خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تخریب و منع از بنا برقبور، اعراض از سیره سلف است

مهدی فرمانیان:

حدیث ضعیفی منسوب به پیامبر است که هیچ قبری نداشته باشید مگرآن‌که صاف باشد. همه علمای سنی این حدیث را دیده‌اند و این‌طور برداشت کرده‌اند که منظور، خود قبر است.

ردنا (ادیان نیوز) – زمینه های تاریخی تخریب قبور ائمه بقیع  را «دولت انگلستان» با ایجاد درگیری شدید بین عبدالعزیز در منطقه نجد با شریف حسین حاکم مکه بوجود آورد و این فتنه موجب سلب تولیت و واگذاری مکه و مدینه از شرفا سادات حسنی و حسینی به عنوان متولیان دیرین این دو منطقه، به شیخ عبدالعزیز آل سعود اولین پادشاه و بنیان‌گذار پادشاهی عربستان سعودی شد. وی علما را وادر به تخریب بقاع مدینه به دلیل مخالف با حکم شرع کرد. وقتی نوبت به مزار پیامبر اکرم(ص) رسید، مردم مدینه مقاومت کردند و با مطلع شدن مسلمانان، وی به ناچار از تخریب حرم نبوی دست کشید.

از نظر برخی از گزارشات تاریخی، پیامبر(ص) هنگام رحلت در منزل عایشه دفن شدند یعنی در داخل بنا و کسی در آن زمان با این کار مخالفتی نکرد. در سال ۱۶۰ه. ق مهدی عباسی منازل اطراف مسجد النبی را داخل درساختمان مسجد النبی قرار داد و دیواری نیز دور آن کشید و باز هم کسی با این عمل مخالفتی نکرد در حالی که این کار هم‌زمان با حیات مالک بن انس(متوفی ۱۸۱ ق) فقیه مشهور اهل سنت در مدینه منوره بود. آخرین بار عثمانی‌ها بنای مزار پیامبر را بازسازی کردند و قبّه را بر روی آن ساختند.

بر روی قبه پیامبر دریچه‌ای وجود دارد که این دریچه به صورت سنتی بر روی قبه قرار دارد،به دلیل آنکه در دورانی که مدینه دچار قحطی شد، به توصیه عایشه آن دریچه‌ای بالای سقف محل دفن پیامبر(ص) را باز و برای بارش باران دعا کرد.

حدیث ضعیفی منسوب به پیامبر است که هیچ قبری نداشته باشید مگر آن‌که صاف باشد. همه علمای سنی این حدیث را دیده‌اند و این‌طور برداشت کرده‌اند که منظور، خود قبر است. اولین کسی که طور دیگری برداشت کرد و گفت منظور این حدیث پیامبر آن است که بقعه‌ای روی قبر ساخته نشود ابن‌تیمیه حرانی (متوفی ۷۲۸ ق) بود. او معتقد بود ساخت بقعه روی قبور، از نمادهای شرک است. از همه این‌ها گذشته، این حدیث یک حدیث مجهول است.

با توجه به این که در متون تاریخی آمده است که قبور بسیاری دارای بقعه بوده‌اند مانند بقعه پیامبران الهی در ایران و لبنان و حتی بقعه مشرکان، اما در هیچ‌جا حتی یک مورد نیامده است که اصحاب یا مسلمانان بقعه‌ای را تخریب کرده باشند. ابن‌تیمیه هم متوجه این مسئله شده است و با تعجب می‌گوید که نمی‌دانم چرا مسلمانان این قبور را تخریب نمی‌کرده‌اند! در حالی که او مدعی سلفی بودن است باید از عمل علما و صحابه سلف تبعیت می‌کرد و فتوا به تخریب قبور نمی‌داد.

پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمود؛ هرکس به تعمیر قبور اولیاء الله بپردازد، مثل آن است که در معبد سلیمان نبی به او کمک کرده است. هرکس در حفظ این‌ها بکوشد من در قیامت او را شفاعت می‌کنم. لذا گرچه ایجاد بنا بر روی قبور عموم مردم خوب نیست اما علما گفته‌اند ایجاد بنا بر روی قبور اولیاء الله مطلوب است. بسیاری از اهل‌سنت به خصوص صوفیان نیز به این حدیث استناد کرده‌اند. لذا وهابیان برداشت غلطی از بعضی احادیث دارند که ان شاء الله آن را اصلاح می‌کنند.

منبع کانال مسلمنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.