خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارتباط مذهب و آزارهای اینترنتی

در پژوهش زیر که نتایج منتشر شده، مرکز تحقیقات Pew است به بررسی اذیت و آزار اینترنتی که دلیل آن مذهب افراد است پرداخته است. در این تحقیق همچنین، آزار و اذیت اینترنتی، به دلیل مذهب و به تفصیل برای مذاهب کاتولیک و پروتستان و افرادی که گرایش خاصی ندارند بیان شده است. در ضمن آزار اینترنتی از نگاه جنسیتی و گرایش های حزبی نیز بررسی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوزطبق تحقیقات انجام گرفته در سپتامبر سال ۲۰۲۰ مرکز تحقیقات Pew که به بررسی شش روش آزار و اذیت اینترنتی پرداخته است، حدود ۴۱ درصد از افراد بزرگسال آمریکایی، مورد آزار اینترنتی قرار گرفتند که تقریبا یک پنجم آنها، اعتقاد دارند که این امر به خاطر مذهب آنها بوده است. این آمار معادل ۸ درصد از کل افراد آمریکایی است که نه فقط به صورت آنلاین، بلکه به صورت عام، آزار و اذیت را تجربه کرده اند که نسبت به نظرسنجی و آمار این موسسه  در سال ۲۰۱۷ افزایشی نسبی داشته است.

براساس گزارش سال ۲۰۱۷، افرادی که ادعا کردند، به خاطر دین، مورد آزار اینترنتی قرار گرفتند، ۱۲ درصد بود که این آمار برابر با ۵ درصد از تمام افرادی بود که مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

آمار مربوط به نتایج مرکز تحقیقات PEW درباره آزار اینترنتی به دلیل مذهب
آمار مربوط به نتایج مرکز تحقیقات PEW درباره آزار اینترنتی به دلیل مذهب

آزار اینترنتی، از نگاه مذاهب مختلف

در این تحقیق از افراد شرکت کننده خواسته شده است که بگویند کدام یک از رفتارهای؛ تهدید جسمی، تعقیب کردن، آزار و اذیت مداوم، آزار جنسی و نام‌گذاری های توهین آمیز و یا با هدف شرمگین سازی را تجربه کرده‌اند و سپس از افرادی که حداقل یک بار، با این مشکلات مواجه شدند، دلیل را پرسیدند.

نتایج تحقیقات، نشان می‌دهد که برخی از گروه ها بیشتر از دیگران آزار و اذیت خود را به اعتقادات مذهبی  نسبت می دهند؛ نتایج نشان می‌دهد که ۲۳ درصد از افراد پروتستان مذهب و ۱۵ درصد از کاتولیک مذهب، اعتقاد دارند که به دلیل مذهب خود مورد آزار و اذیت آنلاین قرار گرفته اند در این میان یک دهم افرادی که دین خاصی ندارند، دین و مذهب را دلیل آزار و اذیت اینترنتی می‌دانند.

در میان پروتستان ها، ۲۹ درصد از افرادی که مذهب اونجلیسم سفید یا White evangelical را دارند عنوان کردند که به دلیل مذهب خود مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفتند. این آمار برای White non-evangelical یا افرادی که جز اونجلیسم سفید نیستند ۱۱ درصد است.

آزار اینترنتی

در میان کسانی که خود را فاقد تعلق مذهبی توصیف می کنند نیز اختلافاتی وجود دارد، ۲۱ درصد از ملحدانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند می گویند که به دلیل دین خود مورد آزار اینترنتی قرار گرفتند. در مقابل ۶ درصد عنوان کردند که آزار آنها بدون دلیل خاص و ۸ درصد نیز دلایل دیگر را برای آزار اینترنتی بیان کردند.

در این نظرسنجی به اندازه کافی سیاه پوستان اسپانیایی تبار یا آسیایی یا افرادی که بخشی از گروه های مذهبی خاص هستند وجود ندارند تا بتوان در یک تجزیه و تحلیل جداگانه در مورد نژادهای مختلف، به این سوال پاسخ داد.

