خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روز قدس روز حمایت از آرمانها و هویت مظلوم فلسطین و خواستگاه ادیان آسمانی است

رایزنی فرهنگی کشورمان درآذربایجان در مقاله ای منتشر کرد؛

قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در آذربایجان به مناسبت روز قدس، درمقاله ای به زبان آذری با عنوان « روز قدس روز حمایت از آرمانها و هویت مظلوم فلسطین و خواستگاه ادیان آسمانی است»را دررسانه های این کشور منتشر کرد.

ردنا (ادیان نیوز) – این روزها همه چیز در سایه ویروس کرونا یا به سکوت برگزار می شود و یا  تلاش برای فراموش کردن برخی واقعیتها انجام می گیرد .۴۲ سال قبل امام خمینی  رهبر فقید ج.ا.ایران ، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را بنام روز جهانی قدس نامیدند که موجب اقتدار جهان اسلام ، وحدت و اشتراک نظر امت اسلام و رهائی فلسطینیها از ظلم و جور صهیونیستها خواهد شد .آیا تا بحال فکر کردید که صهیونیستها چند سال قدمت دارند و چگونه به اینجا رسیدند ؟

فکر ایجاد دولت یهود و صهیونیستی از اواخر قرن ۱۹ میلادی و طرح ایجاد خانه ای برای یهودیان توسط اروپایی ها به ویژه انگلیس در سال یکهزار ۸۸۶ نخستین بار توسط «تئودور هرتزل» روزنامه نگار اتریشی مطرح شد؛ فردی که در جهان او را با نام «پدر صهیونیسم» می شناسند.

هرتزل برای عملی شدن پروژه صهیونیسم  تلاش می ‌کرد که موافقت قدرت‌ های بزرگ جهانی به خصوص انگلستان را با این طرح خود جلب کند. از اواخر قرن ۱۹ میلادی؛ تئودور هرتزل به منظور پیگیری ایده “کشور اسرائیل” که در آن سال ها بیشتر به یک رویا شبیه بود تلاش کرد تا همه یهودیان جهان را در سرزمین فلسطین دور هم جمع کند.
بعد از تاسیس این دولت با حمایت های بریتانیا، کمتر از ۸ درصد جمعیت فلسطین، یهودی ها بودند و بقیه عرب های مسلمان بودند. در سال های بعد صهیونیست ها بارها اعلام کردند که فلسطینی ها نباید به عنوان یک دولت تشکیل شود و نباید ویژگی های یک دولت کامل را داشته باشد.

رژیم اشغالگر قدس که روزی سودای نیل تا فرات را سر می داد بعد از نیم قرن تسلط بر فلسطینی ها و به خاک و خون کشیدن زنان و مردان فلسطینی و شکست های پی درپی در غزه و لبنان اما؛ امروز برای تامین امنیت اش به دور خود دیوار می کشد و شهرکهای صهیونیستی را درست می کند و این نشان می دهد که مردم فلسطین آنها را قانونی نمی دانند و به دنبال احقاق حقوق خود هستند .

بیت المقدس به عنوان مهم ترین شهر فلسطین، از نظر اسلامی اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان در این شهر تاریخی است. و این سرزمین در قرآن کریم  به عنوان سرزمین مقدس از آن یاد می شود . از آغاز هجرت پیامبر اسلام (ص) به مدینه تا سال دوم هجری، قبله پیامبر در هنگام نماز و نیایش، بیت المقدس بود و بی شک، پیش از هجرت نیز در ۱۳ سالی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مکه مکرمه اقامت داشت، رو به بیت المقدس ایستاد و نماز خواند.

امام خمینی در۷ آگوست ۱۹۷۹ میلادی  پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیلی، ضمن ارسال پیامی به دنیا بالاخص مسلمانان خطرات اینگونه حملات را یادآور شدند و گفتند :

من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏‌های اسلامی، می‏‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آنان به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏‌ کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را – که از ایام قدر است و می‌‏ تواند تعیین‌ کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد – به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‏‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر را خواستارم».

امام خمینی(ره) با طراحی روز قدس همه بسترهای اختلاف را در داخل ملتهای مسلمان و در دفاع از عرب های فلسطینی پاک کرد و زمینه های وحدت در بین امت اسلامی را شکل داد . روز قدس به عنوان روز اسلام و یکی از مهم ترین راهبردهای امام خمینی(ره) بود . در اندیشه امام خمینی (ره)، صهیونیسم حرکتی بر ضد اسلام است و ایشان با نام گذاری روز قدس و تغییر این مساله از مقوله ای تنها عربی به مقوله ای اسلامی، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ اسراییل فراخواند. در مساله قدس ، هدف غائی اعتلای اسلام و راهبرد اصلی برگشت فلسطینیان به خاک و موطن خود از طریق همه پرسی است .

فلسطین برای مسلمانان تنها یک خاک و سرزمین نیست، بلکه یک فرهنگ و بخشی از هویت جهان اسلام است؛ و امام خامنه ای هم در توصیف رژیم اشغالگر می گوید : ” ما حقیقتا صهیونیست­ها را دشمن‌ دنیای ‌اسلام ‌می‌دانیم” و ” مساله‌ی ‌فلسطین ‌از لحاظ‌ اسلامی ‌برای ‌همه‌ی ‌مسلمانان ‌از جمله ‌برای ‌ما یک‌ مساله‌‌ اساسی‌ و یک‌ فریضه ‌است”  بنابراین برای زنده کردن  هویت جهان اسلام و احقاق حقوق مردم فلسطین و پیروزی در مقابل کفر ، اگر راههای صلح آمیز و حقوقی جواب ندهد  باید به سمت مبارزه و مقاومت رفت مردم فلسطین این پیام را خوب دریافته اند و انتفاضه های پی در پی هم ناشی از همین امر است .

