‌های دینی

ناشران کتاب‌های اقلیت‌های دینی با زبان‌های متفاوت معتقدند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای فراموش نشدن تاریخ، فرهنگ و زبان بیشتر از این آثار حمایت کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست «رونمایی از جدیدترین آثار منتشر شده توسط ناشران و نویسندگان اقلیت‌های دینی» از سلسله نشست‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با حضور روبرت بگلریان، علی فریدونی، آرتویت زهرابیان، بهنام مبارکه، فرزانه گشتاسب، دیناز دهنادی، آرش آبایی و مونا عرب‌زاده مهدوی برگزار شد.

در ابتدای نشست علی فریدونی مدیر کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این که هفته کتاب تلنگری برای افزایش تدبیر و توانایی و ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور است اظهار کرد: گرچه شرایط کرونایی محدودیت‌هایی را در جامعه و فعالیت‌های ما ایجاد کرده است ولی حضور ما در این برنامه نشان دهنده این است که با انگیزه فراوان بتوانیم در ارتقای کار فرهنگی سهمی داشته باشیم. سال گذشته در چنین برنامه‌ای حدود ۲۰ کتاب و امسال حدود ۳۰ اثر معرفی می‌شود این امر نشان دهنده این است که جامعه علایق فرهنگی خود را افزایش داده است. امیدوارم در این جلسه بتوانیم اطلاعات خوبی از نشر و آثار خوبی که معرفی خواهد شد استفاده کنیم.

حضور اقلیت‌های دینی؛ فرصت آفرینش مستمر

روبرت بگلریان نماینده ارمنی‌های اصفهان و جنوب ایران گفت: استمرار حضور جوامع و اقلیت‌های دینی عرصه‌های اجتماعی، هنری، علمی، ورزشی و غیره گویای فرصت آفرینش مستمر برای کسب هویت و انتقال دانسته‌هایی است که در این آب و خاک محترم بوده و درک تمدنی همه ایرانیان بزرگ را نشان می‌دهد.

وی افزود: تنوع فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها در ایران به نحوی است که سبب می‌شود تفاوت‌های یکدیگر را بشناسیم و آن را ارزیابی کرده و به تفاهمی دست پیدا کنیم که این تفاهم پایه‌ای برای وحدت ملی، یکپارچگی و همدلی شده که ثمرات آن را در کشور عزیزمان ایران خواهیم دید و نمود آن را در نشست «رونمایی از آثار ناشران و نویسندگان اقلیت‌های دینی» مشاهده می‌کنیم.

رونمایی از دو اثر در حوزه یهودیت

آرش آبایی از مولفان جامعه کلیمیان در ادامه این برنامه به معرفی دو اثر خود پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته در همین جلسه کتابی را با عنوان «وظایف قلب ها» معرفی کردم که تحقیق و ترجمه آن با بنده و حسین علی جعفری بود. در این کتاب به عرفان و فلسفه یهودیان پرداخته شده است.

وی افزود: امروز در این جلسه اثری را با عنوان «گفت‌وگوی صوفی_یهودی» نوشته دایانا لوبل معرفی خواهم کرد که کتاب قبلی را مورد تحلیل قرار داده است و به زبان امروز نشان داده که جمع میان عرفان و فلسفه ممکن است. همچنین این کتاب نشان می‌دهد که یهودیان، مسلمانان و مسیحیان ۹۰۰ سال پیش از یکدیگر تاثیر گرفته و بر یکدیگر تاثیر گذاشته‌اند.

او کتاب «درس گفتارهایی درباره مدارا در ادیان ایران زمین» که به کوشش سید علیرضا حسینی بهشتی منتشر شده را معرفی کرد و گفت: در این کتاب درباره دیدگاه‌های ادیان مختلف در ایران همچون زرتشتیان، مسیحیان، شیعیان، کلیمیان و اهل سنت صحبت شده است. بخش کلیمیان این اثر را بنده نوشته‌ام و نگاهی به مدارای دین یهود داشتم و این که مدارا در این دین ممکمن است به شرط این که خود ما به عنوان متولی دین نگاهی رحمانی داشته باشیم.

از شمس لنگرودی تا گروس عبدالملکیان

مونا عرب‌زاده از دیگر میهمانان این برنامه به معرفی مجموعه شعر نیمایی خود به نام «خیالانه» که از سوی نشر نسل روشن منتشر شده است، پرداخت و با اشاره به این که در این مجموعه به عنصر خیال توجه ویژه داشته و سعی کرده تصویرسازی‌هایی برای آن داشته باشد عنوان کرد: در این اثر دو نکته مدنظر قرار گرفت، یکی این که کیفیت ادبی اثر حفظ شود و دیگر این که یک امضای شخصی در آن موجود و مشخص باشد که بتواند آن را از سایر آثار متمایز کند. البته این را هم بگویم که شمس لنگرودی، علیرضا آذر، حامد عسگری و گروس عبدالملکیان در دادن این دید به من موثر بودند.

