خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توجه به تولید علوم اسلامی – انسانی یک مسئله «فرامذهبی» است

دبیر مجمع صدرا:

دبیر مجمع مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا معتقد است توجه به تولید علوم اسلامی – انسانی یک مسأله «فرامذهبی» است، امری که موجب «وحدت» در حوزه دین خواهد شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حیدر همتی، دبیر مجمع مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بابیان اینکه امروز ادیان از مدیریت جهان کنار گذاشته شدند و سکولاریزم قالب شده است گفت: اسلام در دوره‌های مختلف تاریخی صاحب تمدن بوده و بایدها، نباید‌ها و ارزش‌های دینی در مدیریت زندگی انسان نقش داشته است، اما بانفوذ اندیشه سکولاریزم، نگاه دینی از حوزه زندگی خارج شد و عرفان‌های کاذب رواج پیدا کرد.

آقای همتی با تأکید بر توجه به تولید علوم اسلامی – انسانی یادآور شد: توجه به تولید علوم اسلامی – انسانی مسأله «فرامذهبی» است و این موضوع موجب «وحدت» در حوزه دین خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید گذشته تاریخی خودمان را حفظ کنیم و مطابق با علوم روز به تولید علم و معرفت بر اساس قرآن و سنت بشر بپردازیم، اما این امر نیازمند به یک روش و سیستم خاص است که باید آن را به‌دست آوریم، اما باید گفت که از درون نظام معرفتی دینی به نظام‌های روانشناسی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… می‌توان دست پیدا کرد.

دبیر مجمع مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه ما باید به دنبال تولید علوم اسلامی- انسانی باشیم و این امر باید به اولویت ما تبدیل شود گفت: نه غرب‌گرایی و نه گذشته‌گرایی محض نمی‌تواند جهان را مدیریت کند این در حالی است که «انقلاب اسلامی» موجب ورود عقلانیت در مدیریت سیاسی – اجتماعی با توسل به کتاب و سنت شد.

علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده نیز در این همایش گفت: امیدوارم نتایج این همایش و نشست‌ها، فتح البابی درباره گفتگو‌های بعدی درباره ادیان باشد این درحالی است که افزایش ظرفیت‌های اهل تسنن در حوزه‌های علمیه می‌تواند در افزایش نگاه طلاب اهل تسنن به دین مؤثر باشد.

وی افزود: برخی از جریان‌های مختلف اهل سنت که در فضا‌های مجازی و حتی خارج از کشور وجود دارند به دور از واقعیت هستند و این حضور کاذب نشان می‌دهد که علمای اهل تسنن و کسانی که صاحب علم و تحلیل هستند وارد حوزه نگارش در حوزه ادیان نشدند. این درحالی است که این عزیزان باید برای تصحیح نگاه‌های غلط در حوزه ادیان وارد میدان شوند.

به گفته دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده، وقتی علما و فضلای اهل تسنن وارد حوزه نگارش دین نمی‌شوند؛ بی شک، دیگران آنان را روایت می‌کنند.

وی ادامه داد: شما علمای اهل تسنن باید آنقدر تألیفات دقیق علمی داشته باشید که جریان‌های انحرافی نتوانند مطالب خودشان را تحمیل کنند.

علیرضا کمیلی گفت: باید ارتباطات بین عُقلا و فضلای اهل سنت توسعه یابد و مناطق اهل سنت دارای نشریه‌هایی تخصصی درحوزه‌های مختلف و حوزه‌های دینی باشند به گونه‌ای که مسائلی دینی به قلم خود این عزیزان نوشته شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «همایش ظرفیت امت اسلام در گام دوم انقلاب اسلامی» ۱۹ بهمن ۹۹ به همت سازمان تبلیغات اسلامی با حضور جمعی از علمای برجسته اهل سنت کشور در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.