خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زنان مسلمان در فکرِ استفاده از روبند در جهانی ماسک پوش

با گذشت یکسال از بحران کرونا؛

با گذشت یک سال از شروع پاندمی کرونا، ماسک­ های محافظ صورت معانی متفاوتی برای اقشار مختلف مردم پیدا کرده­ است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از دین نیوز، در بحران کرونا برخی نسبت به استفاده از ماسک معترضند، بعضی دیگر استفاده از ماسک را نوعی مسئولیت اجتماعی می دانند، عده ای نیز آن را به روشی برای نمایش استایل تبدیل کرده و حاضرند صدها دلار برای طراحان ماسک هزینه کنند.

در عین حال، مفاهیم تبعیض نژادی وابسته به ماسک، بار اضافی بر دوش گروه­ هایی که قبلا نژادپرستی و نابرابری را تجربه کرده ­اند، قرار داده است.

اما در مورد مسلمانان غرب که من از سال ۲۰۱۳ مورد مطالعه قرار داده­ ام، برای آن هایی که نقاب یا حجاب اسلامی به همراه روسری دارند، استفاده از ماسک تجربه ­ای مثبت­ بوده ­است.

نقاب (پوشیه یا روبند) را تعداد کمی از زنان مسلمان می ­پوشند؛ پارچه ­ای که روی روسری بسته شده و در انواع رنگ ­ها و سبک­ ها موجود است. گاهی اوقات به اشتباه نقاب را «برقع» می ­نامند. مثلا هنگام حمله آمریکا به افغانستان، رسانه ­های غربی ضمن به تصویر کشیدن زنانی با برقع، در مورد چگونگی کمک جنگ به پیشبرد حقوق زنان افغانستان نوشتند.

نقاب پوشان، گروه دشواری برای مطالعه هستند و محققان آن­ها را فرهنگ مذهبی فرعی نادر و دست نیافتنی توصیف کرده ­اند. با وجود تمامی این چالش­ ها، من توانسته­ ام سه پروژه تحقیقاتی انجام دهم که مربوط به مصاحبه با زنان نقاب­پوش است.

ابتدا مطالعه گسترده­ ای روی ۴۰ زن انجام دادم و این تحقیقات را تحت کتابی با عنوان «پوشیدن نقاب: زنان مسلمان در انگلیس و ایالات متحده» منتشر نمودم. همچنین در آوریل ۲۰۲۰ پس از اینکه استفاده از ماسک در بسیاری از ایالات و کشورها مجاز اعلام شد، با یک گروه ۱۱ نفره مصاحبه کردم. در ژانویه توانستم به ۱۶ زنی که موافق با مصاحبه در خصوص تجربه پوشیدن نقاب در طول یک سال پس از آغاز پاندمی بودند، دست پیدا کنم.

دریافتم اخیرا بسیاری نقاب را پذیرفته­ اند، زیرا راه رفتن با صورت پوشیده در میان مردمی که صورتشان را با ماسک پوشانده ­اند، کمتر رعب آور است. بسیاری می­ خواهند نقاب بپوشند تا بر ویژگی مذهبی این عمل تاکید کنند.

برخی از زنان با توجه به توصیه ­های بهداشتی مبنی بر اینکه برای جلوگیری از شیوع ویروس، ماسک­ها باید از پارچه ­ای با بافت ضخیم ساخته شوند، زیر روبند ماسک می­زنند و بعضی دیگر به جای ماسک از نقاب­ های (روبند یا پوشیه) ضخیم استفاده می­ کنند.

براساس مطالعات، زنان مسلمان هنگام پوشیدن لباس­های مذهبی در فضاهای عمومی، با پیش­ داوری مواجه می­ شوند. بیش از ۸۰% درصد از زنان مورد مطالعه برای کتاب، گفتند که در جامعه نگاه­ های خصمانه، اظهار نظر و آسیب جسمی را تجربه کرده­ اند.

قانونی که پوشش مذهبی چهره را در ملا عام ممنوع می­ کند، در برخی کشورها و مناطق مانند فرانسه و کبک در کانادا تصویب شده است. هفتم مارس، شهروندان سوئیس در همه پرسی سراسری ممنوعیت نقاب (روبند) شرکت خواهند کرد. مدافعان چنین قوانینی معتقدند که پوشاندن چهره نشانه افراط گرایی مذهبی، جدایی اجتماعی و ستم مردسالارانه بر زنان مسلمان است.

با این حال در طول پاندمی کرونا، دانشمندان و فعالان، دولت ­هایی را که چنین قوانینی را تصویب کرده و در عین حال شهروندان خود را ملزم به ماسک زدن می­ کنند، مورد انتقاد قرار داده­ اند.

طی مصاحبه با ۱۱ زن نقاب پوش در ایالات متحده و اروپا درخصوص تجربیاتشان در زمینه پوشاندن صورت در فاز اولیه پاندمی، دریافتم که آن ها احساس مثبتی دارند. این زنان گفتند که میزان دیدگاه منفی که پیش از پاندمی تجربه می­ کردند، کاهش یافته است.

زنی از ایلی­نویز، چنین گفت: تعداد ما بسیار کم است و هنوز هم چون صورت خود را می ­پوشانیم، تهدیدی برای جامعه محسوب می ­شویم فقط امیدوارم با پایان یافتن پاندمی این دیدگاه ­ها نسبت به ما بازنگردد.

تقریبا یک سال بعد، بازگشتم تا بفهمم که آیا تاثیرات ماسک بر روی این زنان ثابت بوده است یا نه. من با ۱۶ زن گفتگو کردم و آنان گفتند که نقاب در میان ماسک­ های صورت مخصوص کرونا به خوبی پذیرفته شده است.

در یک نظرسنجی آنلاین که من با کمک مالک بوتیک آنلاین مداسلامی (Qibtiyyah Exclusive UK) به عنوان بخشی از مطالعاتم در سال ۲۰۲۱ انجام دادم، ۱۴ زن از ۵۱ زن اظهار داشتند که تصمیم دارند پوشیدن نقاب (روبند) را در طول پاندمی آغاز کنند.

یکی از پاسخ دهندگان گفت: من گمان می ­کنم این فرصتی مناسب برای هر زن مسلمان در خصوص شروع استفاده از پوشیه باشد. زن دیگری چنین گفت: من قبلا پوشیه را تجربه کرده ام، اما اکنون از زمان آغاز پاندمی پوشیه را به صورت تمام وقت می­ پوشم.

در غرب تصوری اشتباه وجود دارد که پوشیدن نقاب (پوشیه) را یک عمل ظالمانه و مردسالارانه تعبیر می­ کنند که به زنان مسلمان تحمیل می­ شود اما در حقیقت، چندین مطالعه نشان داده است که پوشیدن نقاب انتخاب خود زنان مسلمان است. بسیاری از زنان این کار را یک حرکت دینی مذهبی می­ دانند و آن را دقیق ترین تعبیر کلام خدا می ­دانند.

پوشیدن نقاب یک عمل کاملا فردی است که زنان پس از تامل طولانی به آن رسیده­ اند آنها همچنین می­ گویند گرچه نقاب (روبند) ممکن است برای آنها مناسب باشد، اما ممکن است برای دیگران مفید نباشد.

زنانی که پس از آغاز پاندمی، نقاب را پذیرفته­ اند، تجربیات خود را چنین شرح دادند که به دنبال سال­ها تردید در خصوص ایمنی پوشیدن نقاب (روبند یا پوشیه) در محلات، احساس کرده­ اند که آغاز پاندمی بهترین زمان ممکن برای امتحان کردن است.

نویسنده: آنا پیلا
مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.