خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قدرشناسی ۲ میلیون یورویی یک یهودی از روستایی که او را پناه داده بود

یک مرد یهودی اتریشی به نشان سپاسگزاری، مبلغ هنگفتی از ارثیه‌اش را به دهکده‌ای بخشیده است که ده‌ها سال پیش خانواده‌ او را در جنگ جهانی دوم پناه داده بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یک دهکده دور افتاده و گمنام در فرانسه به تازگی به واسطه اتفاقی جالب به کانون توجه رسانه‌های این کشور تبدیل شده است.

ماجرا از این قرار است که دهکده «شامبون-سور-لینیون» به یک باره کمک مالی غیرمنتظره‌ای به مبلغ دو میلیون دریافت کرده که برای این روستای دو هزار و پانصد نفری یک ثروت بزرگ به حساب می‌آید.

این کمک مالی در واقع تمام ثروت یک یهودی اتریشی است که طبق وصیت او پس از مرگ در اختیار مسئولان دهکده «شامبون-سور-لینیون» در جنوب شرق فرانسه قرار گرفته است.

ایریش شووام،‌ از یهودیان اتریش است که اواخر دسامبر گذشته در سن ۹۰ سالگی در شهر لیون فرانسه درگذشت. او که هیچ وارثی ندارد وصیت کرده بود تمام دارایی‌اش را در اختیار روستایی قرار دهند که وی در زمان جنگ دوم جهانی، هنگامی که کودکی بیش نبود برای فرار از دست نازی‌‌ها به آنجا پناه برده بود.

در جنگ جهانی دوم یک کشیش محلی و همسرش پناه‌دادن به یهودیان از نازی‌های اشغالگر و همدستان آنها در دولت ویشی فرانسه را هدایت کردند.

دنیز والا، معاون فرهنگی شورای محلی «شامبون-سور-لینیون» در این خصوص به خبرنگاران گفت: «این حرکت همه ما را تحت تاثیر قرار داده است.» وی در ادامه تصریح کرد: «لازم است بدانید آنچه وی بخشیده حاصل دسترنج و کار وی در تمام زندگی او بوده؛ این ثروتی نیست که به هر طریقی بدست آمده باشد و برای ما این مسئله فوق‌العاده مهم است.»

معاون فرهنگی شورای محلی روستای «شامبون-سور-لینیون» که پیش‌تر استاد تاریخ بوده قصد دارد داستان زندگی ایریش شووام را که پس از جنگ برای تحصیل در رشته داروسازی به لیون رفت در این شهر با همسر آینده‌اش آشنا شد و ازدواج کرد. براساس گزارش‌های محلی، این زوج فرزندی نداشتند و همسر آقای شووام پیش از او فوت کرده بود.

به گفته این مسئول شورای محلی تنها یکی از اهالی روستا هم اکنون ایریش شووام را به خاطر می‌آورد و وی برای بقیه آن طور که باید شناخته شده نیست.

بنای یادبود برای مردم دهکده لو شامبون سور لینیون فرانسه برای نقش‌شان در جنگ جهانی دوم

دنیز والا می‌گوید: «او تحصیل را در مدرسه روستا آغاز کرد. یکی از پیرمردهای روستا در آن زمان با ایریش شووام برخورد داشته و وی را به یاد می‌آورد. این فرد فرزند زوجی است که هر دو معلم بودند. به گفته این شاهد ایریش خیلی زودتر از بقیه به مدرسه می‌آمد و معمولا در حیاط مدرسه تنها بود. وی گفته است که زمانی که کودک بود، پدر و مادرش از وی می‌خواستند تا به حیاط برود و با ایریش بازی کند زیرا او را ناراحت و غمگین می‌یافتند.»

ایریش که در خانه‌ای مخصوص نگهداری کودکان در«شامبون-سور-لینیون» پناه گرفته بود در نهایت موفق شد از دست نازی‌ها بگریزد و به لطف همبستگی و مساعدت ساکنان روستا و نیز روستاهای مجاور از کوچ اجباری و اسارت در اردوگاه‌های مرگ و کار اجباری نجات پیدا کند.روستای دورافتاده «شامبون-سور-لینیون» و مناطق اطراف آن بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴ محلی برای پناه‌جستن ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یهودی و غیریهودی بود که ۳۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دادند.

در طول جنگ جهانی دوم بیش از شش میلیون یهودی توسط حکومت آلمان نازی جان خود را از دست دادند.

منبع یورونیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.