خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاه ابزاری به معنویت آسیبی بسیار جدی است

استادیار ادیان و عرفان:

بهزاد حمیدیه نگاه ابزاری به معنویت آسیبی بسیار جدی دانست و گفت: عرفان های نوظهور حاصل بافتارزدایی ادیان اصیل و مشتق شده از آنها به همراه انحراف، تحریف و دگردیسی است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، بهزاد حمیدیه، در گفتگویی رادیویی در خصوص عرفان های نوظهور، با بیان اینکه عناصر مورد استفاده جریان‌های نوپدید دینی ممکن است برای جهان غرب تازه باشد و یا در ایران هنگام مواجهه با آنها تازه بنظر برسند، اظهار کرد: اصطلاحاتی از قبیل زندگی در حال، مراقبه و مدیتیشین عمدتأ در یوگا، مکاتب تائویی، بودیسم و هندوئیسم و حتی در جریان باطن‌گرایی سکولار غرب وجود داشته است و عرفان های نوپدید صرفأ آنها را از بافتار اصلی خود جدا کرده و در کانتکس کاملأ پست مدرن عرضه کرده است در واقع بسته بندی های جدید با توجه به نیاز روز ایجاد کرده‌اند.

وی عرفان های نوظهور را حاصل بافتارزدایی ادیان اصیل و مشتق شده از آن به همراه انحراف، تحریف و دگردیسی دانست و افزود: جریان های نوپدید در ظاهر رنگ و بوی دینی ندارند و افراد بنظرشان می رسد مقوله جدیدی است که ارتباطی به دین ندارد اما نهایتأ در ممارست های طولانی با این فرقه ها نگرششان به تدریج بدون اینکه خودشان بدانند تغییر می کند.

استادیار ادیان و عرفان دانشکده الاهیات دانشگاه تهران عنوان کرد: هر چند یوگا در پوشش ورزش و لفافه آرامش‌بخشی عرضه می‌شود افرادی به مدت طولانی تری نسبت به سایرین یوگا کار می کنند، به شدت تحت تأثیر مبانی یوگا قرار می گیرند و تفکر و نگاهشان به هدف خلقت تغییر می کندو اینها را نمی توان نادیده گرفت.

حمیدیه آسیب‌های جدی فرقه‌ها که به صورت زمینه‌ای در همه آن‌ها وجود دارد را ناشی از نگاه ابزاری به معنویت عنوان و اظهار کرد: این فرقه‌‌ ها با داعیه‌ پاسخ و رفع نیازهای بسیار ضروری که امروزه پیدا شده، باعث افزایش اسارت انسان در ماتریالیسم می‌شوند و از طریق خودبیگانگی به جای درمان، تعمیق پیدا می‌کنند.

وی با تأکید براینکه نگاه ابزاری به معنویت آسیبی بسیار جدی است، افزود: از خود بیگانگی پست مدرن نوعی خود شیفتگی فرهنگی فزاینده است که انسان را به اسارت می برد؛ این خود شیفتگی تمام دستورات معنوی را در کام خود فرو برده و در اختیار انسان قرار می‌دهد و این خطر بزرگی است که ما را تهدید می‌کند.

به گفته حمیدیه جداسازی عرفان از عارف به ویژه در زمانه ‌ای که بافت فرهنگی یک بافت مادی گرایی، لذت گرایی و خودشیفتگی می باشد، انحراف است.

استادیار ادیان و عرفان دانشکده الهیات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر ایده معنوی را تحت نظر تربیتی یک عارف به مردم ارائه ندهیم منجر به انحراف و بازخوانی پست مدرن توسط مخاطب می‌شود لذا باید با تفکیک بین معنویت عامه از عرفان در کتاب‌های خودیاری معنویت اسلامی، برای تمام قشرهای آسیب دیده جامعه راهکار ارائه دهیم یعنی فرد را از آن فرقه جدا کرده و بصیرت های لازم به او داده شود ضمن اینکه باید توجه کنیم با چه هدفی وارد شده از همان راه به درمان بپردازیم.

خبرنگار: ملیحه ترزفان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.