خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

۸ سنت کریسمس در قاره های مختلف

با فرارسیدن سالروز تولد حضرت عیسی (ع)، در ملل مختلف جهان با فرهنگ های گوناگون مراسمی برای جشن کریسمس برپا می شود.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، با انتشار اخبار روز تولد حضرت عیسی (ع) در ملل مختلف جهان، در هر فرهنگی مراسمی برای جشن کریسمس برپا می شود. مسیحیان داستان کریسمس را با مجموعه ­ای با شکوه و منحصر به فرد از رسوم که به جشن­ ها معنا و مفهوم می بخشد، جشن می ­گیرند. در بعضی از کشورها آنها می ­توانند این کار را آزادانه انجام دهند. در برخی از کشورهای دیگر نیز، مومنان به هنگام برگزاری جشن با آزار و اذیت مواجه می ­شوند.

در اینجا لیستی از هشت سنت در هفت قاره آورده شده است: برخی مذهبی هستند و برخی دیگر جشن­ های سکولار را با جشن تولد عیسی مسیح(ع) ترکیب می ­کنند.

مکزیک: جشنواره آتش بازی

در مکزیک کیسه ­های کاغذی کم ارتفاع حاوی شمع روشن نمادی برای نمایش کریسمس هستند. مردم آنها را لومیناریا می ­نامند و راه ورود عیسی(ع) را به خانه ­های مسیحیان روشن می ­کنند. در زبان اسپانیایی لومیناریا به معنای جشنواره آتش بازی است.

کیسه­ های کاغذی قهوه ­ای حاوی ماسه هستند و یک شمع به عنوان نیایش سوزانده می ­شود. در شب، صدها کیسه در مکزیک در فضای باز به گرمی روشن می ­شوند، در حالی که خانواده ­ها در میان آنان راه می ­روند.

ایرلند: کریسمس کوچک

در ایرلند، تعطیلات دوازده روزه کریسمس از ۲۵ دسامبر آغاز و در ۶ ژانویه به پایان می ­رسد. ایرلندی ­ها روز آخر را Nollaig na mBan می ­نامند که در زبان بومی اسکاتلندی به معنای کریسمس کوچک است.

در روز آخر ایرلندی ­ها از زنان و مادران بخاطر تمام کارهایی که برای آماده سازی جهت کریسمس انجام داده اند – از پخت و پز تا تزئین – قدردانی کرده و مردان تمامی کارهای خانه را انجام داده و تزئینات کریسمس را پایین می ­کشند. در این روز، زنان به دیدار دوستان خود می ­روند، استراحت می­ کنند، چای می ­نوشند و آخرین دسرهای کریسمس را در کنار یکدیگر می ­خورند.

افسانه ­های مربوط به معجزات کریسمس کوچک بسیار زیاد است. درباره آن سنت ­ها می گویند که مردم ایرلند باید خانه ­های خود را جارو کنند و یک سطل از آب تازه پر کنند. مالیدن دم شاه ماهی بر روی چشم کودکان سلامتی آن ­ها را در سال جدید تضمین می ­کند و در شب­ آب چاه ­ها به شراب تبدیل می ­شود. اما بیرون رفتن برای دیدن آب تبدیل شده به شراب، بدشانسی می ­آورد.

تابلوی <a data ail=72799 target= self href=httpsadyannewscoms=کریسمس >کریسمس<a> ایرلند | اندرو پنمن
بولیوی: روز سه پادشاه

به طور سنتی در بولیوی، انسان ­های فرزانه ­ای که برای عیسی(ع) هدیه می آوردند برای کودکان بولیوی نیز هدیه می­ آورند. در ششم ژانویه، بولیویایی ها روز سه پادشاه را جشن می­گیرند.

یک روز پیش از روز سه پادشاه، کودکان بولیوی کفش ­های خود را به همراه نامه ­هایی برای انسان­های فرزانه بیرون در می ­گذارند. صبح روز بعد کفش­ های آنها پر از آبنبات و شیرینی خواهد بود.

