خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کارتون نشریه فرانسوی برای جلب توجه جهانیان به مسلمانان روهینگیا

شاید طنز نشریه شارلی ابدو تنها یک کارتون برای اشاره به دو موضوع روهینگیا و کرونا در هند باشد اما در بطن خود نشان از گستردگی و اهمیت این بحران‌ها برای تلنگر زدن به افکار عمومی و سیاستمداران دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، انتشار کارتونی به بهانه شیوع کرونا و آمار بالای مرگ و میر در این کشور در نشریه شارلی ابدو فرانسه، نگاه‌ها را علاوه بر بحران کرونا در هند به سوی وضعیت اقلیت میانمار هم جلب کرد. اقلیتی که حتی با وجود کودتای نظامیان در میانمار باز هم در رسا‌نه‌ها در حاشیه قرار گرفت.

اول فوریه ۲۰۲۱، پس از ۱۰ سال تلاش برای دموکراتیک‌ کردن ساختار سیاسی میانمار از سوی آنگ سان سوچی، کودتای نظامی در میانمار رخ داد تا ژنرال مین اونگ هلاینگ(Min Aung Hlaing)، فرمانده کل نیروهای مسلح میانمار که پیش‌تر از سوی سازمان ملل متحد به نسل‌کشی علیه مردم مسلمان روهینگیا متهم شده بود، به قدرت رسید.

طی ۱۰ روز، ایالات متحده علیه عاملان کودتا تحریم‌هایی را اعمال کرد. کانادا و استرالیا به ایالات متحده پیوستند. این اقدامات شامل ممنوعیت‌های عرضه سلاح و معاملات با افراد خاص، مسدود کردن دارایی‌ها و غیره بود.

از طرف دیگر اوضاع در میانمار به موضوعی برای دولت‌های غربی و به خصوص دولت آمریکا تبدیل شده که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مجبور به انتخاب بین منافع ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک شده و تاکنون، بایدن مورد نخست را انتخاب کرده است. رئیس جمهور آمریکا به دنبال آن است که در سیاست‌های حقوق بشری خود در داخل و خارج از کشور ثابت قدم باشد و انتظارات رأی‌دهندگان را برآورده کند. به همین دلیل دولت بایدن تحریم‌هایی سخت علیه کودتاگران در میانمار وضع کرده است.

این اولین بار نیست که میانمار تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد. این کشور زمانی برای دوره‌ای که بیش از ۲۰ سال به طول انجامید (از اواخر دهه ۱۹۸۰ ) زمانی که رژیم نظامی قدرت را در دست داشت، تحت تحریم‌های شدید قرار داشت. ایالات متحده تا آنجا پیش رفت که واردات کالاهای برمه‌ای را کاملاً ممنوع کرد. اما پیشرفت در زمینه دموکراسی بود که دلیل اصلی رفع فشارهای آمریکا بر میانمار در سال ۲۰۱۶ شد.

کاریکاتور مجله طنز فرانسوی شارلی ابدو با موضوع استراتژی هند برای مقابله با کووید چیست اعزام بودایی‌های افراطی بودایی افراطی را به ویروسی چون روهینگیایی‌ها شلیک کنید

با وجود تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه کودتاگران میانمار، هنوز مشخص نیست که این اقدامات چگونه روی وضعیت اقلیت روهینگیا تأثیر خواهد گذاشت. با وجود اینکه ژنرال هلینگ قول داده که بازگشت پناهندگان از بنگلادش را تسریع و در عین حال سلامت و امینت آنها را تأمین کند، همچنان مسلمانان میانمار از ترس تکرار نسل‌کشی از بازگشت به این کشور امتناع دارند.

دولت سوچی خواسته یا ناخواسته در حل مسئله روهینگیا چندان موفق نبود و از آنها محافظت کافی نکرد. در واقع برای مسلمانان روهینگیا، کم و بیش فرقی نمی‌کند که چه کسی در میانمار قدرت را در دست دارد. حتی برخی عقیده دارند که کودتا موقعیت روهینگیا را در میانمار بهبود می‌بخشد، زیرا جمعیت کشور علیه یک دشمن مشترک به نام ارتش متحد خواهد شد.

اما موضوع دیگری که در این میان مطرح است، نوع نگاه رسانه‌های غربی به مسئله روهینگیا در میانمار است. در واقع می‌توان گفت که تا قبل از کودتای میانمار رسانه‌های غربی کمتر به مسئله روهینگیا می‌پرداختند و بیشتر از همه بر عملکرد سوچی در ادامه روند دموکراسی کردن حکومت میانمار می‌پرداختند.

با این همه احضار سوچی به دادگاه بین‌المللی لاهه و خبررسانی گسترده در مورد وضعیت روهینگیا در میانمار باعث شد که رفته رفته توجهات نسبت به وضعیت اقلیت مسلمان میانمار بیشتر شود. کودتای میانمار هم باعث شد که این کشور بیش از پیش در توجه رسانه‌ای قرار بگیرد. اما این توجهات باعث نشد که تفاوت خاصی در وضعیت اقلیت روهینگیا به وجود بیاید. حتی انتشار اخباری مبنی بر وضعیت اسفبار زندگی پناهندگان روهینگیا در بنگلادش و احتمال بازگرداندن اجباری (دیپورت) آنها از کشورهایی مانند هند هم تغییری در وضعیت آنها ایجاد نکرد.

شاید کارتون نشریه شارلی ابدو تنها یک کارتون برای اشاره به دو موضوع روهینگیا و کرونا در هند باشد اما در بطن خود نشان از گستردگی و اهمیت این بحران‌ها برای تلنگر زدن به افکار عمومی و سیاستمداران دارد. به عنوان یک قاعده کلی، توجه رسانه‌های جهان از یک بحران به بحران دیگری می‌رود و بزرگترین بحران‌ها در پس.زمینه محو می.شوند. به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی علاقه خود را نسبت به موضوع روهینگیاها از دست داده و بیشتر بر کودتای نظامی اخیر در میانمار تمرکز کرده است. این فرصتی برای جهانیان است که می‌توانند به دلایل اصلی بروز وضعیت فعلی مسئله روهینگیا که ناشی از فساد نخبگان حاکم و دولت میانمار است رسیدگی کنند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.