خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

استاد دانشگاه مک مستر: متون هیچ یک از ادیان قادر به تعیین زمان ظهور نیستند

کرت آندرس ریچاردسون گفت: ظهور منجی در هسته مرکزی سه دین اسلام و مسیحیت و یهودیت است ادیان است اما متون و آموزه‌های هیچ یک از این ادیان نمی‌تواند مشخص کند که چه زمانی ظهور روی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، کرت آندرس ریچاردسون، استاد دانشگاه مک مستر در همایش مجازی «اندیشه منجی گرایی» که از سوی گروه پژوهشی پویا فکر در بستر فضای اینستاگرام برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از فراهم‌ شدن چنین فرصتی برای تبادل نظر و صحبت با یکدیگر، گفت: خیلی مهم است که این فرصت در اختیار ما است تا بیشتر و مستقیم‌ با یکدیگر سخن بگوییم و همچنین فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر رو به رو شوند و درباره سنت‌ها و فرهنگ‌های یهودی و مسیحی مباحثی را بیان کنند.

ریچاردسون تصریح کرد: باید با هم مواجه باشیم و بتوانیم با یکدیگر سخن بگوییم. امروز زمینه این آزادی بیشتر ایجاد شده تا در مورد چیزی که باور داریم صحبت کنیم.

‌وی با اشاره به همکاری با ایران طی سه – چهار سال اخیر به عنوان استاد، مطرح کرد: اکنون این نیاز افزایش پیدا کرده تا یک اتاق فکر برای آکادمی‌ها و محققان وجود داشته باشد و ما باید بتوانیم با همه در مورد مسائل پیچیده ادیان و دین‌شناسی صحبت کنیم تا برای همه بیشتر واضح شود که چه اتفاقی روی می‌دهد.

استاد دانشگاه مک مستر با بیان اینکه وظیفه ما است که دنیایی پر از صلح بسازیم، ادامه داد: کار ما به دولت‌ها و ارتش ربطی ندارد و یک کار فرهنگی چه بسا قدرتی است که در انسان‌ها وجود دارد و بسیاری اوقات نادیده گرفته می‌شود بنابراین برای ما آزادی بیان اهمیت دارد و باید یاد بگیریم به دیگران اجازه سخن گفتن بدهیم.

ظهور منجی، هسته مرکزی باور همه ادیان توحیدی است

ریچاردسون گفت: از محققان ادیان ابراهیمی دعوت می‌کنم که مقاله تدوین یا کنفرانس یا ورکشاپ برگزار کنند و همدیگر را به رسمیت بشناسند.

وی با بیان اینکه مؤمنان در یهودیت و مسیحیت و اسلام علاقه‌مند هستند با یکدیگر ارتباط دراز مدت داشته باشند، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در مورد منجی‌گرایی در ادیان، هم‌پوشانی زیاد آنها با همدیگر براساس کتب یهودی، مسیحی و اسلام یعنی تورات و انجیل و قرآن بوده لذا تحقق ظهور منجی در هسته مرکزی این ادیان است.

ریچاردسون با اشاره به مباحث و فرمایش خداوند، خاطرنشان کرد: خداوند مستقیم با پیامبر(ص) صحبت می‌کند و به ایشان می‌گوید اگر شک داری به چیزی که به تو الهام کردیم به یهودیان و مسیحیان زمان خود رجوع کن بنابراین خداوند انتظار دارد که با یکدیگر در ارتباط باشیم.

رستاخیز؛ اصولی مشترک در ادیان توحیدی

وی خاطرنشان کرد: زمانی که به مشترکات این ادیان فکر می‌ اندیشیم تمام آنها اصول مشترکی در خلقت انسان دارند و هر سه قبول دارند که در منجی‌گرایی بنااست کمالی در انسان روی دهد و به عنوان هدف آینده مسیح میانجی‌گری می‌کند که سبب رستگاری و ایجاد مدینه فاضله می‌شود.

ریچاردسون رستاخیز را یکی از اصول مشترک این سه دین ذکر کرد و افزود: این موضوع از لحاظ گوناگون این سه دین را به همدیگر نزدیک می‌کند و اینکه کل تاریخ بنا است با حاکمیت الهی خاتمه پیدا کند.

وی عنوان کرد: مهم است که کمال انسانی در آن زمان روی می‌دهد که برنامه خداوند برای انسان بنا است تحقق پیدا کند.

استاد دانشگاه مک مستر با بیان اینکه عهد و میثاق خداوند بنای اصلی خلقت است، افزود: خلقتی برای انتهای حاکمیت الهی به وجود آمده است و خلقت ظهور خارجی عهدی است که بین خداوند و انسان‌ها بوده است.

ریچاردسون خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) برای آوردن جدید برانگیخته نشدند بلکه ایشان آمدند تا ادیان قبل را تکمیل کنند؛ کسانی که درباره مسیحیان صحبت‌ می‌کنند و برداشت‌های مختلف دارند بدانند مسیحا فرزند مریم(س) خواهد بود پس اسلام چیزی نیست که از مسیحیت جلو افتاده باشد بلکه مسیحیت را تأیید می‌کند.

ریچاردسون با بیان اینکه حضرت رسول(ص) آمده اصلاح کند و مبالغه در مسیحیت را از بین ببرد، گفت: مسیح از بنده خدا بودن ابایی ندارد بنابراین نکته مهم این است که مسیح بنده خدا است و نقش بالاتری از بنده خدا بودن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مهدی(عج) جدا از مسیح(ع) نیست، گفت: این منجی از سوی خداوند انتخاب شده و میانجی‌گری می‌کند و سبب می‌شود حاکمیت الهی روی دهد.

استاد دانشگاه مک مستر خاطرنشان کرد: مسیحیان و یهودیان وظیفه دارند برای تمام بشریت عشق و صلح داشته باشند و زمانی دست به شمشیر ‌شوند که بخواهند از شخص بی دفاع، دفاع کنند.

وی با تأکید بر اینکه انسان‌ها باید از سوی خدا رهبری شوند نه خواست درونی و نفسشان، ادامه داد: بسیاری از اوقات در بحث‌هایی که در مورد هدف خلقت می‌شنویم. حضرت رسول(ص) این امر را به رسمیت می‌شناسند که یک سری مخاطبان یهودیان هستند.

ریچاردسون با بیان اینکه اکنون در زمان میانی قرار داریم، گفت: در صحبت‌های خود نباید اغراق و ادعای دانش انحصاری و برتری داشته باشیم اگر کسی بگوید اطلاعات بیشتری در مورد منجی دارد اغراق می‌کند و از تعادل خارج شده است.

وی زمانبندی خداوند را عامل تحقق ظهور منجی عنوان کرد و افزود: هیچ کدام از متون اسلام، مسیحیت و یهودیت نمی‌تواند مشخص کند که چه زمانی ظهور رخ می‌دهد؟ حتی خود حضرت رسول هم نمی‌دانستند که این ماجرا چه زمانی رخ می‌دهد؛ ما در زمان حال هستیم و آینده چیزی است که اتفاق نیفتاده است؛ ما دوست داریم که مهدی(عج) ظهور کند و پیروان ادیان دیگر هم منتظر ظهور منجی هستند، ظهور حضرت به تأخیر افتاده است و صبر مقوله مهمی است که در ادیان مختلف بر آن تأکید می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.