خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسیحیان در عید پاک، پاندمی دیگری را جشن گرفتند

سرود از پشت ماسک:

از رهروان کلیساهای جامع کاتولیک رم گرفته تا کلیساهای پروتستان، همه از مقررات مربوط به ویروس کرونا پیروی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از RNS شادترین روز مسیحیت در سراسر دنیا یعنی عید پاک با حضور مسیحیان جهان که به مدت طولانی از هم دور شده بودند با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و آنها در گروه های مختلف آواز «هله‌لویا» را  از زیر ماسک سر دادند.

رهروان مسیحی از کلیساهای جامع گسترده کاتولیک رم گرفته تا کلیساهای پروتستان، پروتکل های مربوط به ویروس کرونا را دنبال کردند، این در حالی است که در برخی از کشورهای اروپایی، شهروندان در روز عید پاک برای نوبت دریافت واکسن کوید-۱۹ در صف ها ایستاده بودند.

در منطقه لومباردی ایتالیا، جایی که همه گیری کرونا در غرب آغاز شد، یک بیمارستان یک کیک سنتی قمری شکل که نمادی از صلح بود را به هر کسی که منتظر واکسیناسیون بود تقدیم می کردند بسیاری از آنها افراد ۸۰ ساله بودند.

یک تیم فوتبال در لیون، فرانسه، استادیوم خود را به عنوان مرکز واکسیناسیون برای تعطیلات آخر هفته طولانی افتتاح کرد. انتظار می رود که حدود ۹۰۰۰ نفر طی سه روز واکسن کرونا را  آنجا دریافت کنند زیرا دولت فرانسه در تلاش است واکسینه کردن مردم خود را در میان شیوع تازه عفونت های جدید تسریع بخشد.

در سرزمین مقدس، محدودیت های سفر و مقررات قرنطینه مانع از هجوم زائران خارجی به مکان های مذهبی در بیت المقدس در هفته مقدس شد؛ این محدودیت ها در جشن عید پاک هم به اوج خود رسید. پاپ فرانسیس ضمن  ابراز تاسف، اشاره کرد که همه گیری بیماری کرونا، مانع از حضور برخی از رهروان کلیسا در مراسم مذهبی شده است.

در کلیسای سنت پیتر حدود ۲۰۰ نفر از مسیحیانی که مجاز به حضور در کلیسای جامع بودند، به نظر می رسید گم شده اند. در سال های گذشته به طور معمول، هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه توسط فرانسیس شرکت می کردند و بیش از ۱۰هزار نفر گاهی در خارج از میدان سنت پیتر جمع می شدند تا برکت عید پاک را دریافت کنند. اما امسال مانند سال ۲۰۲۰، تجمع جمعیت در ایتالیا و واتیکان ممنوع شده بود.

عید پاک در کلیسا

پاپ فرانسیس در ظهر عید پاک از داخل کلیسا صحبت های خود را در مورد امور جهان ارائه داد و از این فرصت استفاده کرد تا مردم در خصوص رسیدن واکسن به فقیرترین کشورها درخواست تجدید نظر بدهند. فرانسیس  خسته به نظر می رسید، زیرا خاطرنشان کرد که اقدامات همه گیرانه بر سنت تعطیلات مذهبی تأثیر گذاشته و برخی از وفاداران مسیحی را از عبادت دسته جمعی دور نگه داشته است.

رهبر کاتولیک های جهان گفت: دعا می کنیم که محدودیت های رفت و آمد و همچنین همه محدودیت های عبادت در سراسر جهان برداشته شود و به همه اجازه داده شود که آزادانه ستایش خدا را انجام دهند.

در سوریه، جایی که هنوز برنامه واکسیناسیون ملی آغاز نشده و شرایط آنها با بیماری کرونا بدتر شده است، متولیان کلیسا در کلیسای بانوی دمشق دعا کردند که راهی برای خروج از بحران اقتصادی و سیاسی پیدا کنند.

پاپ فرانسیس ادامه داد: ما برای جشن عید پاک به کلیسا آمدیم تا از بیماری کرونا که همه ما را درگیر کرده خلاص شویم. ما از ویروس کرونا نمی ترسیم. این واقعیتی است که با آن روبرو هستیم، اما این ویروس نمی تواند مانع از آمدن به کلیسا و دعا کردن ما با خدا شود؛ تا خداوند ما را از این آزمایش سخت خارج کند و به جهان کمک کند.

مراسم مسیحی در کلیسای قبر مقدس در شهر قدیم بیت المقدس توسط روحانی ارشد کاتولیک رم در سرزمین مقدس برگزار شد. این مکانی است که بسیاری از مسیحیان جهان معتقدند عیسی به صلیب کشیده و دفن و مجدد زنده شد.

کمپین واکسیناسیون موفق اسرائیل اجازه بازگشایی بسیاری از مکان ها، از جمله اماکن مذهبی را داده است.

