خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدار سفیر اتریش با رئیس مرکز گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌ها

حجت‌الاسلام تسخیری در دیدار سفیر اتریش در تهران گفت: گفت‌وگوهای دینی با تکیه بر ارزش‌های مشترک، تأکیدی بر همبستگی ادیان در جهت تعالی و آرامش برای بشریت است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، استفان شولتز، سفیر اتریش در تهران به همراه خانم باربارا گروسه، رایزن فرهنگی جدید اتریش در تهران با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های این سازمان دیدار گفت‌وگو کردند.

این دیدار به منظور رایزنی در خصوص برگزاری دور هشتم گفت‌وگوی دینی جمهوری اسلامی ایران و اتریش، انجام شد.

استفان شولتز در سخنانی، با اشاره به تاریخ تمدنی ایران و اتریش اظهار کرد: تاریخ گفت‌وگوی ایران و اتریش ۲۵ ساله است و همواره در این گفت‌وگوها به مفاهیم دینی اشاره شده است.

سفیر اتریش در تهران با تأکید بر اینکه هم‌افزایی در گفت‌وگوهای دینی، اثربخشی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: ایران و اتریش باید با ایجاد نقشه راهی به طور مشترک این گفت‌وگوها را در سطح بالاتری عملیاتی کنند.

وی بر لزوم تداوم گفتگوهای دینی بین دو کشور تأکید کرد و از آمادگی مرکز تحقیقات ادیان دانشگاه وین برای انتشار آثار و سخنرانی‌های دوره‌های‌ گذشته این گفت‌وگوها خبر داد.

استفان شولتز اضافه کرد: همکاری ایران و اتریش در زمینه گفت‌وگوهای دینی باید در ساختاری نظام‌مند تعریف شود.

وی در پایان سخنانش، با اذعان اینکه گفتمان ایران و اتریش بسیار قدیمی است، پیشنهاد داد: موضوع بعدی گفت‌وگوی دینی دو کشور بر مبنای تعامل و بازنگری گفت‌وگوهای دینی در طول ۲۵ سال گذشته تعیین شود.

یاداور می شود، سفیر اتریش در تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت که در این دیدار راهبرد جدید همکاری های مشترک با توجه به گفت‌وگوهای چندین ساله بررسی و تدوین شد.

دیدار سفیر اتریش با رئیس مرکز گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌ها

گفت‌وگوهای دینی تأکیدی بر همبستگی ادیان است

حجت‌الاسلام تسخیری در این دیدار، گفت‌وگوهای دینی را ضرورتی مهم در جهان معاصر دانست و گفت: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها متولی اصلی برگزاری برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی با ادیان مختلف است که با برنامه ریزی دقیق انجام شده، امکان بهره برداری از این فرصت برای دستیابی به اشتراکات دینی به دست می‌آید.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: در شرایط امروز جهان که دشمنان دین دنبال ارائه تصویری غیر واقعی از دین برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در جهان هستند، گفت‌وگوهای دینی تأکیدی بر همبستگی ادیان در جهت تعالی و آرامش برای بشریت خواهد بود.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته، موضوع «نقش دین در جوامع؛ تحولات تاریخی و نگرش‌های معاصر» برای دور هشتم گفتگوهای دینی بین ایران و اتریش مورد بررسی قرار گرفته است، اما متأسفانه برگزاری این دور از گفت‌وگوها با پیدایش ویروس کرونا در جهان، به تعویق افتاد.

حجت‌الاسلام تسخیری عناوین مقالات اتریش را «از همکاری تا تضاد، راهکارهایی برای شکل دهی به روابط جهانی مسیحی، دین در فلسفه روشنگری؛ پیامدها و بازنگری‌ها، دین در برابر نوگرایی؛ نمونه کاتولیک گرایی، دین و مشروط گرایی، در باب دنیاگرایی/ سکولاریسم، خداشناسی سیاسی در مدرنیته (نوگرایی)؛ رهیافت‌های مقایسه‌ای و سیر تاریخی رابطه دین و سیاست» برشمرد.

وی افزود: بحث اصلی ما در گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش، علمی بوده است تا بازگشت به متون مقدس دینی. همچنین، تأکید ما بر این است تا چالش‌های زمان امروز را بر مبنای اصول همکاری، احترام متقابل، تحمل و درک متقابل بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام تسخیری با تأکید بر اینکه توجه به فرهنگ اصلی‌ترین نیاز امروز جامعه است، گفت: ما مسئولیت جهانی داریم و در این نشست‌ها و گفتمان‌ها با ارائه دیدگاه‌های خود باید به یک نظر متقابل از حقوق عالی انسانی برسیم تا از این طریق صلح و عدالت در جهان محقق شود، امیدواریم با برنامه ریزی دقیق، همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه را پیش رو داشته باشیم.

در ادامه، خانم باربارا گروسه، رایزن فرهنگی جدید اتریش در تهران با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز فرهنگی در دوران پیدایش ویروس کرونا، بر ضرورت توجه به نقش دین در بحران کرونا و تداوم گفت‌وگوهای دینی بین دو کشور تأکید کرد.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.