خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توافق حداقلی سازمان ملل درباره حقوق زنان

پس از پنج هفته مذاکره، مهم‌ترین بخش‌های اعلامیه حقوق زنان سازمان ملل متحد به دلیل مخالفت برخی کشورها حذف شد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، دستاورد نشست مجازی نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل یک “توافق حداقلی” ارزیابی می‌شود.

مذاکره بر سر حقوق زنان پنج هفته پیش به صورت مجازی بین نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد آغاز شد و به وقت اروپای مرکزی روز شنبه ۲۷ مارس خاتمه یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت کنندگان در این نشست در نهایت به یک سازش حداقلی بیشتر دست نیافتند زیرا کشورهایی مانند روسیه، کوبا و واتیکان حاضر به پذیرش بخش‌های مهمی از پیش‌نویس اعلامیه پیشنهادی نشدند.

گونتر زاوتر، جانشین نماینده دائم آلمان در مقر سازمان ملل در نیویورک، از “تلاش سیستماتیک برخی هیئت‌ها” برای به شکست کشاندن تعهدات بین‌المللی در مسیر تحقق برابری جنسیتی انتقاد کرد.

یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود روسیه را متهم کرد که در جریان نشست سالانه برای رسیدگی به وضعیت حقوق زنان “نقش اخلالگرانه غیرمعمولی” بازی کرده است.او می‌گوید نتیجه حداقلی پس از پنج هفته نشان می‌دهد که در سازمان ملل یک جریان سرکوب حقوق زنان همچنان ادامه دارد و روسیه هر چه در توان دارد به کار می‌گیرد تا پیشرفت در این عرصه را تخریب کند.

در محافل دیپلماتیک گفته می‌شود که روسیه و چند کشور دیگر بر “رویکردی سنتی و تنگ‌نظرانه در مورد خانواده” پافشاری می‌کنند. در این محافل می‌گویند، در حالی که کشورهای اروپایی در زمینه حقوق زنان اولویت‌هایی دارند “روسیه فقط خط قرمز دارد”.

شماری از دیپلمات‌های اروپایی همچنین از کشورهایی مانند عربستان سعودی، بحرین، کوبا و واتیکان انتقاد کرده‌اند که با حمله به تساوی حقوق زن و مرد در نشست سالانه سازمان ملل “نقش بدی” بازی کرده‌اند.

یکی از دیپلمات‌ها انتقاد می‌کند که در بحث‌ها به یک تشکل محافظه‌کار کاتولیک آمریکایی وقت زیادی داده شد.

در ۶۵مین نشست سالانه کمیسیون سازمان ملل درباره وضعیت زنان یک متن پیشنهادی ۵۰ صفحه‌ای شامل ۸۰ پاراگراف به هیئت‌های شرکت کننده ارائه شده بود.

خبرگزاری فرانسه با مرور متن‌هایی که در واپسین روز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داشته می‌گوید، متن ابتدایی پس از پنج هفته مذاکره به ۲۴ صفحه و ۶۴ پاراگراف تحلیل پیدا کرد. بنابر این گزارش، پاراگراف‌های بسیاری در مورد محکومیت آزار جنسی، دفاع از حقوق دختران و برابری حقوق زن و مرد به خاطر مخالفت برخی کشورها حذف شده است. افزون بر این، فرمول‌بندی بسیاری از عبارت‌های متن ابتدایی در نسخه پایانی تعدیل یافته است. در پیش‌نویس ۵۰ صفحه‌ای افزایش انواع خشونت علیه زنان و دختران، از جمله تجاوز جنسی به صراحت محکوم شده بود.در متن نهایی این قسمت چنین تغییر کرده است: آزار جنسی در محیط عمومی و خصوصی، در مراکز آموزشی، در محل کار و فضای مجازی یک فضای خصمانه ایجاد می‌کند.

پیش از این ابراز امیدواری می‌شد با شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری محافظه‌کار ایالات متحده و جانشینی او به وسیله جو بایدن از حزب دموکرات فضای مذاکرات نشست سالانه کمیسیون حقوق زنان بهتر باشد. این اتفاق رخ نداد، گرچه کاملا هریس معاون اول جو بایدن، در برخی از بحث‌های نشست سالانه مشارکت کرده بود.

پومزیله ملامبو نگوکا، رئیس بخش زنان سازمان ملل متحد در پایان نشست یاد شده از همه کشورهای عضو خواست، تدابیری برای افزایش مشارکت زنان در فضای مجازی در دستور کار قرار دهند و همزمان از آنها در برابر آزار و اذیت سایبری حفاظت کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.