خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زمانهای مطرح شده برای ظهور، مبنا ندارد/ منتظر حضرت باید به دنبال اصلاح جامعه باشد

گروهی با استناد بر اینکه پیش از ظهور حضرت ظلم و فساد جهان را احاطه می کند، با دیدن هر ستمی، عبارت «آخرالزمان» را برای دوره زیستی خود به کار می برند.

ردنا (ادیان نیوز) – محمد علی خرمی؛ بیان نشانه های ظهور امام زمان عج یکی از موضوعات و بحثهای داغ جوامع شیعی است. گروهی با استناد بر اینکه پیش از ظهور حضرت ظلم و فساد جهان را احاطه می کند، با دیدن هر ستمی، عبارت «آخرالزمان» را برای دوره زیستی خود به کار می برند.

در بین این افراد گاهی برخی از بزرگان دین هم دیده می شوند که وعده ظهور در عصرکنونی را می دهند.

مبنای این سخنان چیست؟ آیا ما در دوره آخرالزمان قرار داریم؟ همزمان با فرا رسیدن نیمه شعبان و ایام خجسته میلاد حضرت مهدی عج برای بررسی این پرسشها با حجت الاسلام علی کرمی فریدنی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم به گفتگو نشستیم.

ترجمه و تحقیق تفسیر مجمع ‌البیان، ظهور و سقوط تمدنها از دیدگاه قرآن، عاشورا غمبارترین روز تاریخ. آموزه هایی از پیامدهای تاریخی قرآن، امام مهدی (ع) از ولادت تا ظهور، اندیشه آزادی در نهج البلاغه و آخرین پیام از اولین امام بخشی از آثار منتشر شده توسط حجت الاسلام کرمی است.

وی در این گفتگو وعده های مطرح شده درباره ظهور در سالهای آینده را دارای سابقه تاریخی دانسته و معتقد است هروقت حکومت به دست شیعیان افتاده این سخنان مطرح شده است.

کرمی در این گفتگو تصریح کرده که بیان زمان دقیق ظهور نتیجه عدم تحقیق و پژوهش در ۳۰۰۰ روایتی است که درباره حضرت مهدی عج وجود دارد.

مشروح گفتگو با حجت السلام کرمی از نظر می‌گذرد:

زمانهایی که توسط برخی از بزرگان دین برای ظهور امام زمان تعیین می شود زیربنای روایی دارد؟

حدود ۳۰۰۰ روایت داریم درباره حضرت مهدی عج داریم که همه جور روایت از ضعیف و صحیح و درست و نادرست در آن وجود دارد. دو کتاب را به طور مشخص این روایات را جمع کرده‌اند؛ منتخب الاثر آیت الله صافی و کتاب المهدی از آیت الله سیدرضا صدر. در این ۳۰۰۰ روایت موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفته است؛ مانند نام حضرت، ولادت حضرت، عمر طولانی حضرت، غیبت طولانی حضرت، علائم پیش از ظهور و زمان ظهور.

افرادی که وارد جزئیات می شود سلیقه ها و برداشتهای خود را بیان می کنند. بعضی از حرفها البته سبب می شود که اصل مساله را دستخوش شبهه می شود. در روایت داریم که وقتی برای ظهور حضرت تعیین نکنید. بنابراین اگر کسی وقت معین کند چه بزرگ باشد چه طلبه عادی، چه روحانی و چه مداح، چه باسواد و چه بی سواد حرفشان پذیرفتنی نیست.

این مسائل هم تازه نیست. در زمان صفویه تمام حرفهای امروز مطرح شده است. همان زمان برخی می گفتند دولت صفویه پرچم را به دست امام زمان می دهد و ظهور نزدیک است. گفته شده که امام زمان حافظ و نگهبان دولت شیعه صفوی است و به زودی ظهور می کند. شعرهای زیادی در آن زمان سروده شد و خواب‌های فراوانی تعریف شد.

آنچه در روایات آمده و می توان آن را پذیرفت این است که حضرت هست، عمرش طولانی است، فرزند نهم امام حسین علیه السلام است و غیبت طولانی دارد و مانند خورشید پس ابرها سودرسان است و پیش از ظهورش ظلم و جور و بیداد و دروغ و فساد و خیانت جهان‌گستر می شود و او می آید تا دنیا را پر از عدل و داد کند.