در چند دهه گذشته اگر چه برخی دولت های اسلامی  متاسفانه به نام اسلام به آرمان فلسطین خیانت  کردند ، اما فضای افکار عمومی جهان اسلام در مسیر حمایت از فلسطین و مقاومت حرکت می کنند. روز قدس را  باید به عنوان زمینه ای برای آگاهی ملت های دنیا دانست که همنوایی سایر ملت های جهان اسلام با روز قدس نوید پیروزی بزرگی برای بیت المقدس خواهد بود.

واقعیت این است که پدیده روز قدس یک امر وجدانی است .  تمام قواعد بین المللی ، حقوق بین الملل ، حقوق بشر ، حقوق زنان ، حقوق کودک و مفهوم عدالت ، حق حیات برای انسان و غیره در این مقوله زیر پا گذاشته شده است . وقتی کودکی در غرب کشته می شود و یا حقوق یک زن نادیده گرفته می شود گوش جهان را کر می کنند اما دریغا که در این هفت دهه ،  هزاران کودک و زن مسلمان فلسطینی کشته شدند ، شکنجه شدند و از منازل و دیار خود آواره شدند و صدای کسی در غرب بلند نشد آیا این به معنای استحاله شدن مقررات بین المللی نیست ؟ انتظار می رود که روز قدس روز بیداری امت اسلامی بشود و در این روز همه کارهای ناشایست صهیونیستها و استکبار مثل تحمیل توافقنامه های به اصطلاح صلح از نگاه آنها !! ، انتقال یهودیان به سرزمیهای اشغالی و اصرار بر شهرک سازیهای یهودی علی رغم قطعنامه های سازمان ملل ، تحمیل معامله قرن ، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ، توسعه محدوده بیت المقدس ( محدوده شهری قدس بزرگ ) ، حمله به نمازگزاران در مسجدالاقصی ،  اهانت به اسلام و مسلمانان ، و …

اگر از همان اول مانع تشکیل غیر حقوقی تشکیلات رژیم اشغالگر می شدند و مانع ظلم و تعدی به خاک فلسطینیها می شدند آیا نیازی به دست بردن به سلاح و مقاومت از سوی فلسطینیها می بود ؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است . ظاهرا دنیای استکبار عهد بسته است تا به هر قیمتی شده است فلسطینیان از حقوق اولیه خود محروم شوند تا در زیر فشارهای حداکثری به هویت و ماهیت رژیم اشغالگر تن دهند و در نهایت شاید سرزمین کوچکی هم بدانها داده شود ولی نه به عنو.ان سرزمین مستقل . این نگاه  در طول ۵۰ سال گذشته به کرات از دل طرحهای شوم استکبار قابل استفاده و درک بود که آخرین مورد آن در داخل طرح معامله قرن نهفته بود . طرحی که بر حسب آن فلسطینیها  قادر خواهند بود دولت مستقل خود را با شرایط خاصی تشکیل دهند ۱) دولت فلسطین فاقد ارتش باشد؛۲)  بر آسمان فلسطین کنترلی نداشته باشد؛ ۳) بر گذرگاه های مرزی کنترلی نداشته باشد؛۴)  حق تشکیل هیچگونه پیمانی با کشورهای خارجی را نداشته باشد !! .

دولت آمریکا خیلی تلاش کرد تا این طرح را با ظلم بی حد و حصر برای فلسطینیها ، با ترغیب و تشویق برخی دول عربی و قول سرمایه گذاریهای کلان در منطقه تحمیل کند ولی چون خلاف عقل سلیم ، خلاف وجدان بشری ، خلاف حقوق مسلم فلسطینیها بود زیر بار آن نرفتند اگر چه اسرائیل هر روز بر فشارهای امنیتی خود در داخل خاک فلسطین می افزاید و این ریخته شدن خونهای فلسطینیان را بر پذیرش ننگ بزرگتر ترجیح می دهند.

به نظر می رسد روز قدس روز یادآوری این طرح ها ، ظلم ها و تعدی به حقوق انسانی در خطه فلسطین و لحظه ای تفکر در مورد آن است . روز قدس یادآوری این نکته است که سرزمین فلسطین نه فقط برای مسلمانان بلکه برای همه ادیان الهی مقدس است و خواستگاه ادیان آسمانی است و در این سرزمین نباید خونی ریخته شود و ظلمی صورت بگیرد اما دل های انسان قرن ۲۱ آنقدر کدر شده است که نه به مسجدالاقصی کار دارد و نه به عبادتگاهها و محل نزول وحی به پیامبران خود در این سرزمین توجهی دارد بلکه دنبال اهداف ظالمانه و غیر الهی در این منطقه هستند و متاسفامه قدرتهای بزرگ هم دنباله رو این اهداف قرار گرفته اند و در این راه مردم مظلوم فلسطین راهی جز مقاومت و انتفاضه و دفاع از حریم خانه و کاشانه و خانواده خود ندارد . برای همین است که امام خامنه ای تاکید دارند که مسئله ‌فلسطین ‌امروز مسئله ‌اول‌ جهان ‌اسلام ‌است  و در جای دیگری می فرمایند ” مسأله فلسطین در صدر مسائل بین­الملل اسلامی است” .

بیائید در این روز ، به قدس و به ظلمهائی که به فلسطینیان می شود بیشتر بیاندیشیم.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.