خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خلأ مباحث کاربردی عرفانی زمینه ساز بروز و ظهور فرق انحرافی شد/ مدعیان امام زمان(عج) سوار بر باور مهدویت شده‌اند

فاطمه میرزائیان:

و از آنجا که افراد بسیاری علاقه‌مند به عرفان هستند و مباحث کاربردی در دسترس‌شان نیست در نتیجه این خلأ ایجاد شده زمینه بروز و ظهور فرقه‌ها و جریان های انحرافی مدعیان عرفان را فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، فاطمه میرزائیان، پژوهشگر عرفان‌های نوظهور در گفتگویی رادیویی علت گرایش امروز جامعه به عرفان های نوظهور را نیاز افراد به خداشناسی و معنویت خواهی عنوان کرد و گفت: جوانان به دنبال معنویتی هستند که این نیازشان را کامل پاسخ دهد و چون نمی توانند این نیاز را در خود سرکوب کنند به سمت عرفان های‌ نوظهور کشانده می شوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه به علت ضعف‌های موجود، دین نتوانسته این نیازها را پاسخ دهد، عنوان کرد:  تبلیغات و شناسایی ضعیف دین به جوانان و ضعف تربیت دینی مهم‌ترین موانع پاسخگویی به نیاز معنویت خواهی جامعه است.

میرزائیان ادامه داد: مشکلات دیگری چون دین‌زدگی و دین ‌گریزی نیز باعث گرایش افراد به معنویت‌هایی شده که ادعای پاسخگویی به این نیازشان را دارد، به عبارتی افراد پاسخ نیاز به معنویت را در این عرفان ها جستجو می کنند در حالی که راه را اشتباه می روند چرا که متولیان فرهنگی و حوزه دین نتوانسته‌اند این بحث را در جامعه به درستی نهادینه کنند.

وی با اشاره به اینکه مدعیان امام زمان(عج) سوار بر باور مهدویت شده‌اند، افزود: با توجه به نیاز و علاقه ای که جامعه ما به مهدوت و مباحث امام زمان(عج) دارد، افراد بالاخص بانوان مرید مدعیان دروغین می شوند یعنی از روی علاقه جذب مدعیان می شوند و دنبال آرامش نیستند. اکثر این مدعیان دروغین هم دنبال مراد و مرشدی هستند که آنها را همراهی کند به سیر و سلوک برسانند لذا می بینیم با شدت تحکم به افراد می گویند که با شیوه و روش من رفتار کنید.

خلأ دسترسی به مباحث عرفانی

این پژوهشگر عرفان‌های نوظهور خاطرنشان کرد: عرفان را مقوله ای معرفی کردیم که متعلق به افرادی خاص است و هرکسی نمی تواند ورود پیدا کند و از آنجا که افراد بسیاری علاقه‌مند به عرفان هستند و مباحث کاربردی در دسترس‌شان نیست در نتیجه خلأ ایجاد شده زمینه بروز و ظهور فرقه‌ها و جریان های انحرافی مدعیان عرفان را فراهم ساخته است. آنها ادعا می کنند که «ما می توانیم شما را به درجه بالای عرفان برسانیم» و اکثر افراد به امید اینکه از طریق یک عرفان به درجات بالا برسند به دام این فرقه ها می افتند.

وی عنوان کرد: بعضی عرفان ها چون حلقه بومی هستند و در جامعه ما شکل گرفته اند و افراد با دلایل مختلف چون رسیدن به آرامش، درمان بیماری و امثال آن جذب می شوند برخی راه علاج را آنجا یافته اند و سراغش این فرقه رفته اند، وقتی فرد آسیب دیده می گوید «من که دنبال خدا بودم چرا این اتفاق برایم افتاد؟» یعنی به نیازی که دنبالش بوده‌‌ پاسخ داده نشده است، در حالی که گمان می کرد آن جریان می توانست پاسخگوی نیازش باشد به ویژه در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، تمایل دارند خود بدون مراجعه به روانشناس به طور فردی به آرامش مطلوب برسند گرفتار عرفان های نوظهور می شوند که یکی از دام هایشان همین آرامش و موفقیت است اما همانطور که عرض کردم مهمترین علت «معنویت خواهی» است البته دین زدگی و دین گریزی از عوامل دیگر جذب به عرفان های نوپدید نیز به شمار می روند.

این پژوهشگر عرفان‌های نوظهور متذکر شد: با افرادی که وارد فرقه‌ها می‌شوند، نباید با نگاه تقابل با دین، رفتار کرد چرا که این موضوع کار میان رشته ای و جمعی است و نباید صرفأ نگاه مذهبی داشت.

وی تصریح کرد: ابتدا باید علت جذب افراد را بررسی کرد چرا که به تعداد افراد جذب شده علت وجود دارد و پس از یافتن علت از همان دریچه وارد بحث درمان شویم که همیشه در تخصص طلاب و روحانیون نیست.

پژوهشگر عرفان‌های نوظهور متذکر کرد: گاهی هدایت افراد مجذوب شده مربوط به حوزه دین و وظیفه طلاب و گاهی در زمینه بالینی و وظیفه افراد متخصص پزشکی است مانند کسانی که دچار آسیب روحی و روانی بودند یا مشکلات خانوگی و اجتماعی داشتند و جذب عرفان های کذایی شده اند.

خبرنگار: ملیحه ترزفان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.