خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا می‌خواهید با قانون به سر بیچاره‌ها و مستضعفین بزنید؟

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در واکنش به تخریب سرپناه زن بی سرپرست و فرزندش در هرمزگان این اقدام را محکوم کرد و گفت: این قضیه خیلی صحنه دلخراشی بود و همه ما رنجیدیم و از این طریق هم محکوم می‌کنیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در پایان درس خارج فقه خود که به صورت مجازی برگزار می شود، با اشاره به تخریب سرپناه در استان هرمزگان بیان داشت: از نظر فقهی شوارع عامه حق عموم مردم است و عموم حق دارند از آن استفاده کنند، اگر کسی در کنار شارع عام بخواهد چند دقیقه‌ای بخوابد، بنشیند، جنسی بفروشد، از نظر فقه کسی حق ندارد او را از اینجا اخراج کند.

او ادامه داد: این مأمورین شهرداری (عده‌ای ‌شان) با قساوت و برخورد بسیار زشت بساط این را جمع می‌کنند این خلاف شرع است، خلاف فقه ماست، این فقط جرمش این است که پول نداشته مغازه تهیه کند، به شما عوارض و مالیات بدهد، چرا ما باید مواجه با این مسائل بشویم که اینقدر نظام جمهوری اسلامی هزینه کند، چرا حیثیت این نظام را هم در داخل و هم در خارج خراب می‌کنید؟!

متن سخنان این استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه به شرح زیر است:

یک قضیه ‌ای این روزها در کشور ما اتفاق افتاده که واقعاً قلب هر کسی را جریحه ‌دار می‌کند و لازم می ‌دانم که امروز تأسف و تنفر خودم را از افرادی که این بلا را سر مردم در می‌ آورند ابراز نمایم. یک کسی یک بی‌خانمانی، یک زنی که سرپرستی ندارد برای خودش کنار یک جایی ولو غیر قانونی یک اتاقکی درست کرده برای اینکه خودش و بچه‌هایش را حفظ کند و متأسفانه مأموران در حضور آنان تخریب کردند و این صحنه را نشان دادند، می‌آیند در حضور آن زن و فرزند، این خانه‌ای که یک اتاق هست را خراب کنند و ضجه ‌های آن زن و فرزند، مأموران را هیچ تحت تأثیر قرار ندهد، که واقعاً اگر کسی این را دید و گریه نکرد بسیار جای تعجب و جای سؤال دارد چرا باید در نظام جمهوری اسلامی چنین قضیه‌ای اتفاق بیفتد؟ چرا باید مأموران نظام جمهوری اسلامی طوری تربیت نشده باشند که اگر موازین شرعی را نمی‌خواهند رعایت کنند، موازین عقلایی را لااقل رعایت کنند، قانون هست درست است، همه موارد هم که یکسان نیست، مراحلی دارد، تذکر دارد، گزارش به مسئول بالاتر لازم دارد.

این را قبلاً هم عرض کردم و باز هم می‌گویم و یک وقتی به یکی از مسئولین این را تذکر دادیم ولی متأسفانه توجه نمی‌کنند که امروز در این شرایط وانفسای اقتصادی بسیاری از افراد از همین راه دستفروشی، از همین راه که کنار خیابان و بلوار یک چیزی را به مردم می‌فروشند که زندگی‌شان اداره شود، ما چقدر مواجه هستیم در فضای مجازی نشان می‌دهند که مأمورین با قساوت تمام با اعمال بسیار رذیلانه بساط یک کسی را همینطور از بین می‌برند و اجناسش را از بین می‌برند، این واقعاً جای تأمل دارد، چه زمانی باید اینها را حل کنند؟ ما گفتیم از نظر فقهی شوارع عامه حق عموم مردم است و عموم حق دارند از آن استفاده کنند، اگر کسی در کنار شارع عام بخواهد چند دقیقه‌ای بخوابد، بنشیند، جنسی بفروشد، از نظر فقه کسی حق ندارد او را از اینجا اخراج کند، آری در فقه ما می‌گویند یک وقت مزاحمت برای دیگران ایجاد می‌کند و اگر مزاحمت ایجاد بشود حرام است اما این خیابان‌های عریض و طویل یک شخص آبرومندی که زن و فرزند دارد، چند کیلو میوه را برای فروش گذاشته، اینکه مزاحمتی برای کسی ندارد، این مأمورین شهرداری (عده‌ای ‌شان) با قساوت و برخورد بسیار زشت بساط این را جمع می‌کنند این خلاف شرع است، خلاف فقه ماست، این فقط جرمش این است که پول نداشته مغازه تهیه کند، به شما عوارض و مالیات بدهد، چرا ما باید مواجه با این مسائل بشویم که اینقدر نظام جمهوری اسلامی هزینه کند، چرا حیثیت این نظام را هم در داخل و هم در خارج خراب می‌کنید؟!
بعد هم هر چه بگویند عذرخواهی کردند، اشتباه شده، چند بار اشتباه؟ چقدر از این اشتباهات واقع و تکرار می‌شود؟

