خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ به شبهه‌ای درباره روایت باران‌های سیل‌آسای آخرالزمان

به گزارش ادیان‌نیوز، در فضای مجازی روایتی از امام صادق (ع) (رَوَی عَبْدُ اَلْکَرِیمِ اَلْخَثْعَمِیُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کَمْ یَمْلِکُ اَلْقَائِمُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَبْعَ سِنِینَ تَطُولُ لَهُ اَلْأَیَّامُ وَ اَللَّیَالِی حَتَّی تَکُونَ اَلسَّنَهُ مِنْ سِنِیهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِینَ مِنْ سِنِیکُمْ فَیَکُونُ سِنُو مُلْکِهِ سَبْعِینَ سَنَهً مِنْ سِنِیکُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِیَامُهُ مُطِرَ اَلنَّاسُ جُمَادَی اَلْآخِرَهَ وَ عَشَرَهَ أَیَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ یَرَ اَلْخَلاَئِقُ مِثْلَهُ فَیُنْبِتُ اَللَّهُ بِهِ لُحُومَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِی قُبُورِهِمْ فَکَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ مُقْبِلِینَ مِنْ قِبَلِ جُهَیْنَهَ یَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ اَلتُّرَابِ)، دست به دست می‌شود و باران‌های اخیر در کشور را به باران‌های آخرالزمانی که در ماه رجب نازل می‌شود، تطبیق می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد یاوری استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) در پاسخ به خبرنگار مهر درباره مباحث مطرح‌شده در خصوص روایت آخرالزمانی باران‌های سیل‌آسای دهه اول رجب به‌عنوان یکی از نشانه‌های ظهور پاسخ مکتوبی داد که از نظر شما می‌گذرد.

آیا حدیث زیر صحیح است و می‌تواند اشاره به باران‌های شدید در ایران و عراق و جاری شدن سیل در ماه رجب امسال باشد؟

«امام صادق (ع): وقتی‌که زمان قیام قائم نزدیک شود، در ماه رجب، بارانی بر مردم می‌بارد که مانندش دیده نشده … و آب از روی آنان بالا می‌رود، از موهای سر و رویشان خاک می‌ریزد (الارشاد، ج۲، ص۳۸۱)»

متن فارسی بالا که به‌عنوان حدیث نشر شده، تنها یک ترجمه ناقص، نادرست و تقطیع شده (برش داده شده) از روایتی است که با یک سند ضعیف نقل شده است. حتی متن کامل و تحریف‌نشده‌ی آن روایت را نیز نباید با قاطعیت به‌عنوان سخن معصوم (ع) ترویج کرد زیرا دارای سند محکمی نیست.

۱ – حدیثی شبیه این در منبعِ ذکر شده یعنی کتاب الارشاد، ج ۲، ص ۳۸۱ وجود دارد اما متن عربیِ آن با ترجمه فارسی بالا، تفاوت‌های مهمی دارد.

۲ – متن فارسیِ بالا، یک بُرِشِ مغرضانه از ترجمه حدیث است و بخش‌های مهمی از متن عربی را عمداً ترجمه نکرده‌اند تا آن را به باران‌های اخیر ربط بدهند.

۳ – عبارت «آب از روی آنان بالا می‌رود» در متن عربی نیست.

۴ – مؤلف عالی‌قدر کتاب الارشاد، این حدیث را به‌عنوان یک حدیث صحیح نیاورده بلکه فقط گفته که شخصی این‌چنین نقل کرده است (یعنی نمی‌گوید روایت، درست و عینِ حدیثِ معصوم ع است). وی همچنین سند متصلی برای آن را ارائه نفرموده است.

۵ – وقتی متن کامل روایت را ببینیم درباره ارتباطش با سیل و باران‌های شدید اخیر در ایران و عراق بیشتر شک خواهیم کرد.

رَوَی عَبْدُ الْکَرِیمِ الْخَثْعَمِیُّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع): کَمْ یَمْلِکُ الْقَائِمُ (ع)؟ قَالَ: سَبْعَ سِنِینَ تَطُولُ لَهُ الْأَیَّامُ وَ اللَّیَالِی حَتَّی تَکُونَ السَّنَهُ مِنْ سِنِیهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِینَ مِنْ سِنِیکُمْ فَیَکُونُ سِنُو مُلْکِهِ سَبْعِینَ سَنَهً مِنْ سِنِیکُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِیَامُهُ مُطِرَ النَّاسُ جُمَادَی الْآخِرَهَ وَ عَشَرَهَ أَیَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ یَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَیُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِی قُبُورِهِمْ فَکَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِمْ مُقْبِلِینَ مِنْ قِبَلِ جُهَیْنَهَ یَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَابِ”

عبدالکریم خثعمی گفت: به امام صادق عرض کردم: قائم (عج) چند سال حکومت خواهد کرد؟ امام (ع) فرمود: «هفت سال (حکومت می‌کند ولی) روزها و شب‌ها برای او طولانی خواهد شد به‌گونه‌ای که یک سال از سالهای (حکومتِ) او با ۱۰ سال از سالهای شما برابری خواهد کرد. بنابراین مدت حکمرانیِ او برابر با هفتاد سال از سالهای شما خواهد بود و هنگامی که قیام او فرا برسد در ماه جمادی الاخر و ۱۰ روز از ماه رجب، آنچنان بارانی بر مردم خواهد بارید که مانندش را ندیده باشند و خداوند با آن باران، گوشت‌های مؤمنان و بدن‌های آنان در قبرهایشان را خواهد رویاند. گویی من به آنان می‌نگرم که (از گور برخاسته‌اند و) از سمتِ جُهَینه می‌آیند در حالی که خاک را از موهای خود می‌تکانند».

این حدیث – حتی اگر صحیح باشد- ربطی به باران‌های شدید و سیل‌آسا در ایران و عراق ندارد زیرا:

۱ – با توجه به اینکه امام صادق (ع) در مدینه زندگی می‌کردند و گاهی نیز برای حج به مکه می‌رفتند بنابراین اگر واقعاً چنین فرموده باشند – که یقین نداریم- منظورشان بارش باران در سرزمین حجاز است نه ایران.

ضمناً در متن حدیث نیز آمده که افرادی که از قبر برمی‌خیزند از سمت جُهَینه (منطقه‌ای بین مکه و مدینه) می‌آیند.

۲ – طبق این روایت، باران‌های مورد نظر «از ماه جمادی الاخر شروع می‌شود و ۱۰ روز نیز در رجب خواهد بود و موجب زنده شدن مؤمنان و برخاستن آنها از قبر می‌شود» که این خصوصیات انطباق با باران‌های اخیر ایران و عراق ندارد.

این حدیث را نباید به‌عنوان پیشگویی سیل‌های اخیر، به معصوم (ع) نسبت داد زیرا با شرایط کنونی سازگاری ندارد. ضمناً حتی متن اصلی آن، سند محکمی ندارد و محتوایش نیز مشکوک است و یقین نداریم امام صادق (ع) چنین فرموده‌اند.

انتهای پیام

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.