مطالعه دیگری که توسط مرکز تحقیقات Cyberbullying انجام شد، نشان داد که بخش های قابل توجهی از نوجوانان آمریکایی به دلیل مذهب خود مزاحمت اینترنتی را تجربه کرده اند مسائل مربوط به آزار و اذیت آنلاین توجه اتحادیه بین‌المجالس را برای مبارزه با ضد یهودگرایی اینترنتی و واتیکان جلب کرده است.

آزار اینترنتی، از نگاه جنسیت ها و گرایش های حزبی

نتایج نظرسنجی اخیر نشان می دهد که مردان و جمهوری خواهانی که به نوعی آزار و اذیت آنلاین را تجربه کرده اند نیز بیش از همتایان خود معتقدند که مذهب، دلیلی است که آنها مورد آزار قرار گرفته‌اند. در این تحقیقات ۲۱ درصد از مردان بیان داشته اند که مذهب آنها دلیل هدف قرار گرفتن آنها بوده است. در حالی که این آمار برای زنان ۱۶ درصد است.

آمار مربوط به نتایج مرکز تحقیقات PEW درباره آزار اینترنتی با تمرکز بر جنسیت و گرایش سیاسی
آمار مربوط به نتایج مرکز تحقیقات PEW درباره آزار اینترنتی با تمرکز بر جنسیت و گرایش سیاسی

در میان افراد بزرگسال، جمهوری خواهان و افراد مستقلی که به حزب جمهوری خواه گرایش دارند ۲۲ درصد و دموکرات ها و طرفداران حزب دموکرات ۱۶ درصد اعتقاد دارند که مذهب آنها دلیل آزار اینترنتی بوده است.

به طور کلی با اینکه در این نظرسنجی اختلاف قابل توجهی از نظر نژاد و قومیت وجود نداشت، اما به طور عمده جمهوری خواهان سفید پوست بیشتر از دموکرات های سفید پوست، دین را دلیل آزار اینترنتی می‌دانند.(۲۱ درصد در مقابل ۱۴ درصد).

در رابطه با هدف آزار و اذیت آنلاین، میان پروتستان، کاتولیک و غیر مذهبی، هیچ تفاوتی وجود ندارد، زیرا می‌توان اینگونه استنباط کرد که آنها به دلیل عقاید سیاسی خود در اینترنت مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. حتی اگر کسانی که از نظر دینی وابسته نیستند کمتر از دین به عنوان عامل اصلی آزار و اذیت خود در اینترنت یاد کنند، اما به نظر می رسد سهم بیشتری از افراد به دلیل دین خود، آزار و اذیت اینترنتی را تجربه کرده اند. با این حال، بیشتر این موارد را می توان با این واقعیت توضیح داد که احتمال دارد نسل جوان آمریکا از نظر مذهبی گرایش خاصی ندارند و آزار و اذیت اینترنتی در میان بزرگسالان زیر ۳۰ سال بیشتر دیده می شود.

اذیت اینترنتی در افرادی که هیچ گرایش مذهبی ندارند

در این نظرسنجی ۴۷ درصد از افراد بزرگسالی که گرایش دینی خاصی ندارند و  مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفتند، بیان داشته اند که هر نوع اذیت و آزار اینترنتی را تجربه کرده اند که این آمار برای پروتستان ها ۳۷ درصد و برای کاتولیک ها ۳۸ درصد است.

به همین ترتیب، افراد غیر وابسته به دین، بیشتر از بزرگسالان پروتستان یا کاتولیک می گویند که رفتارهای مزاحمت آمیزتر مانند تعقیب، تهدیدهای جسمی، آزار و اذیت مداوم یا آزار جنسی را به صورت اینترنتی تجربه کرده اند. در ضمن نتایج منتشر شده این تحقیق نشان می‌دهد که ۳۱ درصد از افراد بزرگسال اسپانیایی تبار که کاتولیک هستند به احتمال زیاد عناوین  آزار و اذیت را که در بالا نام برده شد  بصورت اینترنتی تجربه کرده اند.

این ارقام و آمارهای کلی که با نظرسنجی های گذشته مرکز مطابقت دارد، نشان داد افراد بزرگسال که گرایش مذهبی خاصی ندارند به احتمال زیاد می گویند هر نوع آزار و اذیت آنلاین را تجربه کرده اند.

مترجم: سجاد نیسی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.