بیماری همه گیر کرونا مانع برگزاری فستیوالی به نام Seville Brotherhood of the Holy Resurrection در عید پاک شد که در این جشن مسیحیان صحنه ای از مجسمه برجسته حضرت عیسی به نمایش می گذارند و به سراسر خیابان های شهر اسپانیا ارسال می شود.

برخی از مسیحیان پنطیکاستیسم در آفریقای جنوبی عقب نشینی سه روزه که از جمعه نیک یا Good Friday شروع می شد را لغو کردند. بر روی تپه های مشرف به سویتو( Soweto)، یکی از شهرهای ژوهانسبورگ، پنطیکاست های وابسته به پاپ به مناسبت عید پاک در روز یکشنبه در گروه های کوچک دور هم جمع شدند.

کلیسای Yoido Full Gospel که در کره جنوبی واقع است و بزرگترین کلیسای پروتستان این کشور محسوب می شود، فقط حدود ۲۰۰۰ نفر اجازه حضور در جشن عید پاک را داشتند که حدود ۱۷ درصد از ظرفیت ساختمان اصلی را داشت هنگام پخش این سرویس و از طریق کانال های تلویزیونی مسیحی، عبادت کنندگان با ماسک، سرود می خواندند و دعا می کردند.

دولت ایتالیا با هدف کاهش بیماری کرونا، به مردم دستور داد تا مردم آخر هفته را در خانه بمانند اما مشاغل ضروری از این قاعده مستثنی بود و باید سر کار حاضر می شدند. شایان ذکر است که دولت برتر ماریو دراگی، در آخر هفته اجازه ملاقات با خانواده یا دوستان خود در مناطق ساکن ساکنان را یکبار صادر کرد که شامل تعطیلات ملی روز دوشنبه بود.

البته باید اضافه کرد که ایتالیا در صورتی خدمات و برنامه های مذهبی را مجاز می دانست که ظرفیت مردم محدود باشد و حضار از ماسک استفاده کنند. اما در اوایل همه گیری کرونا، بسیاری از کلیساهای کشور کاتولیک رمی، فقط برای عبادات شخصی باز بودند. صدها کاتولیک عصر روز شنبه در مراسم مراقبت عید پاک در کلیسای جامع ماموت سنت پل در سنت پل، مینه سوتا جمع شدند. همه نیمکت های کلیسا باید خالی نگه داشته می شد و ماسک اجباری بود. اما هنوز مراسم مقدس رسمی، آغاز جدید و امیدوارکننده ای را برای جماعت پس از یک سال اسف بار رقم زد.

سال گذشته در نیویورک، کلیسای جامع سنت پاتریک بعد از خدمات مجازی، مراسم مقدس عید پاک را برگزار کرد در این مراسم تمامی حضار در گروه های مختلف با وجود ماسک نیایش می کردند.

در دیترویت کلیسای باپتیست یادبود هارتفورد برای اولین بار بعد از یک سال، با ظرفیت محدود و فاصله اجتماعی عید پاک را حضوری افتتاح کرد. روحانی چارلز کریستین آدامز به دیترویت فری پرس گفت که مردم به فضای روحانی کلیسا احتیاج دارن  به ویژه پس از آنکه جماعت حداقل ۱۴ عضو خود را به دلیل بیماری کرونا از دست دادند.

کرونا و عید پاک

تون کارپیو اظهار کرد: حضور وی در کلیسای سنت وینسنت دو پل در آستین تگزاس پس از ارائه خدمات سال گذشته که فقط به صورت آنلاین بود، برای او معنای زیادی داشته است. وی گفت که حضور در کلیسا باعث می شود فرهنگ فیلیپینی وی در شهرش زنده بماند زیرا برخی عبادت کنندگان در زبان مادری او تاگالوگ خوانده می شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که داخل یک کلیسا هستید، بیشتر موقر می شوید و می توانید روی خدا تمرکز کنید.

در فلوریدا، Eastgate Christian Fellowship در ساحل پاناما سیتی میزبان خدمات سالانه طلوع آفتاب در ساحل بود. سال گذشته کلیسا مجبور بود خدمات را به دلیل اینکه سواحل بسته بود، کنار بگذارد. کشیش ژانل گرین تخمین زد که حدود ۴۰۰ نفر در آن شرکت کردند.

رابین فاکس از پالم بی، قصد داشت یکشنبه را با رساندن مادرش به اورلاندو بگذراند تا دوز دوم واکسن را از آژانس مدیریت اضطراری فدرال دریافت کند. فاکس گفت: مادرم در همان روزی که مردم به کلیسا رفتند تا عید پاک و قیام مسیح را جشن بگیرند به این آزادی دست یافت. بنابراین به او گفتم: «به نظر می رسد تو هم قیام کرده ای».

مترجم: فائزه رنجبران

منبع religionnews
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.