خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسلمانان و یهودیان در صدر تبعیض دینی در آمریکا

نتایج بررسی دو دانشگاه آمریکایی نشان می‌دهد که تبعیض دینی در این کشور در مورد مسلمانان و یهودیان بسیار بالاتر از سایر ادیان است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزبراساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه رایس (Rice University) و دانشگاه ویرجینیای غربی (WVU)، طی چند سال گذشته افراد از هر دین و مذهبی از افزایش تبعیض مذهبی علیه خود خبر می‌دهند اما این پدیده بیشتر در میان یهودیان و مسلمانان دیده می‌شود و یهودیان و مسلمانان به دلیل اعتقادات مذهبی خود بسیار بیشتر قربانی خشونت می‎شوند.

حدود یک چهارم از افرادی که در این تحقیق مورد نظرسنجی قرار گرفته، اظهار کردند که هنگام تعامل با افراد دیگر نسبت به دین خود احساس خصومت یا بی‌احترامی می‌کنند، اما بیش از یک سوم یهودیان و تقریباً دو سوم مسلمانان چنین تجربه‎هایی را گزارش کرده‌اند.

یهودیان و مسلمانان نیز بیشتر احتمال دارد مورد آزار مذهبی، تهدید و خشونت قرار بگیرند. در حالی که ۸,۷ درصد از کل افراد مورد نظرسنجی گفته‌اند که به دلیل دین خود تهدید به خشونت جسمی شده، اما ۱۶.۷درصد از یهودیان و ۲۰.۳ درصد از مسلمانان گفته‌اند که مورد تهدید جسمی قرار گرفته‌اند.

مسلمانان و یهودیان نیز بیشترین احتمال روبه‌رو شدن با تبعیض سازمان یافته را داشته‎اند. فقط ۱,۷درصد از کل افراد مورد نظرسنجی گزارش کردند که به دلیل دین خود از فعالیت در یک محل تجاری محروم شده‌اند، اما ۵.۹ درصد از یهودیان و ۵.۸ از مسلمانان با این تبعیض رو به رو شده‌اند.

این تحقیق توسط الین هوارد اِکلند(Elaine Howard Ecklund) مدیر برنامه دین و زندگی عمومی دانشگاه رایس، هربرت اِس.آتری(Herbert S. Autrey) استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ویرجینیای غربی و کریستوفر پی شایتل (Christopher P. Scheitle) دانشیار جامعه شناسی دانشگاه ویرجینیای غربی و از طریق مطالعه نمونه‌های آماری در جمعیت اقلیت‌های دینی آمریکا (مسلمانان، یهودیان، بودایی‌ها، هندو‌ها و خداناباوران) و مسیحیان انجام شده است.

به گفته محققان حاضر در این تحقیق، تمام این تجارب تبعیض آمیز صرف نظر از نژاد یا قومیت، ملیت و سایر مسائل رخ داده است.

اکلند گفت: فکر می‌کنم برخی رهبران (سیاسی و اجتماعی) تبعیض دینی را به عنوان یک مشکل نمی‌بینند. متأسفانه نتایج ما نشان می‌دهد که تبعیض مذهبی زنده است.

منبع: ایکنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.