خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازگشایی مجدد مسجد ۱۶۰۰ ساله استانبول در سال ۲۰۲۱

مسجد یک هزار و ۶۰۰ ساله «لالا خیرالدین پاشا» که در گذشته به عنوان کنیسه و کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت بر اساس شکل اصلی و اولیه خود مورد بازسازی قرار گرفته است و در سال ۲۰۲۱ بازگشایی می شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مسجد یک هزار و ۶۰۰ ساله «لالا خیرالدین پاشا» در استانبول که در گذشته به عنوان کنیسه و کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت بر اساس شکل اصلی و اولیه خود مورد بازسازی قرار گرفته است و در سال ۲۰۲۱ بازگشایی می شود.

«ارهان ساریشین»، رئیس «انجمن حفاظت از محیط زیست، فرهنگ و بناهای تاریخی استانبول» (ISTED) در این باره گفت: لالا خیرالدین پاشا یکی از قدیمی ترین مکانهای مذهبی استانبول است زیرا تاریخ آن به آغاز قرن پنجم بر می گردد.

وی افزود: این ساختمان توسط صنعتگران یهودی در قسطنطنیه به عنوان کنیسه پس از دریافت مجوزاز امپراطور روم ساخته شد اما مسیحیان در این شهر با این تصمیم مخالفت کردند؛ دیوارهای کنیسه را خراب کردند و آن را بین سالهای ۴۰۰ تا ۴۵۰ بعد از میلاد در دوران بیزانس به یک کلیسا تبدیل کردند.

ساریشین گفت: این ساختمان در سال ۱۲۰۴ با وجود آسیب قابل توجهی که از حملات دیده بود جان سالم به در برد و ۳۰ سال پس از فتح استانبول توسط عثمانی در سال ۱۴۵۳ به مسجد تبدیل شد.

وی افزود: برخی نشانه ها به زبان لاتین روی سنگ های آجری مربعی شکل که در داخل مسجد پیدا کردیم وجود دارد و وقتی آنها را ترجمه کردیم ، دیدیم که تمبرهایی از قرن پنجم وجود دارد و این گواه بر این است که این مکان در قرن پنجم ساخته شده است.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون  «انجمن حفاظت از محیط زیست، فرهنگ و بناهای تاریخی استانبول» حدود ۴۰۰ مسجد را کشف کرده است که مدتها وجود آنها فراموش شده بود.

این انجمن که در «ادرنه» دیگر پایتخت سابق عثمانی در شمال غربی ترکیه فعلی نیز فعال است  متشکل از دانشگاهیان ، محققان و مهندسان نقشه بردار است.

اعضای این مجموعه  بایگانی ها، نقشه های تاریخی، اسناد و مدارک ثبت اسناد را اسکن می کنند و با رفتن به میدان ها، ساختارهای فراموش شده را جستجو می کنند تا این اماکن تاریخی را بازسازی کنند.

منبع: تقریب

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.