روسیه: شامگاه کریسمس روزه و ضیافت

روس ­ها در روشنایی شامگاه کریسمس و در انتظار فرا رسیدن کریسمس روزه می ­گیرند. شامگاه کریسمس می ­تواند شش ساعت روشنایی داشته باشد. هنگامی که اولین ستاره در آسمان ظاهر شد، آنها ظهور این ستاره را (نماد ستاره ای که عاقلان را به سوی عیسی(ع) سوق داد) جشن می ­گیرند. مسیحیان روسی غذای شامگاه کریسمس را شام مقدس می ­نامند.

روس ­ها فرنی با غلات، عسل و دانه ­های خشخاش می ­خورند که نشان دهنده­ امید، خوشبختی و آرامش است. یک رومیزی سفید نشان دهنده پارچه قنداق مسیح است. گیاهان خشکی که روی میز قرار دارند بیانگر اصطبل محل تولد عیسی(ع) است و یک شمع بلند سفید برای نشان دادن این که چگونه او به جهان روشنایی می­ بخشد، بر روی میز قرار می دهند.

نان موجود در شام به مومنان یادآور می ­شود که عیسی(ع) نماد روزی بخشی در زندگی است. روس ­ها نان را در عسل و سیر خرد شده فرو می ­برند تا نشان از شیرینی و تلخی زندگی باشد.

چین: سیب ­های آرامش

ترجمه مستقیم شامگاه کریسمس در زبان چینی به معنای عصر آرام است. این عبارت مشابه کلمه چینی برای سیب است، بنابراین برخی از مسیحیان چینی در فصل کریسمس به یکدیگر سیب آرامش بخش می­ دهند.

در فرهنگ چینی، همراهی سیب با کریسمس نمادی از آوردن امنیت و آرامش در زندگی است. مسیحیان سیب ­های آرامش بخش را در جعبه ­های مخصوص به یکدیگر هدیه می ­دهند.

نیجریه: ناک اوت

آتش بازی در نیجریه بیانگر کریسمس است. از شامگاه کریسمس تا صبح کریسمس، مسیحیان نیجریه به آتش بازی می­ پردازند. غالبا کودکان نیجریه ­ای با آتش بازی و پرتاب ترقه با بزرگسالان شوخی کرده و آن­ها را غافلگیر می­ کنند.

صدای آتش بازی کریسمس در نیجریه گاهی اوقات ممکن است کرکننده باشد. اخیرا، پلیس نیجریه مقررات و قوانین را برای افزایش ایمنی درباره آتش بازی تقویت کرده است.

استرالیا: رژه کریسمس آدلاید

هر ساله، شهر آدلاید استرالیا بزرگترین رژه کریسمس را در نیمکره جنوبی برگزار می ­کند. معمولا بیش از ۳۰۰هزار نفر برای تماشای نمایش ­های شناور، گروه­ های موسیقی، گروه­ های کُر، گروه ­های رقص، مجموعه ­های نمایشی و شو لباس حضور می ­یابند.

داروخانه­ های ملی استرالیا از سال ۱۹۳۳ هر ساله از رژه حمایت می ­کنند. اولین رژه فقط ۴۰ دقیقه به طول انجامید اما ۲۰۰ هزار تماشاگر را به خود جلب کرد. هنرمندان استرالیایی برای رژه، شناورها و مجموعه ­هایی را طراحی کرده و به بهترین­ ها پاداش داده می ­شود.

قطب جنوب: مسابقه دو جهانی

در روز کریسمس در قطب جنوب، ایستگاه آموندسن- اسکات قطب جنوب، میزبان یک مسابقه دو در سراسر جهان است. در این مسابقه، گروهی از محققین سه دور می ­دوند که از هر منطقه زمانی جهانی عبور می­ کنند.

برندگان زن و مرد مسابقه ایستگاه تحقیقاتی، یک جایزه شگفت انگیز دریافت می­ کنند؛ یک دوش آب گرم ۱۰ دقیقه ­ای. به طور معمول، سهمیه بندی آب ایستگاه تحقیقاتی فقط امکان دو دقیقه دوش گرفتن را فراهم می ­کند.

مترجم: حامد حبیب زاده

منبع christianpost
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.