خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تلاش کنگره آمریکا برای تسهیل پذیرش پناهجویان اویغور چین

دو سناتور آمریکایی در اقدامی فراجناحی طرح تسریع پذیرش تقاضای پناهندگی از اویغورهای چین را ارائه کرده اند. طرح مشابه‌ای نیز پیشتر در مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از این اقلیت عمدتا مسلمان تدوین شده بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو و سناتور دموکرات کریس کوونس روز سه شنبه (۱۳ آوریل) رسما پیش نویس «قانون حمایت از حقوق بشر اویغور» را ارائه کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت فدرال باید اویغورها و نیز قزاق ها و قرقیزها که به گفته سازمان های مدافع حقوق بشر با سرکوب در منطقه سین‌کیانگ چین روبرو هستند، را به عنوان پناهجو در اولویت ۲ قرار دهد.

به این ترتیب، اعضای اقلیت های قومی یاده شده به جای آن که از طریق سازمان ملل متحد برای پناهندگی در آمریکا درخواست کنند اجازه خواهند داشت که تقاضای خود را به طور مستقیم به ایالات متحده ارائه کنند.

به گزارش بی بی سی، سناتور کوونس روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: “ایالات متحده باید به موضع گیری خود علیه نقض حقوق بشر توسط حکومت کمونیستی چین در سین‌کیانگ ادامه دهد و ما همچنین باید به اویغورها و همه کسانی که به دلیل هویت دینی یا قومی خود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اطمینان بدهیم و از آنها محافظت کنیم.”

آمریکا در آخرین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برای اولین بار رسما چین را به نسل کشی اویغورها متهم کرد- موضعی که دولت جو بایدن نیز آن را به رسمیت شناخته است.

دولت چین بیش از یک میلیون اویغور را در اردوگاه‌هایی در منطقه سین‌کیانگ در شمال شرق این کشور نگه می‌دارد و به شکنجه آزار جنسی و وادار کردن آنها به کار اجباری متهم است. چین آزار اویغورها را را رد می‌کند و مدعی است که اردوگاه‌های سین‌کیانگ محل “بازآموزی” برای مقابله با تروریسم است.

منبع گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.