خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسا بدون «روح القدس» ماهیت خود را از دست می دهد

رهبر کاتولیک های جهان:

پاپ فرانسیس گفت: اگر روح القدس در کلیسایی نباشد آنجا دیگر هیچ کلیسا یا شورای کلیسایی وجود ندارد و تنها یک انجمن بشردوستانه است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از crux ، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان ابراز کرد: اجتماعات کاتولیک و گروه ­هایی که مدعی بهبود وضعیت کلیسا هستند، اما سعی دارند این کار را بدون دعا، شکرگزاری و اتحاد با بقیه اعضای کلیسا انجام دهند، باعث نگرانی من هستند. من از خود می­ پرسم که جایگاه روح القدس، عبادت، عشق به جامعه و مجلس سپاسگزاری در چنین اجتماعاتی کجاست؟ بدون این چهار مولفه، کلیسا به یک جامعه انسانی و یک حزب سیاسی تبدیل می ­شود، اما روح القدس در آن جایی ندارد.

در ژوئن سال ۲۰۱۹، پاپ بدون اشاره به کشور یا موقعیت خاصی در نامه ای کاتولیک ­های آلمان را بر آن داشت که مطمئن شوند فرایند «سینودال» آن­ها با صبر و شکیبایی توسط روح القدس هدایت می ­شود و صرفا «جستجو برای نتایجی فوری است که پیامدهای فوری و فوری را ایجاد می‌کند اما به خاطر فقدان کمال و یا به دلیل عدم پاسخ به وظیفه‌ای که داریم، زودگذر هستند.»

کلیسای کاتولیک در آلمان فرآیند «سینودال» را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد؛ این برنامه برای مدت دو سال برنامه‌ریزی شده‌است که مسائل قدرت، اخلاق جنسی، زندگی کاهنان و نقش زنان در کلیسا را مورد بحث قرار دهد.

هدف از این کار بازگرداندن اعتماد از دست رفته در رسوایی سو استفاده روحانیون پس از آن است که کنفرانس اسقف‌های آلمانی مطالعه‌ای را منتشر کرد که ۳،۷۰۰ پرونده آزار جنسی گزارش‌شده در کلیسای آلمان از ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ را نشان داد.

این آمارها خشم عمومی را برانگیخت و اسقف‌های آلمانی جلسات متعددی را برای بحث درباره اصلاحات برگزار کردند برخی از این پیشنهادات شامل بررسی نظم کلیسا در تجرد کشیشی، بازنگری در قوانین کلیسا، ارتقا موقعیت زنان در اداره کلیسا و بررسی آموزه ­های کاتولیک درباره اخلاق جنسی بود.

اما برخی اسقف ­های آلمان نگران روند کار هستند. در مصاحبه ­ای که ۱۷ سپتامبر توسط آژانس خبری کاتولیک آلمان، (KNA) منتشر شد، کاردینال راینر ماریا وولکی از کلن هشدار داد پروژه اصلاح «فرایند سینودال»، می ­تواند منجر به ایجاد کلیسای ملی آلمان شود.

وولکی تصریح کرد: این بدترین نتیجه خواهد بود که مسیر سینودال منجر به جدایی از کلیسای جهانی شود. اگر چیزی مانند کلیسای ملی آلمان در اینجا ایجاد شود

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود خاطرنشان کرد: برای ارزیابی این وضعیت که آیا در خور کلیسا هست یا نه، باید از خود بپرسیم که آیا این چهار مولفه وجود دارد: زندگی اجتماعی، دعا، شکرگزاری و تبلیغ دین. اگر یکی از این موارد نادیده گرفته شود، روح القدس در آنجا حضور ندارد و این خطر تبدیل کلیسای کاتولیک به یک «انجمن بشردوستانه زیبا» را به دنبال دارد، اما این کلیسا نیست.

رهبر کاتولیک های جهان متذکر شد: بحث و مذاکره باعث رشد کلیسا نمی ­شود. کلیسا توسط جاذبه رشد می ­کند و کسی این جذابیت را ایجاد می ­کند، روح القدس است.

پاپ تصریح کرد: اگر روح القدس که مردم را به سوی عیسی مسیح(ع) جذب می ­کند از دست برود، پس هیچ کلیسایی وجود ندارد و تنها یک اجتماع دوستانه خوب با نیت خیر است، اما هیچ کلیسا یا شورای کلیسایی در آنجا وجود ندارد.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.