خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روزه سختی «تن» برای رسیدن به مرحله سپنتمنی «روان» است

رهبر زرتشتیان ایران:

موبد اردشیر خورشیدیان گفت: هدف از روزه این است که جسم با تحمل سختی، روان ما را با اختیار داشتن نیروی معنوی به مرحله بالای هومنی سپنتمنی برساند

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، موبد اردشیر خورشیدیان، رهبر زرتشتیان ایران در نشست «روزه در ادیان» که از سوی پژوهشکده پویافکر برگزار شد، اظهار کرد: روزه به معنای سخت گرفتن نیازها و خواسته های مادی و معنوی، جسمی و عاطفی با هدف درک بهتر مشکلات و مسائل نیازمندان و تلاش برای یافتن علل و راه حل آنها در راستای همبستگی اجتماعی و پرهیزگاری که راهی برای رستگاری در آخرت و برجای گذاشتن نام نیک خود است.

وی با اشاره به یکسان بودن حقیقت ادیان، عنوان کرد: ممکن است در طریقت و شریعت ادیان و حتی بین مذاهب مختلف یک دین تفاوت وجود داشته باشد اما به طور کلی هدف ادیان رسیدن به خداست به تبع ماهیت موضوع روزه نیز در ادیان یکسان اما نحوه ادای آن متفاوت است.

رئیس انجمن موبدان تهران با بیان اینکه وجود انسان دو بخش تن و روان دارد، افزود: هدف از روزه این است که جسم با تحمل سختی، روان ما را با اختیار داشتن نیروی معنوی به مرحله بالای هومنی سپنتمنی برساند که لازمه رسیدن به این مرحله خداشناسی، خودشناسی و طبعیت شناسی است.

موبد خورشیدیان با اشاره به اینکه روزه در رمضان تمرینی برای تمام سال هست تا موارد اخلاقی که در روزه منع شده در طول سال اجرا کنیم، تصریح کرد: همانطور نماز نیز وسیله ای برای رسیدن به خدا است روزه نیز وسیله برای رسیدن به خداست؛ از نظر معنوی هنگام روزه داری از بزرگترین دشمن بشر یعنی دروغ پرهیز می کنیم با ستم جنگ کنیم و باید تا می توانیم درستکار باشیم که سبب عدل و داد می شود.

رهبر زتشتیان ایران

پرستش یعنی پرستاری انسان از تن، روان و طبیعت

رهبر زرتشتیان ایران ادامه داد: پرستش برگرفته از پرستاری است یعنی انسان از تن، روان و طبیعت پرستاری کند، خوشبختی خودش را در خوشبختی دیگران جستجو کند همه به حتی محیط زیست احترام بگذارد در حین حال مصرف درست از نعمات طبیعی، اسراف نکند.

وی با بیان اینکه زرتشتیان ۴۸ روز در سال روزه می‌گیرند، افزود: حد و حدود روزه در دین زرتشت که از سوی اشوزرتشت تعیین شده، اندازه ای است که ما را هوشیار و بیدار کند نه اینکه ما را زجر دهد و زیانی به ما وارد شود اما مفهوم سختی را درک می کنیم.

موبد خورشیدیان با اشاره اینکه روزه در زرتشت فقط امساک از گوشت است نه اینکه در بازه زمانی خاصی هیچ چیزی نخوریم، عنوان کرد: در چهار روز گوشت نمی خوریم در زرتشت قربانی ممنوع است اما خوردن گوشت حیوانات ممنوع نیست در کل آنها را شایسته انسان نمی دانیم؛ در روز بهمن یعنی نیک منشی، ما نباید ببُریم و نباید گوشت و مواد گوشتی بخوریم. در روز گوش که روز روان هست، روز ماه و روز رام. در این روزها گوشت نمی‌خوریم.

روزه در سوگ عزیزان

رئیس انجمن موبدان تهران افزود: زمانی که کسی از عزیزان ما فوت می کند از اول تا روز چهارم معتقدیم روان تا جسم باقی است در این مدت از خوردن گوشت و کشتن حیوانات پرهیز می کنیم.

رهبر زرتشتیان ایران خاطرنشان کرد: در زرتشت دختر و پسر در ۱۵ سالگی به سن تکامل می رسند تا این سن زرتشتی زاده هستند در ۱۵ سالگی در آئین سدره پوشی رسمأ به دین زرتشت پذیرفته می شوند و نماز و روزه بر آنها واجب می شود.

خبرنگار: ملیحه ترزفان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.