خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برچیده شدن بساط توهین به اقلیت های دینی؛ ثمره انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران حیاتی دوباره به ادیان الهی و اقلیت های دینی در گستره پهناور ایران اسلامی داد و بستری مناسب برای احقاق حقوق پیروان ادیان الهی در کشور ایجاد کرد که موجب رضایت روز افزون اقلیت های دینی در کشور به ویژه آذربایجان غربی شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برخلاف تصور تحلیل‌گران خارجی و دشمنان این مرز و بوم، پیروان ادیان الهی و اقلیت های دینی را نه تنها از این سرزمین جدا نکرد، بلکه آنان را به جزء جدایی ناپذیر ملت ایران تبدیل کرد که حقوق آنان نیز در همه عرصه ها به رسمیت شناخته شد.

امام خمینی (ره) در همان اوایل ورود به کشور در سخنرانی خودشان، حجت را بر همگان تمام کرده و در جمع اقلیت های دینی فرمودند که ما همه ید واحده هستیم و همین کلام امام، ‌مهر باطلی بر خیال خام ‌دشمنان زده و به دنیا ثابت کرد، احترام به پیروان ادیان الهی از اولویت های انقلاب اسلامی است و بر همین اساس در قانون اساسی کشور حقوق اقلیت های دینی گنجانده شده و محور قرار دادن آن مورد تاکید قرار گرفته است.

پیروان ادیان الهی طی ۴۲ سال گذشته هرگز از برگزاری آیین مذهبی خود منع نشده بلکه فضا یرای برگزاری بهتر این مراسم نیز فراهم شده است.

علاوه بر آن، اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی از حق انتخاب برخوردار شده و با رای خود نماینده خود را انتخاب کرده و  راهی خانه ملت می‌کنند تا زبان گویا و مدافع حقوق آنان در مجلس شورای اسلامی باشد.

همچنین بهره مندی از مدارس اختصاصی و امکان‌ یادگیری زبان بومی و محلی نیز دیگر بستری بود که پس از انقلاب اسلامی برای اقلیت های دینی فراهم شد.

برخلاف تحلیل ها و گزارش های دروغین مدعیان حقوق بشر از وضعیت پیروان ادیان الهی و اقلیت های دینی، آنان در وضعیتی برعکس تصور و تحلیل دشمنان کشور قرار گرقته اند و نه تنها از خاک و وطن خود جدا نشدند بلکه پا به پای هموطنان خود در برهه های مختلف به ویژه در جنگ هشت ساله نقش آفرینی کردند چنانکه گواه روشن یراین مدعا وجود شهدا و جانبازان بی شمار در بین اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی است.

علاوه براین حفظ جایگاه اقلیت های دینی و مضاعف کردن شان و منزلت آنان یکی دیگر از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی بود که پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفته و از سرفصل های یرنامه های نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفت.

ایران، الگوی عینی همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان الهی

نقشه راهی که انقلاب اسلامی برای صیانت از حقوق اقلیت های دینی ترسیم کرد، باعث به وجود آمدن وحدت و همبستگی و همدلی بین اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی شده و زیباترین تصویر را برای دنیا خلق کرد؛ تصویری که در آن مسلمان و مسیحی، آشوری و ارمنی و شیعه و سنی همه در کنارهم صفحات تاریخ این کشور را ورق زده و نقش آفرین برهه های مختلف شده و همپای هم حرکت کردند؛ چنانکه ” اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران” در این خصوص معتقد است.

به گفته اسقف اعظم مارنرسای بنیامین، در دکترین انقلاب اسلامی اندیشه های امام راحل موجب همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان الهی شده است.

وی افزود: دیدارهای متعدد رهبر معظم انقلاب از خانواده شهدای مسیحی نمادی از احترام نظام جمهوری اسلامی به پیروان ادیان توحیدی است.

وی ادامه داد: در دکترین انقلاب اسلامی اختلاف بین اقوام و ادیان الهی از لحاظ اخلاقی محکوم است و در چند سال گذشته نیز قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که نباید به ارزش های دیگر ادیان توهین شود.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران اضافه کرد: در جمهوری اسلامی انجام شعائر مذهبی، امنیت معابد و اماکن مقدسه، حرمت شخصیت های روحانی و فعالیت های اقتصادی برای شهروندان از جمله اقلیت های دینی تضمین شده است.

اسقف بنیامین به ارتقای وضعیت اقلیت های دینی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اقلیت های دینی دارای پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند و از حقوق نمایندگان برخوردار بوده و در اداره کشور، تایید دولت و استیضاح وزرا همانند دیگر نمایندگان مجلس نقش دارند.

