خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مقاله «صحیفه سجادیه در یک نگاه» در رسانه‌های خبری اوگاندا منتشر شد

به منظور معرفی جایگاه حیاتی و سرنوشت ساز امام سجاد(ع) در حفظ میراث، سنن، تعالیم عالیه، فرهنگ و معارف اسلام ناب در قالب دعا و مناجات مقاله «کتاب صحیفه سجادیه در یک نگاه» در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به منظور معرفی جایگاه حیاتی و سرنوشت ساز امام سجاد(ع) در حفظ میراث، سنن، تعالیم عالیه، فرهنگ و معارف اسلام ناب در قالب دعا و مناجات مقاله «کتاب صحیفه سجادیه در یک نگاه» در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اوگاندا از جمله انجمن جورنالیست های خبری آفریقا، اخبار آفریقا، نشریه آنلاین هُملند، مطالعات فرهنگی ایران – آفریقا، آفریکن نیوز، گولدِن اَدورتس، سازمان اسلامی صبر، فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، واتس آپ، ایران اوگاندا و تلگرام منتشر شد.

در این مقاله آمده است که کتاب صحیفه سجادیه که یکی از جامع‌ترین و ارزنده‌ترین منابع فرهنگی اسلام ناب می باشد دومین کتاب مهمی است که در صدر اسلام تدوین شده و مقام و منزلت آن پس از قرآن مجید و نهج‌البلاغه قرار گرفته است.

در مقاله تبیین شده است که صحیفه سجادیه آنقدر اهمیت دارد که از آن به عنوان ” اخت‌القرآن” ، ” زبور آل محمد(ص)”  و ” انجیل اهل البیت(ع) ”  یاد شده است.

در ادامه مقاله آمده است که علمای مذاهب اسلامی انتساب صحیفه سجادیه به حضرت امام زین‌العابدین(ع) را تائید نموده و این کتاب ارزشمند را از جمله متواترات دانسته‌ و در این خصوص تفسیر‌های متعددی توسط بزرگان سنتی و شیعه نوشته‌ شده است.

در ادامه مقاله توضیح داده شده است که کتاب صحیفه سجادیه حاوی پنجاه و چهار دعا و مناجات امام زین‌العابدین(ع) است که عظمت آن در بین منابع اولیه اسلام بعد از قرآن مجید و نهج‌البلاغه می باشد.

بر اساس مطالب مندرج در مقاله رایزنی فرهنگی در رسانه های فوق الذکر کل محتوای صحیفه سجادیه به عبارتی دیگر می توان به سه بخش نیایش های عبادی و عرفانی، دعاهای تظلم و تقاضا و نیایش های تعلیم و تعهد  تقسیم نمود.

در بخش‌هایی از مقاله بیان شده است که در حقیقت ادعیه و مناجات‌های امام علی بن‌الحسین(ع) حقایق علوم آلی ، نظری، قوانین انسانی ، حقوق بشر ، احکام شرعی، مسائل بسیار حساس سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی در قالب دعا و نیایش به تصویر کشیده شده است.

در ادامه مقاله ذکر شده است که دوره امامت و زندگی امام امام سجاد(ع) در نیمه دوم قرن اول هجری تاریک ترین دوران ظلم و استبداد حکومت آل ابوسفیان و اولاد مروان بعد از شهادت امام حسین (ع) بسیار سخت و اختناق آمیز بود. لذا امام زین العابدین(ع) که دائما زیر نظر جاسوسان حکومت قرار داشته و از هر گونه ارتباط مستقیم با مردم  محروم شده بود معارف دقیق و اصیل اسلامی ،  تعلیم و تربیت مسلمین و پیروان اهل البیت(ع) را در قالب دعا و مناجات بیان می فرمودند.

در ادامه مقاله آمده است که  محتوای کتاب صحیفه سجادیه که در شرایط و اوضاع اختناق حاکم بر آن زمان بیان شده است در حقیقت راجع به مباحثی مانند خداشناسی، انسان شناسی، علمی، اعتقادی، اجتماعی، تربیتی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، کلامی و جهان شناسی برای حفظ تعالیم عالیه، فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) و نشر مکتب پیروان اهل البیت(ع) در قالب دعا و مناجات می باشد.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.