خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شادمانی روحانیون اوگاندا از افزایش نمایندگان مسلمان در مجلس

روزنامه پرتیراژ نیویژن اوگاندا خبر داد؛

تعداد نمایندگان منتخب مسلمان از ۲۶ نفر به ۵۵ نفر در پارلمان یازدهم رسید. روزنامه دولتی نیوویژن در گزارشی به این رویداد پرداخت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا: روزنامه دولتی نیوویژن اوگاندا در صفحه چهارده شماره جمعه بیست و نه ژانویه ۲۰۲۱ برابر با ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ خود مطالب بسیار مهمی در خصوص افزایش قابل توجهی نمایندگان مسلمان در مجلس ملی این کشور به نقل از چند شخصیت اسلامی و پرنفوذ کامپالا نوشت. ترجمه این مطلب به شرح ذیل است:

روحانیون مسلمان و سرشناس اوگاندا از ورود نمایندگان مسلمان بیشتر به مجلس ملی این کشور ابراز خرسندی کرده و مراتب سپاس و حق شناسی خود را نسبت به همت مسلمانان این کشور در انتخاب افزایش نمایندگان مسلمان بیشتر برای مجلس یازدهم اعلام کرده‌اند. در انتخابات پارلمانی چهارده ژانویه ۲۰۲۱ تعداد نمایندگان منتخب مسلمان از ۲۶ نفر در پارلمان دهم به ۵۵ نفر در پارلمان یازدهم رسیده است.

شیخ یحیی سِمودّه از روحانیون پرنفوذ با ارائه استدلال گفت که اگرچه تعداد نمایندگان مسلمان در مجلس اوگاندا هنوز در مقایسه با نمایندگان مسیحی آنجیلیکن و کاتولیک کم است ولی این افزایش چشمگیر و قابل تقدیر است.

وی گفت: من مطمئن هستم که با افزایش نمایندگان مسلمانان در مجلس تعداد بیشتری از رهبران و شخصیت‌های مسلمان به پست و مقام‌های وزیری خواهند رسید.

الحاجی اِنسرکو موتومبا که طرفدار جدی حضور فعال مسلمانان در صحنه‌های مختلف جامعه است با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد نمایندگان مسلمان در مجلس ملی اوگاندا، انتخابات پارلمانی امسال را یک موج اسلامی توصیف کرد.

وی در ادامه به روزنامه دولتی نیوویژن گفت: با افتخار می‌گویم که مشارکت بی سابقه مسلمانان موج اسلامی جدیدی در اوگاندا ایجاد کرده است لذا بسیار مشتاق هستم تا تبریکات گرم و صمیمی خود را به همه مسلمانانی که در انتخابات موفقیت آمیز پارلمانی و شوراهای محلی حضور فعال داشتند عرض کنم.

شادمانی روحانیون اوگاندا از افزایش نمایندگان مسلمان در مجلس

الحاجی اِنسرکو موتومبا از نمایندگان مسلمانان منتخب اوگاندا صمیمانه خواست تا با دولت همکاری جدی داشته باشند. زیرا این تنها راهی است که جامعه از حضور نمایندگان مسلمان در پارلمان بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: مسلمانان اوگاندا با داشتن توقعات متعدد از نمایندگان مسلمانِ منتخب انتظار دارند تا پروژه‌های دادگاه‌های مرتبط با قاضی‌های شرعی و نظام بانکداری اسلامی را هر چه زودتر عملیاتی کنند.

الحاجی اِنسرکو موتومبا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعلقات و وابستگی‌های دینی در اوگاندا پدیده جدیدی نیست. در کمپین‌های انتخاباتی ۱۹۶۲ حزب دمکرات با شعارهای دینی پیروز شد. کنگره مردم اوگاندا نیزمعروفیت خود را از رویکرد دینی بدست آورد. همچنین در سال ۲۰۰۵ انجمن عدالت به عنوان یک حزب سیاسیِ اسلامی تاسیس شد.

نتایج انتخابات دقیقاً همان است که الله تبارک و تعالی مقدر کرده

آقای سِمودّو که قبلاً سفیر اوگاندا در عربستان سعودی بوده است با بیان اینکه نتایج انتخابات ۲۰۲۱ دقیقاً تقدیر و مشیت خداوند متعال است از اوگاندائی‌ها خواست به خاطر مصالح کشور وحدت داشته باشند.

سفیر سابق اوگاندا در عربستان سعودی در ادامه سخنان خود مندرج در روزنامه دولتی نیویژن گفت: من به همه نمایندگان منتخب در سطوح مختلف و آقای یووِری موسِوِنی رئیس جمهور تبریک عرض می‌کنم.

وی با صراحت گفت: بدون شک اعلام می‌کنم که نتایج انتخابات اخیر دقیقاً همان است که الله تبارک و تعالی مقدّر کرده بود.آقای سِمودّو از فعال و بازیگران سیاسی خواست به منظور ترویج و گسترش وحدت دیالوگ و گفت‌وگو داشته باشند.

وی همچنین توضیح داد: من حفظ آرامش اوگاندایی‌ها را در طول انتخابات تحسین کرده و از خداوند متعال می‌خواهم که این آرامش همچنان حفظ شود.

شیخ ادریس حبیب لوسوابی قاضی شرعی عالی کامپالا نیز پیروزی آقای موسِوِنی در انتخابات عمومی اخیر اوگاندا را تبریک و در بخشی از سخنان خود مندرج در روزنامه نیویژن گفت: جامعه اسلامی این کشور از آقای موسِوِنی تا حد زیادی بهره برده است. ضمن اینکه وی نیز از پشتیبانی مسلمانان اوگاندا منافع زیادی بدست آورده است.

قاضی شرعی عالی کامپالا در ادامه به صراحت گفت: در اوگاندا دو مدیریت اسلامی وسیعی (دو مفتی) حاکم هستند. با این همه آقای موسِوِنی امکانات قابل توجه و یکسانی از جمله ده‌ها خودروی گران قیمت برای «تبلیغ کلام خدا» در سطح کشور هدیه کرده است.

توضیحات ضروری

برای برگزار انتخابات آرام، مسالمت آمیز و بدون خشونت مسلمانان اوگاندا بیش از پیش مراسم دعا و نیایش برگزار کردند. دو مفتی اوگاندا اعلام کردند جمعه قبل از انتخابات به دعا و نیایش اختصاص یافته است. رایزن فرهنگی کشورمان نیز در آن مراسم حضور فعال داشت. ائمه جمعه خطبه‌های نماز جمعه را به تبیین اهمیت انتخابات مسالمت آمیز، آرام و بدون خشونت از نگاه اسلام اختصاص و بعد از اقامه نماز مراسم ویژه دعا و نیایش برای یک انتخابات موفقیت آمیز برگزار شد.

رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا نیز در ملاقات‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای، دینی و اجتماعی خود با ارائه استدلال‌های نقلی و عقلی برای برگزاری انتخابات مسالمت آمیز و آرام تاکید داشت که مورد تحسین قرار گرفت.

شادمانی روحانیون اوگاندا از افزایش نمایندگان مسلمان در مجلس

مسیحیان اوگاندا نیز ضمن روزه داری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور خود در کلیساها، مشغول دعا و نیایش برای یک انتخابات مسالمت آمیز شدند.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.