وی با بیان اینکه  اقلیت های دینی طبق قانون اساسی از حق تشکیل احزاب و تشکل های مردم نهاد برخوردار هستند، افزود: وجود مدارس اختصاصی برای اقلیت های دینی نیز نشان از عدالت آموزشی برای آنهاست و همچنین استفاده از زبان های محلی و بومی در نشریات و مدارس برای آنان آزاد است چنانکه زبان آشوری در مدارس و کلیساها تدریس می شود.

برچیده شدن بساط توهین به اقلیت های دینی ثمره وقوع انقلاب اسلامی

“لودریک یوحنا” یکی از هموطنان ارمنی در ارومیه نیز با بیان اینکه قبل از انقلاب علیه ادیان الهی توهین هایی از سوی افراد مختلف حتی خوانندگان آمریکایی صورت می گرفت، گفت که با پیروزی انقلاب،  نظام حمهوری اسلامی حرمت گذاشتن برتمامی ادیان را رسالت جامعه دانست و تاکید کرد به هیچ عنوان کسی حق ندارد به ادیان دیگر اهانت کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی نخستین نظامی است که در برابر اهانت به ادیان دیگر ایستاد درحالی که امروز شاهدیم رژیم صهیونیستی،  ادیان الهی را بارها وبارها مورد تمسخر قرار داده و حتی  از اهانت به مقدسات ادیان دیگر ابا نمی کند.

این محقق و پژوهشگر ارمنی ادامه داد: پیش از انقلاب مسیحیان تحت فشار ساواک بودند چنانکه پدر من ۱۸ ماه در زندان ساواک بود و محکوم به زنده به گور شدن بود ولی پس از پیروزی انقلاب محدودیت ها در مورد اقوام برداشته شد و همه پیروان ‌ادیان الهی به زندگی عادی بازگشتند.

یوحنا با بیان ‌اینکه بسیاری از سمپاشی های غربی ها علیه وضعیت اقلیت دینی در ایران به‌طور کامل دروغ است، گفت: هیچ ‌مسیحی در ایران به خاطر مسیحی بودن زندانی نمی شود.

وی افزود: حقوق اقلیت های دینی به صورت مساوی رعایت شده و هیچ‌ تفاوتی بین آنها و دیگر هموطنان قائل نشده اند.

پیروان ادیان الهی خود را متعلق به ایران می‌دانند

رییس انجمن آشوریان ارومیه نیز در این باره گفت: پیروان ادیان الهی همواره خود را متعلق به این آب و خاک دانسته اند زیرا ‌آبا و اجداد و نیاکان ما در این سرزمین زندگی کرده اند.

“استانلی سیمونز” ادامه داد: اقلیت های دینی بعد از انقلاب و حتی در خود انقلاب همپای دیگر برادران خود حرکت و شهدایی در راه انقلاب تقدیم کرده اند.

وی افزود: آنها نه تنها در انقلاب بلکه در جنگ تحمیلی نیز جدای از برادران مسلمان خود نبوده و دوشادوش آنان مبارزه کرده اند و گواه روشن بر این مدعا وجود شهدای اقلیت های دینی است.

برخلاف تصور دشمنان آزادانه آیین مذهبی خود را برگزار می کنیم

یکی دیگر از هموطنان مسیحی ورییس سابق نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایحان نیز در این باره گفت: ما در اجرای مراسم مذهبی خود آزاد بوده و با آزادی کامل مراسم برگزار می کنیم.

“پایلاک ساهاک” افزود: برخلاف تبلیغات منفی و قطعنامه های صادره دشمنان مبنی بر آزاد نبودن پیروان ادیان الهی دراجرای مراسم مذهبی، ما آزادانه برنامه های خود را برگزار می کنیم و هیچگونه ممانعتی برایمان وجود ندارد.

وی افزود: زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی در ایران موحب هراس دشمنان شده است.

ایران خانه‌ ای امن برای پیروان ادیان الهی است

دکترای فیزیک و هموطن مسیحی مقیم کشور کانادا اظهارداشت: این حقیقت مطلق است که ایران خانه ای امن برای پیروان ‌تمامی ادیان الهی است؛ آزادی موجود در ایران برای پیروان ادیان الهی، حتی در کشورهای اروپایی هم مشاهده نمی شود.

“ادوارد داوودی” ادامه داد: نمونه بارز آزادی پیروان ادیان الهی و اقلیت های دینی ایران، اجرای مراسم مذهبی و آیین مذهبی “باداراک” در قره کلیسای چالدران است که هرساله با حضور پیروانی از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.