 فرزانه گشتاسب در  نشست «رونمایی از جدیدترین آثار منتشر شده توسط ناشران و نویسندگان اقلیت‌های دینی»

نشر کتاب با مخاطب خاص

فرزانه گشتاسب مدیر مسئول انتشارات فروهر نیز از دیگر میهمانان این برنامه بود که به معرفی چند اثر تازه منتشر شده این نشر چون «عرفان مسیحی و بودایی»، «دو نمایشنامه اساطیری» اثر سیمین دخت گودرزی، «شاپسند» اثر جمشید زره‌پوش، «محقق التاریخ»، «آتشی که نمیرد» به کوشش آرزو رسولی و «پارس نگین پارسایی» اثر مهرداد قدردان و آرین قدردان پرداخت.

او با اشاره به این که تقریبا بیشتر آثار نشر فروهر درباره فرهنگ، زبان و تاریخ ایران باستان است اظهار کرد: این آثار اصولا خاص بوده و مخاطب خاصی نیز دارد از این رو باید مورد حمایت قرار گیرد. البته ما تمام این آثار را با کاغذی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار ما قرار داد منتشر کردیم و این امر نشان دهنده این است که کارهای حمایتی چه مقدار موثر است.

دیناز دهنادی در  نشست «رونمایی از جدیدترین آثار منتشر شده توسط ناشران و نویسندگان اقلیت‌های دینی»

نقش کلیدی آموزش و پرورش در ترویج مطالعه

دیناز دهنادی مدیر مسئول نشر برسم آثار «ما فاتحان قلعه‌های فخر تاریخیم» نوشته عزت الله فولادوند دورودی، «شغل دوست داشتنی» نوشته بهنام مرادیان، مجموعه شعر «ایران من» نوشته اسفندیار مشرف و ویرایش دوم کتاب «حضور ایران در جهان باستان» نوشته اصغر محمود آبادی را معرفی کرد.

این ناشر با اشاره به این که سعی می‌کنیم هزینه‌های نشر را کاهش دهیم اما با افزایش قیمت کاغذ و دستمزد‌ها چندان این عمل ممکن نیست اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم در ایام کرونا می‌توان به کتاب رجوع و مطالعه کرد، همانند سایر کشورها که در این دوران بیشتر سراغ مطالعه رفته و رونقی در اقتصاد نشرشان ایجاد شده است.

او ضمن بیان این که مردم عادی به دلایل مختلفی زمان مطالعه خود را کاهش داده و کتاب را از سبد خرید خود حذف کردند تصریح کرد: آموزش و پرورش نقش اثرگذاری در ترویج کتاب خواندن و پژوهش کردن کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها دارد و این سازمان با جذاب کردن روش تدریس می‌تواند در این امر موثر باشد.

پخش کتاب؛ مشکل اصلی ناشران

آرتویت زهرابیان مدیر مسئول انتشارات نائیری ضمن بیان این که این نشر آثاری را به زبان خاص و زبان ایرانی منتشر می‌کند اظهار کرد: حوزه چاپخانه‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی ماست و پخش کتاب‌ها نیز یکی از مشکلات اصلی ما محسوب می‌شود.

او در این نشست از سه کتاب جدید این نشر با عناوین «هومانس تومانیان، شاعر و داستان‌نویس ارمنی» اثر واراند گرجیان و قوام‌الدین رضوی‌زاده، «آیین‌های نمایشی در ایران، درخت گیان» اثر دکتر محمد عارف و «غازار پارپتسی، تاریخ ارمنیان و نامه به واهان مامیکونیان» ترجمه گارون سارکسیان رونمایی کرد.

بهنام مبارکه در  نشست «رونمایی از جدیدترین آثار منتشر شده توسط ناشران و نویسندگان اقلیت‌های دینی»

نمایش چهره خیام در کتاب

بهنام مبارکه مدیرمسئول نشر برساد نیز در این نشست به معرفی و رونمایی آثار جدید این نشر پرداخت و از کتاب‌های «سفرنامه ملا فیروز»، «باورهای دینی آریایی»، «زرتشتیان و مزدیسان»، «آتش مهر»، «داد و ستدهای فرهنگی زرتشتیان و مسلمانان» نام برد.

همچنین درباره کتاب «خیام فراتر از زبان» از جمله آثار تازه این نشر گفت: در این کتاب نویسنده چهره خیام را با توجه به نظرات نویسندگانی که در زمینه خیام نوشته‌اند بدون داوری بررسی کرده است.

نشست «رونمایی از جدیدترین آثار منتشر شده توسط ناشران و نویسندگان اقلیت‌های دینی» همزمان با چهارمین روز از هفته کتاب با مشارکت دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و به صورت زنده از طریق اینستاگرام این موسسه پخش شد.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

منبع: ایلنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.