خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

این پرتره حضرت مسیح را لئوناردو داوینچی کشیده است؟

محققان ایتالیایی یک طراحی جدید کشف کردند که به آثار لئوناردو داوینچی، هنرمند و نابغه معروف، شباهتی فوق‌العاده‌ دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پژوهشگران ایتالیایی، یک اثر هنری جدید کشف کردند که ادعا می‌کنند یکی از کارهای لئوناردو داوینچی است.

این طراحی که برای قرن‌ها جزئی از یک کلکسیون خصوصی بود، پرتره‌ای از مسیح را به تصویر می‌کشد که از لحاظ سبک کار به دیگر آثار لئوناردو داوینچی شباهت‌هایی مشهود دارد؛ محققان می‌گویند نگاه سوژه در این طراحی، مشابه نگاه مونالیزاست و ریش و دهانش شبیه به آن‌چه داوینچی در خودنگاره‌هایش به تصویر کشیده است.

از دیگر سرنخ‌هایی که این اثر را به لئوناردو داوینچی پیوند می‌دهد، عبارتند از استفاده از گچ قرمز که این هنرمند ایتالیایی در نقاشی و طراحی‌هایش از آن بهره می‌برد و ژست سه رخ سوژه. لئوناردو داوینچی از این ژست در خلق پرتره‌هایی چون مونالیزا، جینورا د بنچی و بانویی با قاقم نیز استفاده کرده بود.

این پرتره حضرت مسیح را لئوناردو داوینچی کشیده است؟

یکی از خودنگاره‌های لئوناردو داوینچی از سال های ۱۵۱۲ تا ۱۵۱۵ نیز نمونه دیگری از سبک کاری این هنرمند معروف است که با ویژگی‌های این طراحی تازه کشف شده همخوانی دارد. همچنین تست‌های آزمایشگاهی نیز تایید کرده است قدمت کاغذ مورد استفاده در این طراحی به اوایل قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد، البته این نتیجه‌گیری هنوز از سوی کارشناسان مستقل تایید نشده است.

این طراحی را اولین بار یک مجموعه‌دار خصوصی در لکوی ایتالیا به آنالیسا دی ماریا تاریخ‌دان هنر نشان داد. این محقق در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف اعتقادش را درباره این که این طراحی به چه کسی تعلق دارد، تکرار کرده است. با وجود این، مارتین کمپ، کارشناس داوینچی ترجیح می‌دهد برای صدور حکم قطعی در این باره، منتظر شواهد علمی بماند. وی می‌گوید برای رسیدن به این نتیجه ابتدا باید دید آیا این طراحی نیز چون اغلب آثار لئوناردو داوینچی با دست چپ کشیده شده است یا نه.

پژوهشگران قرار است پس از فروکش کردن موج دوم کرونا در ایتالیا و برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه در این کشور، این اثر هنری را در فلورانس جامع و کامل مطالعه کرده و درباره پدیدآورنده آن تصمیم قطعی بگیرند.

لئوناردو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بودکه با وجود تنها ۲۵ اثر برجای نمانده، به عنوان یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ شناخته می‌شود.

منبع: ایرنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.