می‌دانم همه حوزه و بزرگان و همه مراجع و همه طلاب این عمل را محکوم می‌کنند، این کار اشک انسان را جاری کرد که یک چنین وضعی برای یک خانواده‌ بی سرپرست و بی سرپناه به وجود بیاید، ما به مسئولین واقعاً تذکر می‌دهیم و قبلاً هم گفتیم نگذارند این مسائل در نظام جمهوری اسلامی به وجود بیاید. درست است که قانون باید رعایت بشود، این قانون‌ها درست شده برای اینکه مردم در رفاه باشند، قانون طریقیت دارد بر اینکه مردم یک آسایشی و یک نظمی داشته باشند، اما در نظام جمهوری اسلامی باید از قانون علیه مستضعفین و بیچاره‌ها استفاده کرد؟ چرا شما می‌خواهید با همین قانون به سر بیچاره‌ها و مستضعفین بزنید، اینکه نمی‌شود! این قضیه خیلی صحنه دلخراشی بود و همه ما رنجیدیم و از این طریق هم محکوم می‌کنیم و همه این مسئله را محکوم می‌کنند، لذا باید توجه کنند.

عرض کردم نه فقط مسئله تخریب این اطاق، بلکه مسائل این دستفروشهای بیچاره، در این شرایط بسیار عجیب اقتصادی چکار کنند؟ اینها هیچ راهی ندارند یک وانتی یک گاری پنجاه کیلو میوه در آن قرار دادند صبح تا غروب، در سرما و گرما کنار خیابان، چند کیلو بفروشند و بتوانند آبرومندانه زندگی کنند، این حق شرعی اینهاست، شهرداری‌ها حق ندارند این دستفروشها را شرعاً در شوارع عامه که ملک شخص خاصی نیست ممانعت کنند و این در صدر اسلام نمونه دارد. در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام افرادی برای فروختن جنس در بازار در کنار آن بساط پهن می‌کردند حضرت می‌ فرمودند کسی حق ندارد از اینها ممانعت کند، یک وقت مزاحمت ایجاد می‌کنند وسط پیاده‌رو جلوی عبور و مرور مردم گرفته می‌شود که آن هم باز با یک لسان بسیار انسانی و منطقی، گاهی اوقات ما در فضای مجازی می ‌بینیم یک زنی دستفروشی می‌کند چند تا مرد قوی ‌هیکل با او برخورد می‌ کنند و این بساط را به نحوی غیر انسانی جمع می‌ کنند، اینها روش انسانی نیست.

مأمورین نظام جمهوری اسلامی باید روش‌شان روش انسانی اسلامی عقلائی عاطفی باشد و بدانند خلاف شرع است اگر آنجا که مزاحمتی نیست می‌گویند باید برداشته شود و حتی من آن زمان به بعضی از مسئولین گفتم که قانون را اصلاح کنید، کدام قانون به شهرداری چنین اجازه‌ای داده که اینطوری برخورد کند؟ گاهی اوقات دیدم در خیابان‌ها بلوارهای خیلی عریض و طویل هست یک ماشین ایستاده و جنس می‌فروشد، یک وقت می‌گویند این ماشین‌ها که می‌ایستند تصادف می‌شود، اینها حرف درستی است، ولی وقتی که مشکلی ایجاد نمی‌شود تزاحمی نیست این وجه شرعی ندارد و باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد.

در خاتمه اعلام می‌نمایم که اینجانب آمادگی دارم که نسبت به سرپناهی که در استان هرمزگان تخریب شد، به سهم خود با کمک متدینین جبران نمایم.

منبع: شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.