خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

غیرمسیحیان از کم شدن محدودهای کرونایی در کریسمس استقبال کردند

رهبران مذاهب دیگر از اینکه مسیحیان همان نا امیدی را که آنان تجربه کردند، تجربه نکنند، ابراز رضایت و خشنودی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از گاردین، رهبران آیین های مذهبی که به دلیل پاندمی کرونا نتوانستند امسال در جشن های مذهبی دور هم جمع شوند، از این واقعیت که مسیحیان مجبور نخواهند بود همان ناامیدی و رکود را تجربه کنند، استقبال کرده­ اند.

اعیاد مسلمانان چون عید فطر و عید قربان، روزهای مقدس یهودیان مانند عید فصح، روشن هشانا (سال نو یهودیان) و یوم کیپور، جشنواره نور که توسط هندوها، سیک­ ها و جین ­ها جشن گرفته می ­شود، از جمله مراسم هایی بودند که با محدودیت ­های قرنطینه و منع آمد و شد، ممنوعیت عبادت دسته جمعی و پیوستن به خانواده ­ها و دوستان در مناسبت ­ها، ضربه دیدند. عید پاک نیز در بهار گذشته تحت تاثیر این محدودیت ­ها قرار گرفته بود.

بوریس جانسون برنامه ­هایی برای ملایم سازی قوانین کووید ۱۹ اعلام کرده بود تا مردم بتوانند کریسمس را در کنار یکدیگر جشن بگیرند، به طوری که به سه خانوار مختلف اجازه داده می ­شود تا برای پنج روز در دوره جشن کنار یکدیگر باشند.

امام قاری عاصم، رئیس هیئت مشاور ملی مساجد و امامان، از این مساله که مسیحیان می ­توانند از این اوقات خاص سال که فرصتی را برای افراد از هر مذهب و عقیده ای فراهم می ­کند تا با خانواده و دوستانشان ارتباط برقرار کنند و لذت ببرند، ابراز خوشحالی نمود.

وی افزود باعث آرامش است که بدانیم کسانی که کریسمس را جشن می ­گیرند، همان ناامیدی و رکودی را که مسلمانان در مورد لغو جشن ­های عید در اوایل سال تجربه کردند، تحمل نخواهند کرد.

خاخام سلیا سورجت، رئیس مجمع خاخام­ ها و کانتورهای اصلاح طلب گفت: در پایان سالی که دشواری بی سابقه ­ای برای جامعه ما بود، امیدواریم همه مسیحیانی که کریسمس را جشن می ­گیرند و همه کسانی که این جشن ملی را که از نظر فرهنگی قابل توجه است، جشن می­گیرند، بتوانند تجربه رضایت بخشی داشته باشند.

خاخام چارلی باگینسکی از یهودیت لیبرال گفت خوشحال است که دوستان مسیحی می ­توانند امسال کریسمس را در کنار خانواده جشن بگیرند. وی افزود: اما حفظ زندگی باید در اولویت باشد. همه ما آنقدر رنج برده ­ایم و فداکاری کرده ­ایم که من نمی­ خواهم این مسئله (سلامتی) را برای هر کاری به خطر بیندازیم.

خاخام دانیل اپستاین از یک کنیسه ارتدکس در شمال لندن گفت: در حالی که دولت اهمیت کریسمس را برای یک کشوری که مسیحی است تشخیص می ­دهد، در عین حال فشار زیادی برای رهبران مذهبی و جوامع آنها در تلاش برای توجیه شیوع اجتناب ناپذیر بیماری وارد خواهد کرد.

آمریک سینگ بهایی، رئیس فدراسیون سیک (در انگلستان) گفت که او نامه ­ای به رابرت جنریک نوشته و خواستار کاهش محدودیت ­ها در آستانه روز مقدس و یکشنبه ظهور در پایان ماه نوامبر شده است. وی گفت: این یک حرکت بزرگ و مثبت برای احترام به افراد با ایمان و نزدیک شدن تاریخ ­های مهم در تقویم­ های مذهبی خواهد بود.

نیتین مهتا در پاسخ به دعوت خوانندگان گاردین برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه­ های خود گفت: کریسمس یک جشنواره ملی و مذهبی است. به عنوان یک هندو در صورت امکان ما نیز از دور هم جمع شدن استفاده خواهیم کرد. کریسمس برای مردم انگلیس از نظر احساسی بسیار ارزشمند است و ما از هر چیزی که به مردم برای جشن گرفتن جشنواره کمک کند استقبال می ­کنیم.

دانته لوسیل ۵۸ ساله یهودی ساکن لندن گفت: کریسمس در کشوری که از لحاظ فرهنگی مسیحی است، مهمترین جشنواره مذهبی است. انکار این موضوع کاملا بی ادبانه و غیر صمیمانه است.

اما یک مسلمان که خواست نامش فاش نشود گفت که آنها احساس می ­کنند کنار گذاشته شده ­اند. در یک اطلاعیه کوتاه، دولت مسلمانان را از گردهمایی در عید فطر منع کرده بود. وی گفت: هیچ کس اهمیتی نداد. کسی از ما نمی­ خواست عید خود را کنار بگذارد. هیچ کس اهمیتی نداد که ما نتوانستیم یکی از مقدس ­ترین و مهمترین اعیاد اسلامی را در کنار عزیزانمان جشن بگیریم.

وی گفت: اینگونه احساس می ­شود که مسلمانان کنار گذاشته شده اند و در واقع به آنها گوش داده نشده است و اکنون دیدن اینکه همه آماده برگزاری جشن کریسمس هستند، مانند سیلی به صورت مسلمانان است.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.