خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اتحاد واتیکان و ایالات متحده برای افزایش محکومیت یهودستیزی

این رویداد همزمان با سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به کرانه باختری اشغالی و ملاقاتی در شرکت نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، انجام شد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل واتیکان سیتی با افزایش یهودستیزی در سطح جهانی، واتیکان و ایالات متحده، در یک کنفرانس مجازی برای محکوم کردن جنایات نفرت انگیز و خشونت علیه یهودیان در اروپا و ایالات متحده شرکت کردند و مجددا حمایت خود را از دولت اسرائیل ابراز نمودند.

کاردینال پیترو پارولین، مقام مسئول واتیکان، در سخنانی اظهار کرد: در سال­ های اخیر شاهد گسترش فضای شرارت و خصومت ورزی هستیم که در آن نفرت ضد یهود با حملات متعددی به وضوح دیده شده است.

وی به نقل از پاپ فرانسیس که تلاش­ های پیشینیان خود برای پیشبرد گفتگو با یهودیان را ادامه داده است،بیان کرد: بارگاه مقدس، هر نوع یهودستیزی را محکوم کرده و یادآوری می کند که چنین اعمالی نه مسیحی است و نه انسانی.

این رویداد آنلاین که به همت سفارت آمریکا در بارگاه مقدس برگزار شد، تنها چند ساعت پس از ملاقات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در شرکت نخست وزیر رژیم صهیونیستی انجام شده و جنبش تحریم اسرائیل را به عنوان اقدامی یهودستیز محکوم نمود.

سخنرانان در این کنفرانس سه روند رو به رشد در خصوص افزایش یهود ستیزی را مورد بحث قرار دادند؛ افراطیون راست گرا، اسلام جنگ طلب و جریان ضد صهیونیسم.

نماینده ویژه ایالات متحده برای نظارت و مبارزه با یهود ستیزی (Elan S. Carr)، اسرائیل را نه تنها یک کشور، بلکه زیباترین واکنش بشریت به شرارت نامید. وی افزود: نفرت از دولت یهودی اسرائیل نفرت از یهودیان است.

به گفته کار(Carr) جریان ضد صهیونیسم بخشی از تمایل فزاینده افراطیون چپ گرا در خصوص یهودستیزی است. در حالی که افراطیون راست گرا، یهودستیزی را به شکل راهپیمایی گسترش می دهند. راهپیمایی با مشعل و بنرهایی حاوی اشکال نازی ­ها و اعلام نفرت خبیثانه در سایت ­های رسانه ­ای.

وی خاطر نشان کرد: منبع اصلی خشونت در اروپا « اسلام ستیزه ­جو» است؛ جایی که حملات علیه جوامع یهودی به طور مداوم در حال افزایش است.

لیزا پالمیری- بیلیگ، نماینده کمیته یهودیان آمریکا در ایتالیا و رابط این کمیته با کلیسای مقدس نیز گفت: در ایالات متحده، آگاهی از یهودستیزی در حال کاهش است. وی با اشاره به تحقیق اخیر (AJC) عنوان کرد: براساس این تحقیق، ۴۶% پاسخ دهندگان با این واژه آشنا نبودند و یا هرگز این اصطلاح را نشنیده بودند.

به گفته وی مشکلی در انتقال حافظه به نسل ­های جوان وجود دارد.

به گزارش FBI، جنایات علیه یهودیان در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، نسبت به سال قبل، ۱۴% افزایش یافته است. سال گذشته حملات بی شماری علیه یهودیان آمریکایی صورت گرفت؛ از جمله تیراندازی در یک کنیسه در کالیفرنیا و موج حملات خشونت آمیز در منطقه نیویورک.

«اقدامات دفاعی» که دولت آمریکا برای مقابله با یهودستیزی اتخاذ کرده است، شامل مجازات ­هایی شدید برای جنایات و ترویج یادبود ۳۱ ملت بین المللی هولوکاست به عنوان تعریفی از یهودستیزی می­ شود.

وی به عنوان اقدامی توهین آمیز به ترویج روایت فلسفی – سامی اشاره کرد و افزود که در این راستا کلیسای کاتولیک می ­تواند هم پیمانی قدرتمند باشد.

Carr اقدامات پاپ جان پائول دوم برای مبارزه با رژیم ­های مستبد و ارتقای گفتگوی مذهبی و آزادی را مورد ستایش و قدردانی قرار داد. جان پائول نخستین پاپی بود که به اردوگاه کار اجباری آشویتس- بیرکناو سفر نمود. اولین پاپی که به یک کنیسه رفت همچنین اولین کسی بود که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل برقرار کرد.

نماینده ویژه ایالات متحده برای نظارت و مبارزه با یهود ستیزی(Carr) بر نقش بزرگی که کلیسای کاتولیک در مبارزه با شرارت ایفا می ­کند تاکید کرد. پومپئو طی سخنرانی اش در ایونت قبلی سفارتخانه، از فرانسیس خواسته بود تا چین را محکوم کند، در حالی که واتیکان قصد تمدید معاهده خود با پکن در خصوص انتصاب اسقف­ ها در دولت کمونیست را داشت.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.