برخی از کسانی که این حرف‌ها را مطرح می کنند این احادیث را دیده اند. چرا این حرف‌ها مطرح می شود؟

اینگونه نیست که همه این احادیث را همه دیده اند. چند درصدی بیشتر نیستند که زحمت پژوهش و تحقیق را به خود بدهند و ۳۰۰۰ هزار روایت را که در بیش از ده منبع از شیعه و سنی آمده را ارزیابی کرده و رجال و درایه آن را بررسی کنند. خیلی ها همینطور یک چیزی را در کتابهای دست چهارم و پنجم و کوچه و بازاری می بیینند و نقل می کنند. اینها ارزشی ندارد و نباید به اینها بها داد.

احایثی که درباره شرایط آخرالزمان گفته می شود چقدر اعتبار دارد؟

اجمالا برخی از آنها درست است اما در بین آنها احادیث ضعیف و بی سند زیاد است. تقریبا متواتر این است که در آخرالزمان چند موضوع مسلم می شود. یکی آمادگی بشریت برای یک تغییر مطلوب است. یعنی جهانیان از همه نویدها و وعده ها و امیدبخشی و شعر و شعارهای رهبران فکری و مذهبی و سیاسی و اجتماعی خسته می شوند. از بس اینها وعده می دهند و عمل نمی کنند یا نمی توانند عمل کنند دنیا خسته شده و آماده یک تحول مطلوب می شود.

دومین مطلبی که در روایات برای پیش از ظهور آمده این است که ظلم و فریب و فساد و فتنه و جنایت و خیانت و کشتار و ناامنی موج می زند. اینکه می گوییم ظلم جهانگستر، نه اینکه در همه جای زمین اینگونه باشد؛ بلکه ظلم غالب و چیره می شود. اما برخی از نشانه هایی که بیان می شود مانند اینکه فلان ستاره چی می شود، اینها در برخی روایات جعلی و سست بیان شده است.

الان هر اتفاقی که می افتد و هر فسادی که می شود بلافاصله عده ای می گویند آخرالزمان شده است. فساد و ظلم همیشه هست. چطور می شود از اینها تعبیر به آخرالزمان کرد؟

افراد اهل پژوهش می دانند فساد و ظلم و بیداد و حق کشی معلول است. وقتی معلولی بود باید دنبال علت آن گشت. چرا فساد هست؟ اگر مطبوعات در یک جامعه ای آزاد باشند، اگر رسانه ها آزاد و ناظر باشند و بتوانند حقائق را ببینند و بگویند فساد کمتر می شود. اگر انسانها بتوانند حقایق را بگویند و دادرس و دستگاه قضایی مستقلی در جامعه باشد فتنه و فساد خیلی افت می کند.

نمی شود هرگونه فساد در هر منطقه را به آخرالزمان نسبت داد. گاهی استفاده از این عنوانها برای توجیه تنبلی و سستی و فرار از مسئولیت پذیری است.

ما باید با پژوهش به دنبال علتها بگردیم. اگر درجامعه ای دستگاه قضایی مستقل باشد و فساد رسیدگی کند و رسانه ها در انتشار گزارشهای حق آزاد باشند فساد کمتر می شود. اگر جامعه ای فاقد این موارد بود و فساد داشت را نمی توان به آخرالزمان نسبت داد.

شما می گویید فساد از نشانه آخرالزمان است. کسانی که ادعای آخرالزمان بودن را مطرح می کنند به همین سخنان استناد می کنند.

بله این هست؛ روایات اینطوری هم داریم که «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» یعنی آمدن امام زمان با آمادنش دنیا را سرشار از عدل می کند کما اینکه قبل از او دنیا سرشار از ظلم و جور است. اما این ظلم و جور معلول همان بی‌مسئولیتی کسانی است که باید احساس مسئولیت داشته باشند.

کسی که منتظر امام زمان عج است باید در قبال فسادها احساس مسئولیت کرده و برای اصلاح تلاش کند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.